لامبدا با قدرت سرایت بالا در راه است، هیچ قولی برای واردات فایزر نمی دهیم

به گزارش وبسایت دانشجویی، خبرگزاری خبرنگاران- معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: این تصمیم که منتظر فلان واکسن نشان (برند) هستیم تا تزریق کنیم بسیار غلط است، زیرا واکسن ها بین 60 تا 80 درصد کارایی دارند و عقل سلیم حکم می نماید در اوج گیری کرونا، با واکسن 60 درصد ایمنی ایجاد کنیم.

لامبدا با قدرت سرایت بالا در راه است، هیچ قولی برای واردات فایزر نمی دهیم

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، دکتر نادر توکلی با بیان اینکه دولت سیزدهم واکسیناسیون را اولویت خود قرار داده، اضافه نمود: واکسیناسیون سراسری بستگی به این دارد که چقدر بتوان تشکیلات و ساز و کار اجرای واکسن را اجرایی کرد، اما خوشبختانه با افزایش واردات واکسن، خوشبین هستیم در یک یا دو ماه آینده قشر عظیمی واکسینه شوند.

وی با تأکید بر اینکه برترین واکسن، نخستین واکسن است، یادآور شد: به این معنا که هر واکسنی هست را بزنید. این تصمیم که منتظر فلان واکسن هستیم تا تزریق کنیم تصمیم بسیار غلطی است، زیرا واکسن ها بین 60 تا 80 درصد کارایی دارند و اگر با واکسن 60 درصدی ایمنی داشته باشیم بهتر از این است که چند ماه صبر کنیم تا فلان واکسن برند وارد گردد. ضمن اینکه در این اوج بیماری، عقل سلیم حکم نمی نماید چنین کاری کنیم.

واکسیناسیون کرونا نرخ مرگ و میر را کاهش می دهد

وی با تأکید بر اینکه واکسیناسیون تنها راه اساسی برای کاهش مرگ و میر و شدت بیماری است که در همه جای جهان بر این قضیه متفق القول هستند، گفت: همه منابع علمی هم از این قضیه پشتیبانی می نمایند.

آقای دکتر توکلی برترین زمان تزریق واکسن و اقدام به واکسیناسیون را در حالت آرام کرونا اسم کرد و اضافه نمود: وقتی انجام واکسیناسیون در زمان پیک بیماری با زمانی که بیماری در حالت آرام واقع شده است و در اوج بیماری نیست متفاوت و اثربخشی کمتری دارد. به همین علت اسم می گردد که واکسن زدن علتی بر مبتلا نشدن شخص نیست بلکه از شدت بیماری یا مرگ و میر می کاهد.

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران با تاکید بر اینکه برنامه واکسیناسیون برای عدم ابتلا نیست بلکه به خاطر کم شدن مرگ و میر و شدت بیماری و کاهش مقدار بستری در بیمارستان ها است، اعلام نمود: بطور مثال واکسیناسیون افراد سالمند و بالای 60 سال است که نرخ مرگ و میر در این رده سنی را تا 60 درصد کاهش داده است.

95 درصد سالمندان بستری شده بر اثر کرونا، واکسن نزده اند

آقای دکتر توکلی ادامه داد: در آنالیز هایی که در ستاد ملی مقابله با کرونا بر روی سه هزار سالمند بالای 60 سال بستری شده در بیمارستان صورت گرفت، مشاهده شد بیش از 95 درصد آنان واکسن نزده بودند؛ به این معنا که واکسیناسیون مشخصا از بستری بیمار، تشدید بیماری و مرگ و میر جلوگیری می نماید.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه برنامه واکسیناسیون به شدت سرعت یافته، توضیح داد: اگر فرایند کار به همین شکل ادامه یابد و مشاغل خاص مانند معلمان، مشاغل خدماتی و بعضی مشاغل پر ریسک هم به سرعت واکسینه شوند می توان خوشبین بود که یک ماه و نیم آینده قشر عظیمی از افراد واکسینه و از اوج گیری بیماری کاسته گردد.

افراد دارای علائم کرونا یا در تماس با یک کرونایی، واکسن نزنند

آقای دکتر توکلی با اعلام این خبر که سویه های جدیدتری از ویروس کرونا پیش بینی شده که در کشور های اروپایی نمونه های آن رویت شده است، یادآور شد: برای پیشگیری از ورود این نوع جهش یافته، بستن مرز ها امکان پذیر نیست به همین علت اولویت اصلی پوشش حداکثری واکسیناسیون در تمام افرادی است که بالای هجده سال سن دارند.

وی با رد این باور که با واکسیناسیون هم افراد فوت می نمایند، گفت: ممکن است افرادی علامت دار و مبتلا به کرونا باشند، اما متوجه این مساله نشده و اقدام به تزریق واکسن نمایند و دچار مسائل و علائم کرونا شوند؛ بنابراین توصیه می کنیم اگر فردی هر گونه علائم اعم از گلو درد، بدن درد، مسائل دستگاه گوارشی و ... دارد یا ظرف 48 یا 72 ساعت گذشته با بیمار کرونایی در تماس بوده به هیچ اسم واکسن نزند.

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران علت این ممنوعیت را اینگونه شرح داد: این افراد وقتی واکسن می زنند شرایط بسیار پیچیده تر می گردد و احتمال سرایت کرونا و اوج گیری بیماری در فرد دوچندان می گردد، اما به طور کلی واکسن حتی برای افرادی که بیماری زمینه ای دارند مسئله ای ایجاد نمی نماید.

توکلی در پاسخ به این پرسش که خبر تزریق دُز سوم تا چه حد درست است، گفت: تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای کادر درمان از سوی ما مطرح شد و پیگیریم تا در خصوص کادر درمان، تزریق دُز سوم در کمیته واکسیناسیون کل کشور به تصویب برسد و انجام گردد.

وی شرح داد: آن هم به این علت که کادر درمان از اسفند پارسال واکسینه شده اند و مقدار تأثیر واکسن در افرادی که در مشاغل پرخطر مشغول به کار هستند، به مرور کاهش می یابد. طبیعتا بعد از 6 ماه توصیه می گردد که مجدا اقدام به واکسیناسیون نمایند.

آقای دکتر توکلی یادآور شد: اکنون مد نظر، کادر درمان است، اما در بلندمدت می توان برای همه افراد جامعه تزریق سوم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه هیچ قولی برای وارد کردن واکسن فایزر نمی دهیم، درباره سویه لاندای کرونا گفت: هنوز گزارشی از این سویه داده نشده، اما آمریکای لاتین میزبان این نوع جهش یافته کرونا است و مواردی هم در اروپا گزارش شده است.

آقای دکتر توکلی درباره لاندا شرح داد: تفاوت این سویه با بقیه این است که بیماری زایی بیشتری دارد و در سن نوجوانی درگیری های بیشتری ایجاد می نماید. ضمن اینکه بچه ها را طولانی تر درگیر می نماید که گاه یک تا دو ماه مدت زمان آن است و تاثیر بعضی واکسن ها در خصوص آن کمتر است.

وی تأکید کرد: لاندا واگیری بیشتری دارد و سرعت سرایت و سن ابتلا را پایین آورده است به همین علت به تمامی افراد توصیه می کنیم تا همچنان ماسک بزنند و اگر شرایط واکسن را دارند اصلا شک ننمایند، چون لاندا شدت سرایت بیشتری دارد در نتیجه شدت ابتلا هم زیاد و بنابراین شدت مرگ و میر در آن هم بالا خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 614

به "لامبدا با قدرت سرایت بالا در راه است، هیچ قولی برای واردات فایزر نمی دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لامبدا با قدرت سرایت بالا در راه است، هیچ قولی برای واردات فایزر نمی دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید