کچلیک کوکو، خوراک مازندرانی

به گزارش وبسایت دانشجویی، کدو سبز از آن دسته میوه هایی است که در آشپزی ایرانی مهجور مانده است. کمتر پیش می آید که آشپزها یا خانه دارها از آن به اسم ماده اصلی یک خوراک استفاده نمایند. بیشتر یا چاشنی خوراک ها می گردد یا در کنار خوراک اصلی در قالب سبزیجات پخته و سرو می گردد. اصلا در گیاه شناسی هم کدوی سبز را یک میوه نارس می دانند. اما در میان شهرهای ایران این فقط مازندرانی ها هستند که از این میوه نارس در یکی از معروف ترین خوراک های بومی شان، کچلیک کوکو، به اسم ماده اصلی خوراک استفاده می نمایند.

کچلیک کوکو، خوراک مازندرانی

مازندرانی ها می گویند هر خوراکی که با کدو درست می گردد، حتما مازندرانی است. تمام این خوراک های کدومحور هم با تخم مرغ یا سیر درست می شوند. فقط نام شان با هم فرق دارد. دستورپخت شان هم ساده است و شاید با خودتان فکر کنید این که اصلا خوراک نیست، پیش خوراک یا کنار خوراک است. اما مازندرانی ها این خوراک ها را طوری سرو می نمایند که تبدیل به خوراک اصلی گردد.

مازندرانی ها به کدو سبز می گویند کَچِلیک. تا همین چند وقت پیش جز مازندرانی ها شاید کسی با این اسم آشنا نبود. اما حالا به لطف اینستاگرام همه، یا بهتر است بگوییم کاربران اینترنتی، با شنیدن این کلمه یاد چهره یک پسربچه مازندرانی می افتند که حالا برای خودش یک سلبریتی به شمار میرود.

کچلیک کوکو یا همان کوکوی کدو یکی از خوراک های معروفی است که مازندرانی ها با کدو سبز درست می نمایند. پختش آسان است و در مواقعی به دادتان می رسد که اصلا وقتی برای پخت و پز ندارید. این را هم بدانید که این خوراک به خاطر شیرینی که در خود کدو وجود دارد، در دسته خوراک های تقریبا شیرین قرار می گیرد. در ادامه با مجله خبرنگاران همراه باشید.

مواد لازم برای کچلیک کوکو

کدو سبز: سه عدد

تخم مرغ: چهار عدد

خیار و ماست: به مقدار دلخواه

روغن، نمک، فلفل و زردچوبه:به مقدار لازم

طرز تهیه کچلیک کوکو

کدو را پوست گرفته و به صورت حلقه ای ببرید. کدوهای حلقه شده را با روغن داغ، نمک، فلفل و زردچوبه به میران لازم در ماهی تابه ای تقریبا گود سرخ کنید. تخم مرغ ها را در ظرفی جداگانه هم بزنید. نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار دلخواه خودتان به آن اضافه کنید و بعد آن را بریزید روی کدوهای سرخ شده. برای اینکه شکل خوراک تان زیباتر گردد، پیش از اضافه کردن تخم مرغ کدوها را مرتب کف ماهی تابه بچینید و بعد تخم مرغ را رویش بریزید و بگذارید با شعله کم بپزد.

حواس تان باشد که مایع تخم مرغ کدوها را به طور کامل بپوشاند چون وقتی برای پختن روی دیگر کوکو ماهی تابه را برمی گردانید ممکن است، کدوهای حلقه شده از مخلوط جدا شوند و شما نمی خواهید این اتفاق برای کوکو بیفتد. برای محکم کاری بهتر است بگذارید یک روی کوکو کاملا خودش را بگیرد و طلایی گردد، بعد آن را برگردانید. روی دیگر هم که طلایی شد، خوراک شما آماده سرو است.

مازندرانی ها این خوراک را با برنج یا نان سرو می نمایند. اما چاشنی ای که هرگز در کنار این خوراک فراموش نمی گردد، ماست و خیار است. سبزی خوردن و ترشی هم می تواند در کنار این خوراک سرو گردد. اما ماست و خیار اجباری است.

برای خریدبلیط پرواز داخلی هواپیما به صفحه اصلی وبسایت خبرنگاران مراجعه کنید.

منبع: مجله دور و نزدیک
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 591

به "کچلیک کوکو، خوراک مازندرانی" امتیاز دهید

1 کاربر به "کچلیک کوکو، خوراک مازندرانی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کچلیک کوکو، خوراک مازندرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید