خبرنگاران مدرسه باید به بچه ها حس تعلق بیاموزد

به گزارش وبسایت دانشجویی، تهران- خبرنگاران- رئیس مرکز مطـالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: در تهران پنج هزار مدرسه وجود دارد و اگر هر سال در هر مدرسه 100درخت کاشته گردد عدد بزرگی است؛ در مدارس کشورهای پیشرو دانش آموزان با کاشت و مشارکت در نگهداشت محیط زیست علاوه بر منافع جمعی به حس تعلق در حفظ این دستاورد دست پیدا می نمایند.

خبرنگاران مدرسه باید به بچه ها حس تعلق بیاموزد

به گزارش خبرنگاران از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری، وبینار تخصصی شهرهای یادگیرندهِ دانش، ظرفیت و رقابت با هدف معرفی و توسعه شهرهای پیشرو در حوزه آموزش های شهروندی و یادگیرنده با حضور جمعی از فعالان حوزه شهری در تهران برگزار گردید.

در این نشست برخط محمد حسین بوچانی با اشاره به اهمیت یادگیری از کودکی تا میانسالی گفت: در تهران حدود پنج هزار مدرسه وجود دارد؛ اگر به طور مثال هر سال در هر مدرسه صد درخت کاشته گردد عدد بسیار بزرگی به دست می آید و در مدارس کشورهای پیشرو در این حوزه دانش آموزان با کاشت و مشارکت در نگهداشت محیط زیست علاوه بر منافع جمعی به حس تعلق در حفظ این دستاوردها دست می یابند.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین چالش های حوزه شهری در تهران موضوع پسماند است و بهترین نقطه شروع در این چالش آموزش های شهروندی در مدارس و بالا بردن مشارکت بچه ها در ساماندهی زباله از مبدا و هم افزایی در مدارس راهکار برون رفت از این چالش است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران گفت: مباحث ایمنی و مدیریت بحران مقوله ای کاملا اجتماعی است که باید با موضوع خانواده آموزش داده گردد؛ انسان باید یاد بگیرد و یاد دهد تا بتواند خود و همنوعشان را در بحران ها نجات دهد، این مقوله در تمام مدارس جهان آموزش داده و آنالیز ها نشان داده است که تجربیات تعاملی مدارس و شهرداری ها پیروز بوده و در ایجاد فرهنگ و آموزش های شهروندی نقش به سزایی دارد.

بوچانی با اشاره به نمونه های پیروز این ارتباط موثر در کشورهای فنلاند، آمریکا، اتریش و هلند اضافه کرد: دانش شهری باید با تقویت رابطه مردم به شهر شکل بگیرد، مردم باید به شهر حس وابستگی و تعلق داشته باشند و اگر ظرفیت های شهری دیده گردد و مردم نسبت به آن آگاهی پیدا نمایند و برای استفاده از آن در فرصت هایی که دارند برنامه ریزی داشته باشند، پیروز شده ایم که شهر و مردم را به هم ارتباط دهیم.

وی ادامه داد: شهر باید محلی امن و تفریحی برای شهروند باشد و فقط برای اسکان به آن نگاه نگردد؛ برای رسیدن به این هدف باید سازوکارهای پیروز در جهان را به کار گرفت.

در ادامه این نشست گشتاسب مظفری معاون مدیریت اجتماعی و مالی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران گفت: برای اینکه شهرهای بهتری داشته باشیم و نسل های آینده بهتری تربیت کنیم باید به اصلی ترین عنصر دیپلماسی بین المللی در این حوزه که یادگیری است اهمیت ویژه ای دهیم؛ آموزش ها از خانواده شروع و در جامعه نمود ظاهری پیدا می نماید، ایجاد فضاهای یادگیرندگی یکی از راهکارهایی است که بخش دولتی و خصوصی باید در ایجاد آن کوشا باشد.

مظفری ادامه داد: آموزش های شهروندی در مدارس کشورهای پیشرو به گونه ای است که به هزینه های آموزشی به صورت سرمایه گذاری نگاه می گردد و دستاوردهای خود را دارد، اقتصاد آموزشی مهم ترین مقوله در به حرکت در آوردن چرخه آموزش های شهروندی است و مردم باید یاد بگیرند که چگونه انسجام اجتماعی داشته باشند.

امیر روشن معاون ارتباطات و امور مشارکت های کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اهداف یونسکو در ایجاد این طرح گفت: سرعت تغییرات در زندگی مردم با پیشرفت های سریع تکنولوژی به قدری بالا رفته که باعث ایجاد نابرابری در دریافت خدمات رفاهی و شهری شده است؛ به طور مثال بیکاری، افسردگی و فقر به قدری زیاد شده که مردم مهارت های مواجهه با آن را آموزش ندیده اند.

وی ادامه داد: این چالش ها بخشی قابل پیش بینی و بخشی غیرقابل پیش بینی است که البته آینده مردم را به خطر انداخته است؛ طیف گسترده ای از یادگیری ها مهارت هایی را در انسان می پروراند اما کافی نیست و باید مهارت ها به صورت اصولی آموزش و ترویج داده گردد.

روشن اضافه کرد: شهرها به عنوان سکونتگاه های انسانی پایدار به دنبال اقتصاد پویا و توسعه اجتماعی هستند اما باید فرهنگ یادگیری در شهر ایجاد گردد چرا که تفکر یادگیری از خود یادگیری مهم تر است و آموزش های یادگیرنده باید به صورت عادلانه در دسترس شهروندان باشد.

وی با معرفی شهرهای پیشرو درحوزه یادگیرندگی در ایران ادامه داد: شهر بندرخمیر با طرح آموزش حفاظت از محیط زیست از تالاب ها به قایقران ها فعال ترین شهر در حوزه شهر خلاق و یادگیرنده یونسکو بوده و شهر بهبهان غیر فعال ترین شهر در این حوزه معرفی شده است.

در ادمه جواد محمودی شهردار بندرخمیر گفت: بندرخمیر یک شهر 20 هزار نفری کاملا اکولوژیست و تالابی و نماینده ایران در شهرهای یادگیرنده یونسکو است؛ برای رسیدن به این هدف کوشش های زیادی در آموزش قایقرانان و حفاظت از محیط زیست تالاب ها شده است.

به گزارش خبرنگاران، وبینار تخصصی شهرهای یادگیرندهِ دانش، ظرفیت و رقابت با هدف معرفی و توسعه شهرهای پیشرو در حوزه آموزش های شهروندی و یادگیرنده با حضور محمد حسیـن بوچانی؛ رئیس مرکز مطـالعات و برنامه ریزی شهر تهران، امیر روشن بخش؛ معاون ارتباطات و امور مشارکت های کمیسیون ملی یونسکو، گشتاسب مظفری؛ معاون امور اجتماعی و مالی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران و جمعی از فعالان شهری در حوزه شهرهای یادگیرنده برگزار گردید.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 خرداد 1400 بروزرسانی: 2 خرداد 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 454

به "خبرنگاران مدرسه باید به بچه ها حس تعلق بیاموزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مدرسه باید به بچه ها حس تعلق بیاموزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید