طرز تهیه خیار شور سرکه ای ترد و خوشمزه

به گزارش وبسایت دانشجویی، خیار شور به عنوان یکی از دل چسب ترین انواع ترشیجات سال هاست که در ایران استفاده می گردد و حسابی در میان اهل شکم جا باز نموده است. البته خیار شور تنها در ایران پرطرفدار نیست، بلکه در کشورهای خارجی هم به عنوان یک دسر مجذوب کننده شناخته می گردد. نکته جالب تر اینکه روز 14 نوامبر هرسال به روز جهانی خیار شور اختصاص یافته است. قبل از آنکه در خصوص طرز تهیه خیارشور صحبت کنیم، بد نیست کمی راجع به مبدأ خیار شور هم بدانیم. خیار شور تاریخچه دورودرازی دارد و گفته می گردد که در دوران باستان برای اولین بار خیار به وسیله هندی ها به خیار شور تبدیل شده است. بعضی هم معتقدند چینی ها اولین ملتی بودند که پیش میلاد مسیح از خیار شور استفاده می کردند و سپس هندی ها این دسر خوشمزه را در چین کشف نموده اند؛ بگذریم.

طرز تهیه خیار شور سرکه ای ترد و خوشمزه

این روزها خیار شور در مدل های مختلفی تهیه می گردد. بعضی برای تهیه خیار شور تنها از نمک استفاده می نمایند، بعضی سبزیجات و ادویه جات را هم در این ترکیب دوست داشتنی وارد می نمایند، اما آنچه می تواند طعم خیار شور را زیر و رو کند سرکه است. در ادامه طرز تهیه خیارشور سرکه ای ترد و خوشمزه را شرح می دهیم.

مواد لازم برای تهیه خیارشور سرکه ای

  • خیار دو کیلوگرم (ترجیحاً تازه و قلمی)
  • سبزیجات مخلوط 250 گرم (ترخون، شوید، مرزه و جعفری)
  • سیر یک بوته کامل
  • فلفل قرمز پنج عدد (ترجیحاً خشک شده)
  • تخم گشنیز یک قاشق چای خوری
  • نخود تعدادی نخود خام برای ترد شدن خیارها
  • نمک به میزان لازم
  • آب به میزان لازم
  • سرکه (سفید یا قرمز) یک و نیم فنجان

طرز تهیه خیارشور سرکه ای ترد و خوش طعم

مرحله اول

قبل از هر چیز مواد اولیه شامل سبزی ها، خیارها و سیرها را به خوبی بشویید تا خیار شور عاری از هرگونه میکروب باشد. سپس آن ها را بر روی یک پارچه تمیز قرار دهید تا خشک شوند.

مرحله دوم

در یک قابلمه بزرگ به میزان کافی آب بریزید و به میزان دلخواه خود نمک به آن اضافه کنید. سرکه را هم به آب اضافه کنید و زیر قابلمه را روشن کنید تا آب به نقطه جوش برسد. می توانید برای تهیه خیارشور خانگی خوشمزه تان از سرکه خانگی هم بهره ببرید.

مرحله سوم

در مرحله بعد باید با یک خلال دندان سوراخی در هر خیار ایجاد کنید و آن ها در شیشه های تمیز قرار دهید. سوراخ کردن خیارها به دو علت انجام می گردد. علت اول پوک نشدن خیار شور و علت دوم زودتر آماده شدن خیار شور است. حالا بین خیارها را با سیر، سبزی های آماده شده، فلفل، نخود و تخم گشنیز پر کنید. البته سیرها را باید از قبل پوست کنده باشید.

مرحله آخر

آب جوش آمده را در ظرف های پرشده از خیار بریزید و در شیشه ها را محکم ببندید. برای ترد ماندن خیار شور هم بهتر است علاوه بر استفاده از نخود در محلول، خیار شورها را در جایی خنک نگهداری کنید. البته منظور از جای خنک یخچال و فریزر نیست. درصورتی که خیار شور در جای گرم نگهداری گردد حالت ترد خود را از دست می دهد و حتی ممکن است تغییر رنگ نیز در آن ایجاد گردد.

با رعایت نکاتی که در دستور تهیه خیار شور سرکه ای گفته شد در عرض مدتی کوتاه خیارشورهایی خوش طعم و ترد و تازه خواهید داشت.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 7 دی 1401 بروزرسانی: 7 دی 1401 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 1019

به "طرز تهیه خیار شور سرکه ای ترد و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خیار شور سرکه ای ترد و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید