خبرنگاران مدرسه باید به بچه ها حس تعلق بیاموزد
به گزارش وبسایت دانشجویی، تهران- خبرنگاران- رئیس مرکز مطـالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: در تهران پنج هزار مدرسه وجود دارد و اگر هر سال در هر مدرسه 100درخت کاشته گردد عدد بزرگی است؛ در مدارس کشورهای پیشرو دانش آموزان با کاشت و مشارکت در نگهداشت محیط زیست علاوه بر منافع جمعی به حس تعلق در حفظ این دستاورد دست پیدا می نمایند.
به گزارش خبرنگاران از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری، وبینار تخصصی شهرهای یادگیرندهِ دانش، ظرفیت و رقابت با هدف معرفی و توسعه شهرهای پیشرو در حوزه آموزش های شهروندی و یادگیرنده با حضور جمعی از فعالان حوزه شهری در تهران برگزار گردید.
در این نشست برخط محمد حسین بوچانی با اشاره به اهمیت یادگیری از کودکی تا میانسالی گفت: در تهران حدود پنج هزار مدرسه وجود دارد؛ اگر به طور مثال هر سال در هر مدرسه صد درخت کاشته گردد عدد بسیار بزرگی به دست می آید و در مدارس کشورهای پیشرو در این حوزه دانش آموزان با کاشت و مشارکت در نگهداشت محیط زیست علاوه بر منافع جمعی به حس تعلق در حفظ این دستاوردها دست می یابند.
وی اضافه کرد: یکی از مهمترین چالش های حوزه شهری در تهران موضوع پسماند است و بهترین نقطه شروع در این چالش آموزش های شهروندی در مدارس و بالا بردن مشارکت بچه ها در ساماندهی زباله از مبدا و هم افزایی در مدارس راهکار برون رفت از این چالش است.
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران گفت: مباحث ایمنی و مدیریت بحران مقوله ای کاملا اجتماعی است که باید با موضوع خانواده آموزش داده گردد؛ انسان باید یاد بگیرد و یاد دهد تا بتواند خود و همنوعشان را در بحران ها نجات دهد، این مقوله در تمام مدارس جهان آموزش داده و آنالیز ها نشان داده است که تجربیات تعاملی مدارس و شهرداری ها پیروز بوده و در ایجاد فرهنگ و آموزش های شهروندی نقش به سزایی دارد.
بوچانی با اشاره به نمونه های پیروز این ارتباط موثر در کشورهای فنلاند، آمریکا، اتریش و هلند اضافه کرد: دانش شهری باید با تقویت رابطه مردم به شهر شکل بگیرد، مردم باید به شهر حس وابستگی و تعلق داشته باشند و اگر ظرفیت های شهری دیده گردد و مردم نسبت به آن آگاهی پیدا نمایند و برای استفاده از آن در فرصت هایی که دارند برنامه ریزی داشته باشند، پیروز شده ایم که شهر و مردم را به هم ارتباط دهیم.
وی ادامه داد: شهر باید محلی امن و تفریحی برای شهروند باشد و فقط برای اسکان به آن نگاه نگردد؛ برای رسیدن به این هدف باید سازوکارهای پیروز در جهان را به کار گرفت.
در ادامه این نشست گشتاسب مظفری معاون مدیریت اجتماعی و مالی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران گفت: برای اینکه شهرهای بهتری داشته باشیم و نسل های آینده بهتری تربیت کنیم باید به اصلی ترین عنصر دیپلماسی بین المللی در این حوزه که یادگیری است اهمیت ویژه ای دهیم؛ آموزش ها از خانواده شروع و در جامعه نمود ظاهری پیدا می نماید، ایجاد فضاهای یادگیرندگی یکی از راهکارهایی است که بخش دولتی و خصوصی باید در ایجاد آن کوشا باشد.
مظفری ادامه داد: آموزش های شهروندی در مدارس کشورهای پیشرو به گونه ای است که به هزینه های آموزشی به صورت سرمایه گذاری نگاه می گردد و دستاوردهای خود را دارد، اقتصاد آموزشی مهم ترین مقوله در به حرکت در آوردن چرخه آموزش های شهروندی است و مردم باید یاد بگیرند که چگونه انسجام اجتماعی داشته باشند.
امیر روشن معاون ارتباطات و امور مشارکت های کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اهداف یونسکو در ایجاد این طرح گفت: سرعت تغییرات در زندگی مردم با پیشرفت های سریع تکنولوژی به قدری بالا رفته که باعث ایجاد نابرابری در دریافت خدمات رفاهی و شهری شده است؛ به طور مثال بیکاری، افسردگی و فقر به قدری زیاد شده که مردم مهارت های مواجهه با آن را آموزش ندیده اند.
وی ادامه داد: این چالش ها بخشی قابل پیش بینی و بخشی غیرقابل پیش بینی است که البته آینده مردم را به خطر انداخته است؛ طیف گسترده ای از یادگیری ها مهارت هایی را در انسان می پروراند اما کافی نیست و باید مهارت ها به صورت اصولی آموزش و ترویج داده گردد.
روشن اضافه کرد: شهرها به عنوان سکونتگاه های انسانی پایدار به دنبال اقتصاد پویا و توسعه اجتماعی هستند اما باید فرهنگ یادگیری در شهر ایجاد گردد چرا که تفکر یادگیری از خود یادگیری مهم تر است و آموزش های یادگیرنده باید به صورت عادلانه در دسترس شهروندان باشد.
وی با معرفی شهرهای پیشرو درحوزه یادگیرندگی در ایران ادامه داد: شهر بندرخمیر با طرح آموزش حفاظت از محیط زیست از تالاب ها به قایقران ها فعال ترین شهر در حوزه شهر خلاق و یادگیرنده یونسکو بوده و شهر بهبهان غیر فعال ترین شهر در این حوزه معرفی شده است.
در ادمه جواد محمودی شهردار بندرخمیر گفت: بندرخمیر یک شهر 20 هزار نفری کاملا اکولوژیست و تالابی و نماینده ایران در شهرهای یادگیرنده یونسکو است؛ برای رسیدن به این هدف کوشش های زیادی در آموزش قایقرانان و حفاظت از محیط زیست تالاب ها شده است.
به گزارش خبرنگاران، وبینار تخصصی شهرهای یادگیرندهِ دانش، ظرفیت و رقابت با هدف معرفی و توسعه شهرهای پیشرو در حوزه آموزش های شهروندی و یادگیرنده با حضور محمد حسیـن بوچانی؛ رئیس مرکز مطـالعات و برنامه ریزی شهر تهران، امیر روشن بخش؛ معاون ارتباطات و امور مشارکت های کمیسیون ملی یونسکو، گشتاسب مظفری؛ معاون امور اجتماعی و مالی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران و جمعی از فعالان شهری در حوزه شهرهای یادگیرنده برگزار گردید.
منبع: ایرنا