شورای نگهبان با طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کرد

به گزارش وبسایت دانشجویی، سخنگوی شورای نگهبان از ایراد این شورا به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی خبرداد.

شورای نگهبان با طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کرد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، آقای عباسعلی کدخدایی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: این طرح که چندی قبل از جانب مجلس برای ما ارسال شده بود در چند جلسه شورای نگهبان آنالیز شد و اعضای شورا ایراد هایی به آن دارند که پاسخش به مجلس ارسال شد و منتظریم که ببینیم چه اقدامی برای برطرف ایراد ها خواهد شد.

وی با تبیین ایراد های شورای نگهبان به این طرح در 6 بند، اضافه نمود: بخشی از این ایراد ها مربوط به ماده یک این اصلاحیه است که با اصل 115 قانون اساسی مغایرت دارد.

آقای کدخدایی گفت: از جمله جایی که مربوط به تابعیت و اخذنکردن مجوز اقامت دائم از دیگر کشور ها و یا محدودکردن سابقه تصدی سمت هایی که در جزء 10 بند ب این قانون آمده و اشاره شده است که افرادی که می خواهند برای انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی نمایند یکی از شرایط عمومی شان باید سابقه مدیریتی باشد که اعضای شورای نگهبان معتقدند این موضوع با اصل 115 قانون اساسی مغایر است.

وی اضافه نمود: همچنین در همین بند و این جزء موضوع انحصار مناصبی را برای نامزدی و نام نویسی انتخابات ریاست جمهوری لحاظ کردند و فقط کسانی می توانند برای این انتخابات نام نویسی نمایند که این سمت ها را قبلا داشته باشند که اعضای شورای نگهبان این را نیز مغایر با اصل 115 قانون اساسی دانستند.

سخنگوی شورای نگهبان بعضی دیگر از مواد این مصوبه را نیز دارای ابهام دانست و گفت: از جمله تبصره یک این ماده که ناظر به 4 شرطی است که در جزء 5 بند 10 سیاست های کلی انتخابات آمده بود و اعضای شورا اعلام کردند که پس از برطرف ابهام اعلام نظر می نمایند.

آقای کدخدایی اضافه نمود: تبصره ای هم در این ماده وجود دارد که به نوعی این شرایط را به عنوان شرایط نهایی قرار داده است که اعضای شورای نگهبان این تبصره را نیز مغایر اصول 99 و 115 و بند 9 اصل 110 قانون اساسی تشخیص دادند.

وی گفت: در بخش دوم ایراد ها به اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز که مربوط به تعریف و اعلام معیارهاست اعضای شورای نگهبان آن را مغایر با جزء 5 بند 10 سیاست های کلی انتخابات دانستند.

آقای کدخدایی اضافه نمود: در جای دیگری که اقامت دائم یا تابعیت را نیز به منزله ملتزم نبودن و تعهد نداشتن به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دانسته بودند مغایر با اصل 115 قانون اساسی شناخته شد.

ارسال ایراد های طرح قانون انتخابات ریاست جمهوری به مجلس

سخنگوی شورای نگهبان از ارسال ایراد های اعضای این شورا درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری به مجلس شورای اسلامی خبرداد.

آقای عباسعلی کدخدایی در ادامه تبیین ایراد ها به این مصوبه مجلس گفت: بند دیگری از ایراد ها به این طرح، مربوط به اعلام نظر هیات عالی نظارت بر سیاست های کلی نظام است که طی نامه ای به ما اعلام کردند بعضی از مواد این مصوبه با سیاست های کلی نظام مغایرت دارد.

وی اضافه نمود: این ایراد هیات عالی نظارت بر سیاست های کلی نظام را به همراه ایراد های شورای نگهبان و نیز تذکرات لازم برای مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم و منتظریم که نظر اصلاحی مجلس را ببینیم و بعدا اظهارنظر کنیم.

آقای کدخدایی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح این قانون به انتخابات ریاست جمهوری 1400 می رسد، گفت: اکنون نمی توانم در این باره اظهارنظر کنم، زیرا مجلس شورای اسلامی درحال آنالیز لایحه بودجه است و نمی دانم چه زمانی اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری را در دستورکار قرار می دهند.

وی در این حال تاکید نمود: ما آمادگی داریم هر وقت که مجلس، اصلاحات را در این خصوص انجام داد آنالیز و اعلام نظر کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 301

به "شورای نگهبان با طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای نگهبان با طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید