تعریق سرد انگلیسی: رازهای یک بیماری مرگبار و مرموز در تاریخ

به گزارش وبسایت دانشجویی، تعریق سرد انگلیسی یا English Sweat، یکی از مرموزترین بیماری های تاریخ است که در قرن های 15 و 16 میلادی، مردم انگلستان و بخش هایی از اروپا را به وحشت انداخت. این بیماری اولین بار در سال 1485، همزمان با شروع سلطنت هنری هفتم (Henry VII)، ظاهر شد و به سرعت به یکی از بزرگترین اپیدمی های تاریخ تبدیل شد. شیوع این بیماری، موجی از ترس و ناامیدی را در میان مردم به وجود آورد. بیماری به سرعت قربانیان خود را به کام مرگ می برد و هیچ گروه سنی یا اجتماعی از این فاجعه در امان نبود. حتی دربار تودور، که نمادی از قدرت و ثروت بود، از این بیماری مرگبار در امان نماند.

تعریق سرد انگلیسی: رازهای یک بیماری مرگبار و مرموز در تاریخ

شیوع و ویژگی های بیماری

تعریق سرد انگلیسی به طرز عجیبی بدون هیچ هشدار قبلی بروز می کرد. افراد مبتلا به طور ناگهانی دچار لرز می شدند که به سرعت با دردهای شدید در سر و گردن همراه می شد. پس از این مرحله، تعریق شدید و احساس گرما در سراسر بدن بیمار پدید می آمد. اما یکی از عجیب ترین و مرگبارترین ویژگی های این بیماری، احتیاج غیرقابل مقاومت به خواب بود که بسیاری از مبتلایان را به خواب مرگ می برد. این علائم به طور مکرر در طول شیوع بیماری تکرار می شدند و در مواردی، مرگ بیمار، تنها ظرف چند ساعت پس از آغاز رخ می داد.

نظریه های علمی در خصوص علت بیماری

با وجود گذشت قرن ها، علت دقیق تعریق سرد انگلیسی همچنان یک راز به جای مانده است. پژوهشگران و محققان مختلف در طول تاریخ سعی نموده اند علت این بیماری مرموز را کشف نمایند و نظریه های مختلفی در این زمینه مطرح شده است. هر یک از این نظریه ها کوشش دارند تا با تطبیق دادن علائم و ویژگی های بیماری با عوامل مختلف، راز این بیماری را فاش نمایند.

نظریه هانتاویروس

یکی از نظریه های مطرح شده درباره تعریق سرد انگلیسی، این است که این بیماری ممکن است به وسیله نوعی ویروس هانتا (Hantavirus) ایجاد شده باشد. ویروس های هانتا امروزه شناخته شده اند و معمولاً به وسیله تماس با جوندگان آلوده به انسان منتقل می شوند. علائمی که به وسیله این ویروس ها ایجاد می شوند، شامل تب، سردرد، دردهای عضلانی و در بعضی موارد نارسایی کلیه است. این علائم تا حدی با علائم عرق سرد انگلیسی همخوانی دارد، به ویژه لرز بدون تب ابتدای بیماری و تعریق شدید. اما نکته ای که این نظریه را با چالش روبرو می نماید، سرعت فوق العاده بالای پیشرفت بیماری و مقدار مرگ و میر بسیار بالای آن است که با الگوهای معمول بیماری های ناشی از هانتاویروس ها انطباق ندارد.

نظریه تب بازگشتی یا تب راجعه

نظریه دیگری که برای شرح تعریق سرد انگلیسی مطرح شده، ارتباط آن با نوعی تب بازگشتی (Relapsing Fever) است. تب بازگشتی یک بیماری باکتریایی است که به وسیله کنه ها یا شپش ها منتقل می گردد. علائم این بیماری شامل تب های مکرر، سردرد و دردهای عضلانی است که تا حدودی با علائم تعریق سرد انگلیسی مشابهت دارد. اما این نظریه نیز به طور کامل قادر به شرح ویژگی های عجیب و مرگبار این بیماری نیست، به ویژه خواب عمیق و ناگهانی که در بسیاری از بیماران مشاهده می شد را نمی تواند توجیه کند.

نظریه مسمومیت غذایی

بعضی محققان نیز نظریه ای را مطرح نموده اند که تعریق سرد انگلیسی ممکن است ناشی از مسمومیت غذایی باشد. در آن موقع، شرایط بهداشتی و نگهداری مواد غذایی بسیار ابتدایی بود و امکان آلودگی غذاها به انواع سموم و قارچ ها وجود داشت. این نظریه به ویژه به علت شیوع گسترده بیماری در فصل های گرم و مرطوب سال مطرح شده است. علائم مسمومیت های غذایی نیز می تواند شامل تعریق شدید، لرزش، و دردهای عضلانی باشد. اما این نظریه نیز به علت سرعت فوق العاده بالای پیشرفت بیماری و نرخ بالای مرگ و میر، به طور کامل قابل قبول نیست.

تأثیرات اجتماعی و فرهنگی تعریق سرد

تعریق سرد انگلیسی نه تنها جامعه انگلستان بلکه کل اروپا را به شدت تحت تأثیر قرار داد. اپیدمی هایی که این بیماری ایجاد کرد، به شدت ساختار اجتماعی را مختل کرد و ترس و وحشت گسترده ای در میان مردم ایجاد کرد. به علت ناشناخته بودن علت بیماری و ناتوانی پزشکان در ارائه درمانی موثر، مردم به روش های مختلفی روی آوردند تا از این فاجعه نجات یابند. بعضی به دعا و نیایش پناه بردند، در حالی که بعضی دیگر از شهرها و منطقه ها آلوده فرار کردند.

تاثیر بر دربار تودور و تأثیر آن بر تاریخ

تعریق سرد انگلیسی بعلاوه تأثیر عمیقی بر تاریخ انگلستان و دربار تودور داشت. این بیماری بسیاری از اعضای برجسته دربار و اشراف زادگان را قربانی خود کرد و به همین علت بر تصمیمات سیاسی و اجتماعی تأثیر گذاشت. در حالی که پادشاهان و اشراف زادگان در پی راه هایی برای محافظت از خود بودند، مردم عادی به شدت از کمبود امکانات درمانی و بهداشتی رنج می بردند.

خاتمه مرموز بیماری

آخرین اپیدمی بزرگ تعریق سرد انگلیسی در سال 1551 رخ داد و پس از آن، این بیماری به طور ناگهانی و مرموزی ناپدید شد. هیچ کس نمی داند چرا این بیماری به یکباره از بین رفت و دیگر بازنگشت. این موضوع باعث شد تا تعریق سرد انگلیسی به یکی از معماهای بزرگ تاریخ پزشکی تبدیل گردد. بعضی معتقدند که تغییرات در شرایط آب و هوایی یا بهبود شرایط بهداشتی می تواند علت ناپدید شدن این بیماری باشد، اما هیچ مدرک قطعی برای تأیید این فرضیات وجود ندارد.

تعریق سرد انگلیسی به عنوان یک بیماری مرموز و مرگبار، تأثیرات عمیقی بر جامعه و تاریخ انگلستان گذاشت. این بیماری که بدون هیچ هشدار قبلی ظهور کرد و به سرعت قربانیان خود را به کام مرگ می کشید، همچنان به عنوان یکی از رازهای حل نشده تاریخ پزشکی به جای مانده است. پژوهش های مختلف سعی در کشف علت و منشأ این بیماری داشته اند، اما همچنان بسیاری از جنبه های آن برای ما ناشناخته به جای مانده است. تعریق سرد انگلیسی نه تنها یک تهدید جسمی بلکه یک چالش روانی و اجتماعی بود که جامعه آن موقع را به شدت تحت تأثیر قرار داد. امروز، با نگاه به گذشته، این بیماری به ما یادآوری می نماید که همچنان رازهای بسیاری در تاریخ پزشکی وجود دارد که منتظر کشف شدن هستند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 20 مرداد 1403 بروزرسانی: 20 مرداد 1403 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 1155

به "تعریق سرد انگلیسی: رازهای یک بیماری مرگبار و مرموز در تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعریق سرد انگلیسی: رازهای یک بیماری مرگبار و مرموز در تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید