آمار 3 رقمی فوتی های کرونا تا کِی ادامه خواهد داشت؟

به گزارش وبسایت دانشجویی، فرایند بیماری کرونا در کشور نزولی شده، اما مرگ های سه رقمی همچنان داغ بر دلمان می گذارد؛ موضوعی که وزارت بهداشتی ها علتش را ارتفاع بلند پیک پنجم می دانند.

آمار 3 رقمی فوتی های کرونا تا کِی ادامه خواهد داشت؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، کشورمان تا به امروز چهار پیک سهمگین کرونا را گذرانده و حالا در گردنه گذر از پیک پنجم است. پیکی که با دلتا کرونا شروع شد و از تمامی خیزهای کرونایی کشور قدرتمندتر بود. به طوری که به سرعت در کشور توسعه یافت، اندازه همه گیری را افزایش داد، بیمارستان ها را پر و حتی با گذر از مرز 700 مرگ روزانه، رکورد مرگ و میر کرونایی را پی در پی در کشور شکست.

خیزهای کرونا در کشور

باید توجه کرد که از اسفند 1398 تا به امروز خیزهای مکرر کرونا را در کشور شاهد بودیم که هر یک از آن ها ویژگی های خاص خود را داشته اند. موج اول را در هجمه اول ویروس به کشورمان از زمان تایید بیماری تا اواخر اسفند ماه 98 شاهد بودیم. آن موقع به تدریج متوجه شدیم که با استفاده از ماسک و رعایت چند راه چاره بهداشتی ساده می توانیم در برابر ویروس چینی بایستیم. پیکی که بالاخره با آموزش و رعایت پروتکل های بهداشتی کاهشی شد و این فرایند کاهشی تا اواخر اردیبهشت ماه 99 ادامه داشت.

با آرام شدن اوضاع اما، همه گمان کردند که کرونا رخت بسته است؛ محدودیت ها برداشته شد، خیابان ها شلوغ شد و سفرها هم به راه. غافل از اینکه کرونا از همین عادی انگاری ها استفاده و در جان ها رخنه کرد. پیک دوم بیماری از اواسط خرداد 1399 شروع شد، تخت های بیمارستانی به تدریج پر شدند، آمارها افزایش یافت و عمدتا شاهد افزایش ابتلاهای خانوادگی ناشی از افزایش رفت و آمدها بودیم.

پیک سوم کرونا با پاییز آمد؛ با شدت بیماری زایی و سرایت بیشتر. پیکی که منجر به از بین رفتن روزانه 300 تا 400 بیمار در کشور شد. طی پاییز و زمستان با کوشش کادر بهداشت و درمان کشور و البته رعایت پروتکل ها از سوی مردم موج سوم بیماری هم به تدریج فرو نشست و وزیر وقت بهداشت در 16 دی ماه 1399 از دو رقمی شدن مرگ های کرونایی در کشور اطلاع داد، اما این انتها ماجرا نبود؛ چراکه درست در همین روز وزیر وقت بهداشت ورود گونه انگلیسی کرونا به کشور را هم تایید کرد و نسبت به خطرات آن هشدار داد. ویروسی با قدرت سرایت و انتشار چند برابری نسبت به کرونای ووهان. بنابراین کرونا طغیان چهارمش را در کشور رقم زد.

موج چهارم کرونا از ابتدای شروعش طوفانی عمل کرد؛ به طوری که تنها طی چند روز تمام مراکز استان ها را قرمز و بیمارستان ها را از بیماران بدحال کرونایی مملو کرد.

با وجود گذشت چند هفته سخت و تلخ، پیک چهارم تاخت و تازش را ادامه داد و سر به نزول گذاشت؛ اما هنوز از شر مرگ های بیش از 100 تایی آن آسوده نشده بودیم که کرونای هندی رخ نشان داد و کاهش توجه مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی به اسم بازوی آن عمل کرد و پیک پنجم مهمان شوم دیگری برای ایران شد؛ پیکی که هم از نظر قدرت سرایت و هم از لحاظ شدت بیماری بسیار سریع و شدید بود، بیمارستان ها، سردخانه ها و قبرستان ها را مملو از انسان های بی جان کرد و هنوز هم با وجود نزولی شدن فرایند بیماری در کشور، همچنان قدرتش را با مرگ های 400 و 500 تایی نشان می دهد.

سیر نزولی دلتا بدون کاهش چشمگیر مرگها

حالا به گفته وزارت بهداشتی ها، سیر نزولی بیماری در کشور شروع شده است و شهرها یک به یک در صف خروج از شرایط قرمز کرونایی قرار گرفته اند؛ به طوری که تعداد شهرهای قرمز به 168 شهر قرمز کاهش یافته و تعداد شهرهای نارنجی 209 شهر و شهرهای زرد 71 است.

بعلاوه بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در کشورمان از 12 تا 18 شهریور ماه مقارن با هفته 81 اپیدمی، تعداد موارد مثبت شناسایی شده، 156079 مورد بوده است، بعلاوه تعداد موارد بستری تازه 26208 مورد بوده و متاسفانه طی این مدت در کشور 3937 نفر جان باخته اند. بر این اساس کاهش 19 درصدی در تعداد بیماران مثبت سرپایی، کاهش 15.2 درصدی در تعداد بیماران بستری و کاهش 7.2 درصدی در تعداد بیماران فوت شده را در هفته اخیر نسبت به هفته ماقبل شاهد بوده ایم.

با این وجود باید پرسید که اولا چرا همچنان مرگ های کرونایی کاهش نیافته و با وجود گذشت بیش از دو ماه از تاخت و تاز پنجمین پیک کرونا در کشور، همچنان شاهد مرگ های 500 تایی هستیم و در عین حال چرا هنوز اندازه ابتلای روزانه اعداد و ارقام پنج رقمی به خود می بیند؟.

به هر حال باید توجه کرد که از ابتدای شیوع پیک پنجم در کشور، بارها و بارها از سوی متخصصین حوزه سلامت هشدار داده شد که قدرت سرایت ویروس دلتا چندین برابر بیش از کرونای ووهان است و قدرت بیماری زایی بالایی دارد. طبیعی است که وقتی اندازه سرایت به شدت بالا رود، تعداد مبتلایان افزایش یافته و بیمارستان ها مملو می شوند. در نتیجه با توجه به محدودیت پرسنل و امکانات در بیمارستان ها نسبت به حجم بسیار زیاد بیمار، کیفیت ارائه خدمت و مراقبت کاهش یافته و در نتیجه ممکن است اندازه مرگ بالا می رود.

در عین حال قدرت سرایت ویروس کرونا در این پیک به حدی بالا بود که بی سابقه خوانده شد و حتی هنوز با رسیدن به قله خود فاصله زیادی داشت که رکورد ابتلا و بستری در بیمارستان ها را شکست. به طوری که مسئولان بهداشت و درمان کشور چندین بار اعلام کردند که حتی در قله پیک های قبلی چنین حجم بالایی از ابتلا و بستری سابقه نداشته است. بنابراین اندازه ابتلا و بستری در ابتدای پیک پنجم حتی از قله پیک های قبلی هم بیشتر بود. در نتیجه زمان بیشتری احتیاج است که این پیک وحشی آرام بگیرد.

از سوی دیگر، اقدامات کنترلی چندانی هم در کشور برای مهار پیک پنجم اتفاق نیفتاد. تعطیلی های چندباره ای که در مرکز و کشور اعمال شد، بیشتر تعطیلی اسمی و گویا تفریحی بود و اراده ای برای نظارت و جدیت بیشتر در اعمال تعطیلی های جدی و منع رفت و آمد، مسافرت و ... وجود نداشت. بازارها و پاساژها باز و بساط دورهمی و سفر هم به راه بود؛ در کنار این موضوع کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی به زیر 30 درصد، کاهش استفاده عمومی از ماسک و... هم مزید بر دلیل شد و به اسم بازوی کرونای دلتا، سونامی مرگی بی سابقه را در کشور رقم زد.

بنابراین با توجه به عدم اجرای تصمیمات و سیاست های معین، سریع و جدی، ویروس به صورت طبیعی در کشور پیش رفت و حالا هم به گفته متخصصان، ویروس خود با توجه به سیر طبیعی فرایندی نزولی را شروع نموده است. با این حال وزارت بهداشتی ها می گویند که نباید انتظار کاهشی سریع را در مرگها داشته باشیم و اظهار امیدواری کردند که تا سه هفته دیگر مرگ ها کاهش یابند، اما باز هم نباید انتظار دو رقمی شدن شان را داشته باشیم. به طوری که علیرضا رییسی- سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام نموده است که با توجه به ارتفاع قله این پیک، این گونه نیست که دیگر شهر قرمز نداشته باشیم یا خیالمان خیلی راحت باشد؛ ولی با توجه به فرایندی که می بینیم در 28 استان فرایند نزولی شده است. بر همین اساس امیدواریم تا 3 هفته آینده اندازه مرگ و میر هم به طور قابل توجهی کاهش یابد؛ البته هنوز برای دو رقمی شدن مرگ و میر زود است و نباید سهل انگاری کنیم.

واکسیناسیون و تاثیرش در کاهش مرگ های کرونایی

با همه این اوصاف، حالا وزیر بهداشت دولت سیزدهم قول سرعت گرفتن واکسیناسیون و واکسینه کردن تمام گروه های هدف تا 22 بهمن ماه را داده است. قولی که البته با توجه به افزایش واردات واکسن و ورود محموله های پنج میلیونی به نظر می رسد زودتر از موعد مقرر، محقق گردد. در عین حال به گفته وزیر بهداشت با واکسینه کردن بخش قابل توجهی از جامعه، می توان کنترل بیماری و حتی برداشتن گام به گام محدودیت ها را انتظار داشت. هرچند که حدی از پروتکل های بهداشتی همچنان بعد از واکسیناسیون هم باید تداوم یابد.

وزیر بهداشت بعلاوه از ایجاد محدودیت و قرنطینه هوشمند بعد از واکسیناسیون سخن به عمل آورده و اعلام نموده است، ارائه بعضی خدمات به افرادی که واکسینه نشده باشند، ممنوع خواهد شد.

از سوی دیگر وزارت بهداشتی ها از عدم واکسیناسیون بعضی افراد در گروه هایی که پیش از این موعد واکسیناسیون شان رسیده بود، اطلاع داده اند. مانند افراد بالای 70 سال که به گفته وزارت بهداشت، 88 درصدشان واکسینه شده اند، اما 12 درصد واکسن نزده اند. موضوع زمانی مهمتر و ترسناک تر می گردد که بدانیم 74 درصد مرگ و میر کرونایی بالای 70 سال مربوط به این 12 درصد است. بنابراین برای کاهش مرگ های کرونایی و پیشگیری از ادامه مرگ ها، ضروری است لکه گیری هایی صورت گرفته و واکسیناسیون در گروه های مختلف به ویژه جمعیت سالمندی تکمیل گردد.

بر همین اساس هم وزارت بهداشتی ها از کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از کرونا در ماه های پیش رو با افزایش واکسیناسیون اطلاع داده و در این زمینه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام نموده است که باید به واکسیناسیون 70 تا 80 درصد برسیم که مرگ و میر کرونایی بسیار کاهش یابد.

حالا هم گروه های متعددی در حال ورود به صف تزریق واکسن هستند. به طوری که جمعیت بالای 18 سال در روستاها، دانشجویان، افراد بالای42 سال و در بعضی منطقه ها جنوبی و مرزی افراد 32 سال به بالا و... وارد فرایند تزریق واکسن کرونا شده اند و حتی زمزمه هایی از برداشتن محدودیت سنی برای واکسیناسیون به گوش می خورد.

بنابراین می توان امیدوار بود که با افزایش سرعت تامین و ورود واکسن به کشور و بعلاوه تسریع در فرآیند واکسیناسیون البته به صورت دقیق و بعلاوه یاری مردم به وسیله رعایت پروتکل های بهداشتی، کشور بتواند این تاریخ پرمرگ را با کاهش مرگ های کرونایی و البته امید به صفر شدن آن ، به انتها برساند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 626

به "آمار 3 رقمی فوتی های کرونا تا کِی ادامه خواهد داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار 3 رقمی فوتی های کرونا تا کِی ادامه خواهد داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید