ضرورت حفظ منابع آبی و خاکی در کشور

به گزارش وبسایت دانشجویی، تهران (پانا) - وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه آب مهمترین و اساسی ترین عامل در بخش کشاورزی است، تاکید نمود بی شک دستیابی به توسعه و خودکفایی کشور در زمینه کشاورزی بدون جلوگیری از هدر رفت آب آبیاری و بهره مندی از فناوری جدید امکان پذیر نیست.

ضرورت حفظ منابع آبی و خاکی در کشور

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی در پیغامی به مناسبت روز جهانی آب، نوشت: آب مهمترین و اساسی ترین عامل در بخش کشاورزی است. امروزه محدودیت آب و افزایش جمعیت جوابگوی احتیاج کشاورزان عزیز ما نیست و باید به فکر راهکار ای اساسی در این زمینه باشیم بنابراین توجه به راه های بهره برداری هر چه بهتر از آب با هدف رسیدن به کشاورزی و توسعه پایدار، در صورتی امکان پذیر است که ذخایر آبی و خاکی کشورمان حفظ گردد.

او ادامه داد: در این راستا استفاده از روش های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی علاوه بر امکان استفاده بیشتر و بهتر از آب موجود، از فرسایش خاک نیز جلوگیری خواهد نمود.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه نمود: امروزه مدیریت استفاده صحیح و بهینه از آب، آبیاری در بخش کشاورزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مطمئناٌ با شرایط فعلی که با کاهش نزولات آسمانی و منابع آب زیرزمینی همراه است موفقیت از آن کشورهایی خواهد شد که این مایه حیاتی را در اختیار داشته باشند.

خاوازی گفت: بی شک دستیابی به توسعه و خودکفایی کشور در زمینه کشاورزی بدون جلوگیری از هدر رفت آب آبیاری و بهره مندی از فناوری جدید امکان پذیر نیست. در این راستا، وزارت جهاد کشاورزی با سیاستگذاری های صورت گرفته در زمینه توسعه سامانه های نوین آبیاری، اجرای روش های به زراعی و به نژادی، تغییر الگوی کشت، یکپارچه سازی و تسطیح اراضی، توسعه کشت های گلخانه ای و اولویت دهی به گیاهان پاییزه و محصولات زودرس، ضمن فراهم کردن بستر لازم برای فراوری بیشتر و افزایش بهره وری آب کشاورزی، با حفاظت از منبع خدادادی آب و تامین امنیت غذایی کشور پیغام آور خوبی برای نسل آینده باشد.

وی اضافه نمود: شعار سال جاری روز جهانی آب ارزش آب و توجه دادن در خصوص معنای آب برای مردم، ارزش واقعی آن و چگونگی محافظت بهتر از این منبع حیاتی است. لذا ضمن گرامیداشت این روز، ضروری است مساله ارزش گذاری به آب و حفاظت از آن هرچه بیشتر مورد توجه همگانی قرارگیرد تا از هدررفت این سرمایه ملی جلوگیری به عمل آید.

خاوازی توضیح داد: وزارت جهاد کشاورزی نیز ضمن اتخاذ و اعمال سیاست های ذکرشده، آموزش و ترویج همگان خصوصا بهره برداران گرامی را در راستای استفاده بهینه از منابع آبی در دستور کار خود دارد تا علاوه بر حفظ منابع خدادادی، کشاورزی شکوفاتری داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 380

به "ضرورت حفظ منابع آبی و خاکی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت حفظ منابع آبی و خاکی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید