نکات قابل توجه درباره صدای مفاصل پا (کریپتاسیون)

به گزارش وبسایت دانشجویی، صدای مفاصل یا کریپتاسیون (Crepitus) به صدای ترق تروق یا تق تق مفاصل بدن در زیر پوست گفته می گردد. این عارضه می تواند در مفاصل مختلف بدن بوجود آید، اما مفاصل پا بیشتر از نقاط دیگر تحت تاثیر آن هستند. صدای مفاصل پا زمانی که با درد همراه باشد خطرناک است و درباره زانو، ارتباط مستقیمی با آرتروز دارد.

نکات قابل توجه درباره صدای مفاصل پا (کریپتاسیون)

شنیدن صدای تقه، ترق تروق هنگام کشیدگی زانو دقیقا به معنای آرتروز نیست. مفصل ها، حتی قبل و بعد از آرتروز هم ممکن است صدا دهند. اگرچه که این صدا ها در میان افراد مبتلا به آرتروز شایع تر است؛ این صدا ها کریپتاسیون نام دارند. این عبارت معمولا مربوط به مفاصل است، اما برای شرح صدای ریه هم به کار می رود.

عملکرد زانو مثل یک لولای عظیم است که استخوان ران را به استخوان عظیم ساق پا متصل می نماید. استخوان نازک نی که در پشت استخوان ساق پا قرار گرفته است به مفصل متصل است. کشکک زانو، استخوان کوچک محدب شکلی است که در جلوی زانو قرار گرفته است و از مفصل محافظت می نماید. دو لایه ضخیم غضروف که درشت نی و استخوان ران هستند باعث کاهش سایش در مفصل می شوند. یک کپسول مایع به نام مایع زلال که از مفصل محافظت نموده و آن را روان می نماید. همچنین چهار عضله سفت، انعطاف پذیر، کشیده شده به سطح مفصل؛ به استخوان ها متصل اند.

صدای مفاصل پا از کجا می آید؟

بعد از مدتی، گاز جمع شده در اطراف مفاصل، حباب های کوچکی را در مایع زلال شکل می دهد. وقتی که زانو خم می گردد بعضی از حباب ها می ترکند و ممکن است بعضی از عضله ها تقه نمایند که این حالت طبیعی است و گاها ممکن است برای هر کسی به وجود بیاید. آرتروز، به غضروف و استخوان آسیب وارد می نماید، مفصل آسیب دیده زانو در زمان حرکت صدای تقه و ترق تروق ایجاد می نماید. همچنین، کریپتاسیون می تواند نتیجه یک آسیب باشد. در مواردی زردپی هایی که استخوان ها را به یکدیگر وصل می نمایند، می توانند باعث ایجاد صدا شوند.

کریپتاسیون یا صدای مفاصل پا چه زمانی نگران نماینده و خطرناک است؟

صدای مفصل زانو شایع و معمولا بدون احساس درد است و هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اگرچه دردی که همراه با صدای تقه و ترق تروق باشد می تواند نشانه مشکل مفصل باشد. کریپتاسیون زانو یکی از شایع ترین نشانه های ورم مفصل-استخوان است، همچنین می تواند یکی از نشانه های روماتیسم یا آرتروز عفونی باشد و ممکن است با چندین نوع مختلف آسیب زانو همراه باشد. اگر زانو ترق تروق می نماید و همراه با درد است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

صدای مفاصل پا و آرتروز

تقریبا 27 میلیون آمریکایی به ورم مفصلی-استخوانی مبتلا هستند. این نوع از آرتروز معمولا برای افراد بالای 65 سال اتفاق می افتد که با نام (آرتروز کهنگی و فرسودگی) شناخته می گردد. ورم مفصلی-استخوانی بر روی مفصل هایی که بیشتر استفاده می شوند (مثل مفصل دست) و مفاصل حمل نماینده وزن (مثل زانو و لگن) تاثیر می گذارد. استرس مکانیکی و زیست مکانیکی کم کم غضروف های متصل به مفصل را در هم می شنمایند و باعث التهاب و درد می شوند که بعد از مدتی غضروف ها از بین می فرایند و استخوان ها روی هم ساییده می شوند. زمانی که کریپتاسیون همراه با درد باشد، ممکن است منجر به تورم مفاصل و استخوان ها گردد.

دلایل پزشکی مربوط به کریپتاسیون

کریپتاسیون یا صدای مفاصل پا در زانو ممکن است به علت پارگی منیسک ایجاد گردد. این آسیب ها به طور متوسط در میان افرادی که ورزش هایی مثل پیاده روی سریع و دو انجام می دهند شایع تر است. پارگی منیسک می تواند باعث صدا دادن مفصل هنگام حرکت گردد. نرمی کشکک یک درد خسته نماینده در پشت کشکک زانو است که معمولا به علت زیاده روی یا آسیب به وجود می آید و موجب تخریب غضروف زیرین پوشش دهنده کشکک زانو می گردد. سندرم استرس (پاتلوفمورال) یا زانوی دونده به علت فشار ناشی از زیادی بار بر روی استخوان کشکک پیش از این که آسیب جدی به سطح مفصل در کشکک زانو وارد گردد اتفاق می افتد. این بیماری می تواند منجر به سندروم استرس کشکک زانو گردد. اگر مبتلا به سندروم استرس کشکک زانو هستید حتما تا به حال صدای ترق تروق دردناک را هنگام حرکت زانو شنیده اید. دیگر آسیب های زانو و انواع مختلف آرتروز نیز می توانند منجر به صدای مفاصل شوند.

درمان صدای مفاصل پا زمانی که با درد همراه است

کریپتاسیون ضرری ندارد و تا زمانی که بدون درد است و با بیماری و آسیب تشدید نمی گردد، نیازی به درمان ندارد. اما زمانی که ترق تروق زانو همراه با درد باشد، درمان آن به چند شرایط متعددی بستگی دارد. برای مثال، تورم استخوان و مفاصل درمان های متفاوتی دارد. شاید دکتر شما داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب تجویز نموده و به شما توصیه کند که از قطعه های یخ برای کاهش التهاب بهره ببرید. سفت بستن زانو سبب استراحت آن می گردد. درمان فیزیکی باعث سفت شدن ماهیچه های تقویت نماینده زانو می گردد و سطح جنبش حرکات زانو را افزایش می دهد. در بعضی موارد عمل جراحی یا جایگزینی غضروف یا تعویض مفصل زانو لازم است.

درمان دوره ای و متناوب برای کریپتاسیون

داروها و درمان طبیعی برای درد مفاصل در تمامی داروخانه ها موجود است اما به خاطر داشته باشید تنها بعضی از آنها به صورت بالینی تاثیرگذار هستند. مثلا ترکیبات گلوکزی به ویژه در ترکیبات غضروفی، درمان مناسبی برای آرتروز است. روغن ماهی که سرشار از اسید چرب امگا 3 است و دیگر مواد مغذی می توانند مفید واقع شوند که هر کدام به صورت قرص و کپسول موجود هستند. بعضی از چاشنی های گیاهی و چای درد آرتروز را کاهش می دهند. بسته های حرارتی و یخی هم به همین منظور استفاده می شوند. همچنین مراقبه فکری نیز یکی از بهترین راه های درمان و بهبودی است.

منبع: Healthline

منبع: setare.com
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 252

به "نکات قابل توجه درباره صدای مفاصل پا (کریپتاسیون)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات قابل توجه درباره صدای مفاصل پا (کریپتاسیون)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید