جاهای دیدنی یاسوج که نباید از دست بدهید!

به گزارش وبسایت دانشجویی، جنوب کشور با جاذبه های گردشگری تماشایی و بی بدیل خود، هر ساله حق میزبانی را برای مسافران خود در نهایت شایستگی ادا می نماید. یاسوج نیز یکی از شهرهای واقع در جنوب غربی ایران است که به واسطه قرار گرفتن در رشته کوه زاگرس، از منطقه ها کوهستانی کشور محسوب می گردد. از طرفی، داشتن مرز مشترک با استان های فارس، اصفهان و چهارمحال بختیاری، شاهدی بر وجود تنوع اقلیمی در جاهای دیدنی یاسوج است. برخورداری از تنوع آب و هوایی در طول چهار فصل سال، باعث شده است که این شهر، لقب مرکز طبیعت ایران را از آن خود کند. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران، قصد داریم به معرفی جاهای دیدنی یاسوج بپردازیم.

جاهای دیدنی یاسوج که نباید از دست بدهید!

یاسوج کجاست؟

شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و واقع در شمال شرق آن استان است. این شهر با قرارگیری در ارتفاع 1870 متری از سطح دریا، در بیشتر مواقع سال، هوایی سرد دارد. در فصل زمستان، بارش های سنگین برف در این منطقه، شرایط را برای دوستداران ورزش اسکی فراهم می نماید. در فصل تابستان هم همان کوه های پوشیده از برف، با پرآب کردن رودخانه ها و آبشارها، تجربه خنکای دلچسبی را برای مسافرانی که از منطقه ها گرمسیر برای بازدید از جاهای تماشای یاسوج رهسپار آنجا شده اند، رقم می زند.

قریب به اکثریت مردمان شهر یاسوج، از اقوام لر هستند و به زبان لری صحبت می نمایند. در خصوص دلیل نام گذاری یاسوج، خوب است بدانید که در گویش لری به آن یاسیج می گویند و به معنای محلی است که در آن گل یاس فراوان می روید. دشت های وسیع و پُرگُل یاسوج، دلیل روشنی بر تایید این نام است.

چطور به یاسوج سفر کنیم؟

اگر قصد دارید راهی سفر به این مقصد شوید و از جاهای تماشای یاسوج تماشا کنید، 3 گزینه پیش روی شما قرار گرفته است و می توانید بسته به شرایط خود، یکی از آن ها را انتخاب کنید. در ادامه، به شرح هر گزینه می پردازیم.

سفر با خودروی شخصی به یاسوج

آزاد راه خلیج فارس یا تهران-قم، مسیری است که با عبور از کاشان و اصفهان، شما را به یاسوج می رساند. مسافت آن حدود 760 کیلومتر است و در صورتی که با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در حرکت باشید، بعد از گذشت حدودا 8 ساعت به مقصد خواهید رسید.

سفر با اتوبوس به یاسوج

اتوبوس های مرکز از پایانه جنوب راهی یاسوج می شوند. اگر قصد سفر با اتوبوس را دارید، ضروری است خود را به این ترمینال واقع در بزرگراه بعثت در جنوب تهران برسانید.

سفر با هواپیما به یاسوج

وجود خطوط هوایی بین تهران و یاسوج، این امکان را فراهم نموده است که در مدت زمان بسیار کوتاه تری نسبت به وسایل نقلیه زمینی، به یاسوج برسید. در خصوص سامانه حمل و نقل ریلی هم باید گفت این شهر مجهز به خطوط ریلی نیست؛ بنابراین، امکان سفر و بازدید از جاهای تماشای یاسوج با قطار وجود ندارد.

با این همه، پیشنهاد ما برای سفر به یاسوج، همان روش اول یعنی استفاده از خودروی شخصی است؛ چراکه از این طریق، شانس تماشا منظره ها بکر و تماشایی در طول مسیر را خواهید داشت و این گونه، خاطره دلچسبی از تماشای های یاسوج، حتی پیش از رسیدن به آن، در فکر شما حک خواهد شد!

17 مورد از جاهای تماشای یاسوج | بهشت گمشده ایران

هر زمان قصد سفر به جایی داشتید که فراوانی و تنوع بالای جاذبه های گردشگری را داشته باشد، بدون شک یاسوج از برترین انتخاب ها خواهد بود. ما در ادامه، به چند مورد از جاذبه های گردشگری یاسوج اشاره نموده ایم. البته خوب است بدانید مکان های تماشای یاسوج، محدود به موارد زیر نیستند و ما در این مطلب، به معرفی مهم ترین و محبوب ترین آن ها برای آشنایی بیشتر شما می پردازیم.

کاکان | مقصد محبوب اسکی بازان

در 18 کیلومتری جنوب شرقی یاسوج، به دهستان کاکان خواهید رسید که از اطراف با رشته کوه سربه فلک کشیده دنا محدود شده است و با ارتفاع 1920 متر از سطح دریا، بهار و تابستانی خنک و دلپذیر و همین طور زمستانی سرد و پُربرف دارد. کاکان با دامنه پوشیده از برف خود در پیست اسکی دنا، همه ساله در طی 5 تا 6 ماه سال (از اوایل فصل زمستان تا اوایل فصل بهار) میزبان علاقه مندان به ورزش های زمستانی است.

این پیست از برترین پیست های جنوب کشور و یکی از تماشای های یاسوج است. چنانچه قصد داشتید اسکی در این پیست را تجربه کنید، می توانید در صورت احتیاج از کلاس های آموزشی و تجهیزات مورد احتیاج این ورزش که برای اجاره وجود دارند، بهره مند شوید.

  • آدرس پیست اسکی کاکان (دنا): کهگیلویه و بویراحمد، 18 کیلومتری جنوب شرق یاسوج، 7 کیلومتری دهستان کاکان.

آبشار یاسوج | برآمده از قلب زاگرس

یکی دیگر از جاهای تماشای یاسوج که ارزش وقت گذاشتن دارد، آبشار یاسوج است که در شمال یاسوج و در فاصله 2 کیلومتری از آن قرار گرفته است. این آبشار از چشمه های موجود در رشته کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد و ارتفاع آن از زمین به 10 متر می رسد. آبشار یاسوج در ادامه مسیر خود، با عبور در بستر مارپیچ از میان مراتع سرسبز و باغ های میوه، جلوه ای چشم نواز و بسیار زیبا از این منظره ها طبیعی را پیش چشم بازتماشامایندگان قرار می دهد.

  • آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 2 کیلومتری شهر یاسوج.

تنگه تامرادی | آوردگاه سربازان هخامنشی

تنگه تامراد یکی دیگر از تماشای های یاسوج است که در فاصله 48 کیلومتری از آن قرار گرفته و در زمان های دور، جنگاوری سربازان هخامنشی را به خود دیده است. اگر نظر گردشگرانی که تجربه سفر به یاسوج داشته اند را بپرسید، عموما این تنگه را برترین بخش سفر خود حین بازدید از جاهای تماشای یاسوج می دانند! برای رسیدن به این تنگه از یاسوج، کافی ست مسیر خود را از جاده یاسوج- بابامیدان پیش بگیرید و پس از طی کردن حدود 25 کیلومتر در جاده سپیدار، به یک خروجی کوچک در سمت چپ خود برسید.

این نقطه، شروع مسیر پرپیچ و خمی از میان دشت ها، کوه ها و جنگل هاست که شما را در حالی به این تنگه تماشایی می رساند که مجذوب و مسحور زیبایی های این مسیر شده اید.

برترین زمان بازدید از این تنگه به دلیل قرارگیری آن در موقعیتی با آب وهوای معتدل و مرطوب، فصل بهار و تابستان است. سفر به این منطقه در فصل زمستان هم گرچه زیبایی خاص خود را دارد، اما سرمای شدید، بارش برف و احتمال یخبندان، بازدید را سخت خواهد نمود.

  • آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 48 کیلومتری شهر یاسوج.

تنگ مهریان | شاهکاری در دل طبیعت

اگر هوادار بازدید از مکان های کمتر شناخته شده هستید، تنگ مهریان، یکی از مکان های تماشای یاسوج واقع در 5 کیلومتری شهر و حوالی روستای مهریان، منتظر شماست. این تنگه حاصل تلاقی 2 رود آب نهر و مهریان است که از کوه های بالادست سرچشمه می گیرند. تنگه مهریان از شرق به وسیله رودخانه مهریان و از شمال با رشته کوه دنا محصور شده است.

این جاذبه زیبا با برخورداری از آب و هوای سرد و مرطوب و منظره ها مسحورنماینده اش، شیرینی سفر به این شهر و بازدید از جاهای تماشای یاسوج را برای تان بیشتر می نماید. توجه داشته باشید بازدید از این تنگه، دارای مسیرهای پیاده روی طولانی و بعضا با شیب های تند است. بنابراین، ضروری است کفش و لباس مناسب همراه داشته باشید و در صورتی که اولین بار است به آنجا سفر می کنید، ترجیحا با یک تیم یا تور گردشگری هم مسیر شوید.

  • آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 5 کیلومتری جاده یاسوج-اقلید، 2 کیلومتری روستای مهریان.

روستای کریک | شبه ماسوله ای در جنوب ایران

اگر علاقه مند به روستاگردی هستید و ماسوله در استان گیلان هم از مقاصد گردشگری محبوب شماست، پیشنهاد ویژه ما، سفر به یکی از زیباترین جاهای تماشای یاسوج، یعنی روستای کریک است. این مقصد گردشگری تجربه ای نسبتا مشابه با استان گیلان و در عین حال، نو برای شما رقم خواهد زد. برای رفتن به این روستا، چنانچه در یاسوج باشید، می توانید مسیر جاده یاسوج-اصفهان را در پیش بگیرید و بعد از طی کردن مسافتی حدود 25 کیلومتر، به مسیر جاده فرعی روستای کریک وارد شوید. اگر هم مبدا شما سی سخت (مرکز شهرستان دنا) باشد، تنها با گذر از یک مسافت 10 کیلومتری در جاده کریک، به مقصد خواهید رسید.

این روستا به واسطه معماری خانه های قدمت دار خود، در دسته روستاهای پلکانی قرار می گیرد که در آن سقف هر خانه، حیاط خانه بالایی به شمار میرود. دلیل ساخت خانه ها به صورت پلکانی، شرایط جغرافیایی زمین روستا و داشتن شیب ملایم آن نسبت به سطح دریا است.

آب و هوای دلچسب این روستا، قدم زدن های طولانی در کوچه پس کوچه ها، نفس کشیدن عطر شالیزارهای برنج و تماشای تاکستان های انگور، برای شما تجربه ای بسیار لذت بخش رقم خواهد زد. در خلال پیاده روی، صدای گوش نواز رودخانه ای که از میان روستا می گذرد نیز تمامی این حس های خوب را برای تان دوچندان خواهد نمود.

البته در این روستا، مکانی به عنوان اقامتگاه وجود ندارد؛ اما، مهمان نوازی مردمان خونگرمش را دست کم نگیرید و در صورت امکان، یک شب اقامت در روستا را تجربه کنید. در این صورت، هم شانس تماشای ستارگان در آسمان شب روستا را خواهید داشت و هم رنگ و شور زندگی اهالی آنجا، تا همواره به عنوان خاطره ای خوش برای تان ماندگار خواهد شد. ضمن آنکه از رسم دیرینه بزرگان کریک که شاهنامه خوانی زیر نور ستارگان است هم لذت کافی خواهید برد!

  • آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 10 کیلومتری سی سخت (مرکز شهرستان دنا).

پارک ساحلی رود بشار | ورودی مهمان پذیر یاسوج

پارک ساحلی رود بشار با مساحت 14 هکتار در ورودی شهر یاسوج، در محل تقاطع رودخانه بشار و جاده یاسوج-شیراز قرار گرفته و یکی دیگر از مکان های تماشای یاسوج است. راه دسترسی به این پارک، جاده یاسوج به شیراز است. کافی ست مسیر خود را در این جاده به سمت جنوب پیش بگیرید، پس از نزدیک شدن به کارخانه قند، تابلوهای خروجی پارک ساحلی، شما را به آنجا خواهند رساند.

این پارک به عنوان یکی از پربازدیدترین جاهای تماشای یاسوج، از تمامی امکانات رفاهی و خدماتی، از امکان کرایه دوچرخه و قایق پدالی گرفته تا وجود زمین بازی بچه ها، کافه رستوران ها و آلاچیق ها و… برخوردار است و گردشگران می توانند اقامتی خاطره انگیز را در این پارک ساحلی در کنار خانواده خود تجربه نمایند.

  • آدرس: ورودی شهر یاسوج، محل تقاطع رودخانه بشار و جاده یاسوج-شیراز.

دریاچه کوه گل | تابلوی نقاشی در دل طبیعت

در بازدید از جاهای تماشای یاسوج، پیشنهاد می کنیم حتما سری به دریاچه های فصلی آن هم بزنید. این دریاچه ها در اواخر زمستان و اوایل بهار به دلیل بارش های پیوسته باران و آب شدن برف ها، پر از آب می شوند و هر چه به روزهای پایانی تابستان نزدیک می شویم، رفته رفته به سمت خشک شدن پیش می روند. کوه گل یکی از زیباترین دریاچه های فصلی است که برخلاف باقی دریاچه های آن منطقه، تقریبا در تمام طول سال پرآب است.

این دریاچه حدود نیم هکتار مساحت و چیزی در حدود 15 متر عمق دارد. در اطراف دریاچه به واسطه روییدن گیاهانی همچون نعنا کوهی، ریواس، بابونه، قارچ و پونه کوهی و… رنگ و بوی ویژه ای خلق شده است که هر بیننده ای، مجذوب زیبایی های چشم نواز آنجا می شود.

  • آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 32 کیلومتری شهر یاسوج، 8 کیلومتری شهر سی سخت، واقع در دهانه انبری گردنه بیژن.

غار ده شیخ دنا | معمای صد میلیون ساله

غار ده شیخ دنا یکی از جاذبه های ناشناخته و از تماشای های یاسوج است. این غار آهکی با قدمتی معادل 135 میلیون سال، کاملا طبیعی است و به دوره دوم زمین شناسی تعلق دارد. دلیل نامگذاری این غار، به محل قرارگیری آن در همسایگی و بالادست روستایی به همین نام برمی شود که در زمستان سال 89 به صورت کاملا اتفاقی به وسیله یک چوپان از اهالی همان روستا کشف شد.

این جاذبه با عمقی بیش از 6 کیلومتر، دارای 7 گالری، دالان های شگفت انگیز و مسیرهای مختلفی با قندیل های آهکی است که لقب علی صدر 2 را داراست. از عجایب دیگر غار ده شیخ دنا، می توان به گرم بودن هوای داخل آن در زمستان و سرد بودن هوای آن در تابستان اشاره نمود؛ موضوعی که هنوز هم یک معمای بی جواب است!

برای دسترسی به این غار، بعد از طی کردن مسیر حدودا 45 کیلومتری از یاسوج، به بخش پاتاوه در شهرستان دنا خواهید رسید. بعد از آن در 2 کیلومتری جاده خاکی از روستای ده شیخ، می توانید خودتان را به غار برسانید.

  • آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 45 کیلومتری شهر یاسوج، شهر تاریخی دنا، نزدیک پل پاتاوه، 2 کیلومتر بعد از روستای ده شیخ.

پل پاتاوه | سمبل تاریخ کهن دنا

یکی دیگر از جاهای تماشای یاسوج که می توان گفت تا حد زیادی مورد کم لطفی قرار گرفته، پل پاتاوه یا همان پل تخت شاه نشین است. این پل در منطقه حفاظت شده دنا و در نزدیکی غار ده شیخ قرار گرفته است و شما می توانید هر زمان که قصد بازدید از غار را داشتید، سری هم به این بنای تاریخی بزنید.

پل پاتاوه روی رودخانه بشار قرار گرفته است و در کنار سایر پل های پاتاوه، منظره زیبایی را برای علاقه مندان به بناهای تاریخی ایجاد نموده است. چیزی که امروز از این جاذبه گردشگری باشکوه پیش چشمان شماست، اثری تاریخی است که بخش زیادی از آن به دلیل فرسایش طبیعی، بی مهری و عدم آگاهی مردم، دچار آسیب های انسانی شده است؛ اما، کماکان با عظمت خود، گردشگران را مجذوب می نماید.

  • آدرس: 2 کیلومتری روستای ده شیخ دنا.

دشت راق | زیستگاه لاله های واژگون کمیاب

از دیگر مکان های تماشای یاسوج، دشت راق است؛ دشتی که در 85 کیلومتری از شرق یاسوج قرار گرفته و به لاله های واژگونش معروف است. این دشت با مساحتی بالغ بر 1000 هکتار در میان دو کوه با نام های قوچی و باریک قرار گرفته است. وجود چشمه های طبیعی پرآب با پوشش گیاهی غنی در این منطقه، هر گردشگری را مجذوب خود خواهد نمود.

  • آدرس: 85 کیلومتری از شرق یاسوج.

چشمه میشی | همنشین اساطیر کهن

چشمه میشی یکی از جاذبه های طبیعی و از جاهای تماشای یاسوج است. این چشمه که از آن به نام چشمه بشو هم یاد می شود، از خنک ترین چشمه های زاگرس به شمار میرود. چشمه میشی که در 4 کیلومتری شمال شرقی سی سخت قرار گرفته است، هم آب شرب این شهرستان را تامین می نماید و هم آب کشاورزی مورد احتیاج برای آبیاری باغات انگور، گردو و سیب سی سخت را فراهم می آورد.

برای بازدید از چشمه میشی، بعد از پشت سر گذاشتن 35 کیلومتر از یاسوج به سمت شمال غرب، به سی سخت، مرکز شهرستان دنا می رسید. از آنجا می توانید مسیر این چشمه را در پیش بگیرید که پس از 5 کیلومتر، شما را به مقصد خواهد رساند.

  • آدرس: 2 کیلومتری روستای ده شیخ دنا.

دره المون | محبوب گردشگران اکوتوریسم

در جاده یاسوج به سمت نورآباد، پس از طی کردن مسیری در حدود 50 کیلومتر، به یکی دیگر از مکان های تماشای یاسوج خواهید رسید؛ دره ای بکر و سرسبز که دره المون نام دارد. این منطقه کوهستانی یکی از مقاصد حائز اهمیت استان کهگیلویه و بویراحمد از منظر اکوتوریسم محسوب می شود. بزرگی دره و تنوع بالای اکولوژیکی نیز مزید دلیلی بر جاذبه های زیست محیطی آن است.

در بازدید از این دره که از مجذوب کننده ترین جاهای تماشای یاسوج است، کافی ست چشمان خود را ببندید و به صدای گوش نواز رودخانه های پرآب و آبشارهای متعدد آن گوش کنید. بعد هم که چشم باز کردید، خودتان را در میان جنگل های انبوه پوشیده از درختان بلوط و لاله های واژگون کناره دره ببینید و لذت بی حدوحصری را با تمام وجود تجربه کنید.

  • آدرس: 50 کیلومتری جاده یاسوج به نورآباد، بعد از روستاهای چهار طاق، دشت و امیر ایوب.

تنگه گنجه ای | جواهری در قلب طبیعت

در 13 کیلومتری جاده یاسوج به سمت سی سخت، یکی دیگر از جاهای تماشای یاسوج وجود دارد. از دره تماشایی دیگری به نام تنگه گنجه ای صحبت می کنیم که اطراف آن، پر از درختان سربه فلک کشیده چنار و بلوط است و عبور رودخانه ای از میانشان، زیبایی این تنگه را به بالاترین حد رسانده است. این رودخانه از به هم پیوستن چندین چشمه که همگی از کوه دنا سرچشمه می گیرند، تشکیل شده است. همنشینی تمام این عناصر طبیعی در این تنگه، چنان آب و هوای دلپذیری ایجاد نموده که در فصل بهار و تابستان، گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند.

  • آدرس: 13 کیلومتری جاده یاسوج به سی سخت.

پارک جنگلی یاسوج | بامی بر فراز شهر

این پارک جنگلی نیز از دیگر جاهای تماشای یاسوج است که با دارا بودن مساحتی حدود 1000 هکتار، به عنوان بزرگ ترین پارک جنگلی در جنوب کشور شناخته می شود. پارک جنگلی یاسوج که به پارک بزرگ کوهستان هم معروف است، با قرارگیری روی سطح شیب دار، تجربه ای به یادماندنی از تماشای ویوی 360 درجه ای از شهر یاسوج را برای بازتماشامایندگان به ارمغان می آورد. پوشش گیاهی غالب این پارک، درختان بلوط است که حدود 76 درصد از کل پوشش گیاهی آنجا را تشکیل می دهد. در ارتفاعات بالاتر نیز پوشش گیاهی غالب، شامل درختچه زار و بوته زار است.

این پارک جنگلی، از نظر محبوبیت در میان مکان های تماشای یاسوج، پس از آبشار یاسوج، در مقام دوم قرار می گیرد و طبیعت بکر و چشم نواز آن به عنوان یکی از مقاصد تفریحی گردشگران و حتی مردم محلی است. برای دسترسی به این پارک، کافی ست وارد جاده یاسوج به اقلید شوید و پس از رسیدن به جاده ورودی پارک بزرگ کوهستان، خود را به این مسیر بسپارید. بعد از آن، خودتان را در یکی از زیباترین تماشای های یاسوج پیدا خواهید کرد!

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق یاسوج.

گورستان لما | شگفتی چند هزار ساله یاسوج

یکی از قدیمی ترین جاهای تماشای یاسوج، گورستان لما با قدمت 3500 ساله است. این گورستان در 40 کیلومتری یاسوج به سمت اصفهان در منطقه ای به نام چال شاهین از توابع شهرستان دنا قرار گرفته است. گورستان لما هم همچون غار ده شیخ به صورت اتفاقی به وسیله ماشین آلات راه سازی حین عملیات خاک برداری در آن منطقه در سال 79 کشف شد. تحقیقات باستان شناسان نشان می دهد این قبرستان قدیمی، متعلق به اقوام ایلامی است که در آن موقع از این مسیر کوچ می کردند. قبرهای طاق مانند این گورستان در عمق 2 تا 4 متری از سطح زمین قرار گرفته اند و دیواره های سنگ چین دارند.

جالب اینکه در نتیجه آنالیز های اجرا شده و در پی باز کردن گورها به وسیله باستان شناسان، علاوه بر میزان زیادی استخوان، موارد دیگری همچون کوزه های سفالی و مفروغی و انواع مختلفی از خنجر، نیزه و نوک پیکان کشف شده است. خوب است بدانید تا به امروز، بالغ بر 400 اثر تاریخی به جای مانده از هزاره اول قبل از میلاد از این گورستان به دست آمده که همگی آن ها برای نگهداری به موزه انتقال داده شده اند.

  • آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان دنا، بخش پاتاوه، دهستان سادات محمودی، روستای لما.

دریاچه سد شاه قاسم | نگین گردشگری یاسوج

در فاصله کمی از شهر یاسوج و با طی کردن مسافت 5 کیلومتری، به یکی از مکان های تماشای یاسوج، یعنی دریاچه سد شاه قاسم خواهید رسید که می توان آن را نگین گردشگری این شهر نامید. شاه قاسم نام یکی از امامزادگان حوالی شهر یاسوج است و دلیل نام گذاری این دریاچه نیز به همین سبب است.

اگر در پی این هستید که برای ساعاتی در آرامش طبیعتی با آب و هوای عالی، نفسی تازه کنید، در سفر خود به شهر یاسوج در اسرع وقت برنامه بازدید از این دریاچه را بچینید. پوشش گیاهی غنی این منطقه با جنگل های انبوهی از درختان بلوط، خاطره خوشی از بازدید از دریاچه سد شاه قاسم برای تان رقم خواهد زد. البته خوب است بدانید شرایط جاده منتهی به سد، به گونه ای است که باید پیش از رفتن به این منطقه، شرایط خودروی شخصی تان را از جوانب مختلف مورد آنالیز قرار دهید.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، در فاصله 12 کیلومتری جنوب شهر یاسوج.

تل خسرو | نماد قدرت در افسانه کهن

تل خسرو که آن را با نام تپه خسرو نیز می شناسند، از دیگر جاهای تماشای یاسوج است و باستان شناسان قدمتی 5000 ساله برای آن تخمین زده اند. مردم محلی آن منطقه، این تپه را متعلق به کی خسرو، پادشاه کیانی می دانند. این جاذبه گردشگری شاید در نگاه اول، فقط تپه ای کوچک در دل یک دشت سرسبز به نظر برسد؛ اما، چیزی که باعث محبوبیت آن در میان مردم شده است، صرفا وجه زیباشناسی آن نیست.

افسانه ای قدیمی در خصوص این تل وجود دارد و طی سال ها، نسل به نسل منتقل شده است. بر طبق این افسانه، زمانی که کی خسرو، فرزند سیاوش به دشت یاسوج می رسد، این تپه را ایجاد می نماید. او برای قدرت نمایی خود نزد مردم، دستور می دهد تا سوارانش کیسه ای خاک بردارند و این تل را ایجاد نمایند.

  • آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 5 کیلومتری جنوب شهر یاسوج.

یاسوج؛ جواهری در جنوب ایران

اگر قصد سفر به منطقه ای از ایران را داشته باشید که تجربه بی نظیری از تاریخ کهن این سرزمین و طبیعت گردی را در اختیارتان قرار دهد، بدون درنگ، یاسوج همان شهری است که این ترکیب برنده را در خود خواهد داشت! این شهر با جاذبه های گردشگری فراوان شما را متحیر و گاهی چنان غرق در آرامش می نماید که ذوق دوباره سفر کردن به آنجا را تا مدت ها با خود داشته باشید.

ما در این مطلب، سعی کردیم راهنمای جامعی از تماشایی ترین جاهای تماشای یاسوج را با شما به اشتراک بگذاریم. ناگفته پیداست که جاذبه های مجذوب نماینده این شهر، محدود به مواردی که ما گفتیم نمی شوند. ضروری است راهی این سفر شوید تا بی واسطه شاهد شکوه و زیبایی تماشای های یاسوج باشید. اگر هر تجربه یا نظری در خصوص سفر به یاسوج دارید، آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای تماشای یاسوج

یاسوج کجاست؟

یاسوج، شهری در جنوب غربی ایران و مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است. این شهر در شهرستان بویراحمد قرار گرفته است.

برترین زمان سفر به یاسوج چه زمانی است؟

اگر قصد تماشای جاذبه های طبیعی این شهر در هوایی مطبوع را دارید، برترین زمان فصل بهار و تابستان است. اگر هم اهل سفر در فصل سرد و علاقه مند به ورزش های زمستانی مثل اسکی هستید، پاییز و زمستان زمان مناسبی برای شماست.

چطور به یاسوج برویم؟

می توانید با خودروی شخصی یا اتوبوس راهی سفر شوید. بعلاوه می توانید با هواپیما در کمتر از چند ساعت خود را به فرودگاه یاسوج برسانید. این شهر به سیستم حمل و نقل ریلی مجهز نیست.

معروف ترین جاهای تماشای یاسوج کدام اند؟

دریاچه کوه گل، آبشار یاسوج، پارک جنگلی یاسوج، پیست اسکی دنا، پارک ساحلی رود بشار، تنگ مهریان، دشت راق، دره المون، تنگ گنجه ای، سد شاه قاسم، غار ده شیخ دنا، تنگه تامرادی.

برترین هتل های یاسوج کدام اند؟

هتل پارسیان آزادی، هتل ارم، هتل جهانگردی.

سوغات یاسوج چیست؟

روغن حیوانی، انگور، گردو، گیاهان کوهی مثل کنگر، قارچ کوهی، بابونه، گل گاو زبان، بیلهر، کارده و کرفس و… و صنایع دستی مثل گبه، فرش، گلیم، آینه دان و لباس های محلی رنگارنگ.

معروف ترین رستوران های یاسوج کدام اند؟

رستوران شاندیز، رستوران تخت طاووس، رستوران گل مریم، رستوران شاه کباب، رستوران جوجه طلایی، کبابی 4 لقمه، چلوکبابی گلپایگانی، رستوران بختیاری، مجموعه دریم لند، رستوران سنتی باجناق ها، رستوران سنتی لیان، رستوران بختیاری، رستوران مبین، رستوران بابا کوهی، فست فود پروین، پیتزا دنا کولاک، پیتزا سارای، فست فود تاج، فست فود کوروش.

منبع: فلای تودی
انتشار: 24 خرداد 1403 بروزرسانی: 24 خرداد 1403 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 1148

به "جاهای دیدنی یاسوج که نباید از دست بدهید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی یاسوج که نباید از دست بدهید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید