نمایشگاه مجازی کتاب می تواند به افزایش سرانه مطالعه در نقاط مختلف کشور یاری کند

به گزارش وبسایت دانشجویی، به گزارش خبرنگاران ، سیدغلامرضا حسینی، مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت وگو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، اعلام کرد: ابتکار و تدبیر خانه کتاب و ادبیات ایران برای برعهده دریافت مسئولیت سنگین نخستین تجربه نمایشگاه مجازی کتاب در ایران، کاری عظیم و قابل تقدیر است.

نمایشگاه مجازی کتاب می تواند به افزایش سرانه مطالعه در نقاط مختلف کشور یاری کند

وی اضافه کرد: استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب تهران بسیار خوب و دور از انتظار بود و این نشان می دهد اگر کتاب در دسترس مردم قرار گیرد، مخاطب خود را دارد. برگزاری این نمایشگاه می تواند به افزایش سرانه مطالعه در نقاط مختلف کشور و رونق چرخه نشر یاری کند.

این ناشر توضیح داد: شاید برای عده ای از اهالی نشر که هنوز با سیستم سنتی کار می نمایند، این رویداد مجازی چندان خوشایند و مطلوب نباشد، ولی به اعتقاد من این نمایشگاه مجازی، نقطه عطفی در حوزه کتاب در کشور است که توانست عدالت را در حوزه فرهنگ به ویژه کتاب، واقعی تر کند.

او در ادامه تاکید نمود: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم کارکرد و مزیت های خاص خود را دارد، ولی محدودیت های ناشی از شیوع کرونا موجب شد این اتفاق مبارک رقم بخورد. به دلیل فراگیری اینترنت در بیشتر نقاط ایران، مردم حتی در دورترین شهرها و روستاها توانستند با حضور در نمایشگاه مجازی، کتاب های موردنظر خود را با تخفیف ویژه خریداری نموده و با همکاری اداره پست به صورت رایگان دریافت نمایند. به هرحال کتابفروشی های شهرستان ها، ظرفیت ارائه همه کتاب ها و تازه های نشر را ندارند و از این جهت نمایشگاه مجازی همچون یک ویترین عظیم کتاب عمل کرد.

وی همچنین بیان کرد: جلوگیری از تحمیل بعضی عناوین به مخاطب و عدم عرضه کتاب های بدون مجوز، کپی یا قاچاق، از دیگر محاسن این نمایشگاه محسوب می گردد. درواقع کتاب ها قبل از دریافت مجوز عرضه در نمایشگاه، پایش شده اند.

حسینی در سرانجام گفت: استقبال خوب مخاطبان از نخستین دوره نمایشگاه مجازی، بسیاری از ناشران و حتی مسئولان برگزاری را غافلگیر کرد و لذا در بعضی موارد آمادگی کامل برای مواجهه با این شرایط وجود نداشت. اما انتشارات پژوهشگاه به این دلیل که اردیبهشت ماه امسال، یک نمایشگاه مجازیِ ناشرمحور برگزار نموده و مسائل سایت و پست را تجربه نموده بود، در این نمایشگاه غافلگیر نشد و با آمادگی کامل حضور پیدا کرد.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن شروع و تا دهم بهمن ماه در سامانه tehranbookfair.ir ادامه خواهد داشت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 295

به "نمایشگاه مجازی کتاب می تواند به افزایش سرانه مطالعه در نقاط مختلف کشور یاری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه مجازی کتاب می تواند به افزایش سرانه مطالعه در نقاط مختلف کشور یاری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید