4 فایده آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی

به گزارش وبسایت دانشجویی، زمانی که در یک روز گرم تابستانی از خانه بیرون می رویم یا به کوه و دریا می رویم، ممکن است علی رغم همه مراقبت ها اشعه ماوراء بنفش خورشید در نهایت بر ضد آفتاب ما غلبه کند و دچار آفتاب سوختگی شویم. در این موارد پیش آمده که خیلی از ما از آلوئه ورا برای درمان و کاهش علائم آفتاب سوختگی استفاده کنیم. این درمان حداقل عوارض جانبی را دارد و به وسیله آموزشگاه پوست آمریکاهم توصیه شده است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که ژل شفاف موجود در برگ های ضخیم گیاه آلوئه ورا با خواص تسکین دهنده خود می تواند به درمان آفتاب سوختگی یاری کند و حتی در درمان سوختگی های درجه یک نیز موثر است.

4 فایده آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی

گیاه آلوئه ورا چیست؟

آلوئه ورا هزاران سال است که به عنوان گیاه کاکتوس دارویی در مکان های مختلف مانند یونان، مصر، هند، مکزیک، ژاپن و چین استفاده می گردد. آلوئه ورا به عنوان درختچه ای ضخیم و با ساقه کوتاه که دارای برگ های گوشتی حاوی ژل لزج و پر از آب است، شناخته می گردد و برای درمان بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • 7 ترند مراقبت از پوست در تابستان که باید انجام دهید

سابقه طولانی استفاده دارویی از آلوئه ورا

آلوئه ورا که Aloe barbensis Miller نیز نامیده می گردد، یک داروی گیاهی است که استفاده از آن در درمان بیماری های مختلف مثل مسائل پوستی تا یبوست و آرتریت، قدمت هزار ساله دارد. آلوئه ورا ماده ژله مانندی است که از درون برگ های گیاه و قسمت اصلی گیاه برای درمان بیماری های پوستی استفاده می گردد.

ترکیبات آلوئه ورا در قالب محصولاتی همانند لوسیون موضعی، ژل و اسپری برای درمان آفتا ب سوختگی مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری از محصولات آفتاب سوختگی که با آلوئه ورا ساخته شده اند حاوی مواد دیگری مانند ویتامین های D، C، E، A، روغن ها، گیاهان دیگر یا یک داروی بی حس نماینده موضعی هستند. از این مواد اضافی برای کاهش علائم آفتاب سوختگی و ارتقای سلامت پوست استفاده می گردد. شما می توانید ژل آلوئه ورا را با برش دادن یک برگ و ماده ژله ای درون آن درست کنید.

  • 15 راه حل موثر برای آبرسانی به پوست از داخل و بیرون

فواید استفاده از آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی

آلوئه ورا به روش های مختلف با یاری به حفظ هیدراتاسیون، خواص ضدالتهابی برای کاهش التهاب و درد، خنک کردن پوست و خواص آنتی باکتریال برای التیام زخم به درمان آفتاب سوختگی یاری می نماید و فواید گوناگونی دارد.

  • التهاب را کاهش می دهد: آلوئه ورا دارای ترکیبات مختلفی است که درد، قرمزی و تورم مرتبط با التهاب ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش می دهد. آلوئه ورا منجر به ایجاد آنزیم سیکلواکسیژناز که اثر ضد التهابی دارد، می گردد. این گیاه بعلاوه حاوی برادی کیناز است که در صورت استفاده موضعی التهاب را کاهش می دهد.
  • آلوئه ورا باعث تجریک برای فراوری کلاژن می گردد: آلوئه ورا می تواند التهاب و ظاهر آفتاب سوختگی را به وسیله تحریک برای فراوری کلاژن که باعث استحکام، ترمیم و خاصیت ارتجاعی پوست می گردد را بهبود ببخشد.
  • پوست را مرطوب می نماید: آلوئه ورا حاوی موادی به نام موکوپلی ساکاریدها است که قندهایی هستند که به حفظ رطوبت در پوست یاری می نمایند. بعلاوه حاوی تعدادی اسید آمینه است که سلول های سفت شده پوست را نرم می نماید.
  • حاوی اسید سالیسیلیک: اسید سالیسیلیک هم ضدالتهاب و هم ضدعفونی نماینده است، به این معنی که می تواند درد را کاهش دهد و از عفونت نیز جلوگیری کند.
  • آلوئه ورا حاوی ویتامین های مختلف است: آلوئه ورا دارای ویتامین های متعددی از جمله ویتامین های A، C و E است که آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند رادیکال های آزاد را خنثی نمایند تا آسیب های ناشی از نور خورشید را کاهش دهند.

نحوه استفاده از آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی

برای درمان آفتاب سوختگی، می توانید روزی چند بار کمی ژل آلوئه ورای خالص که از داخل برگ استخراج شده را روی پوست آسیب دیده بمالید. اما توصیه می گردد در صورت آفتاب سوختگی شدید، قبل از استفاده از آلوئه ورا روی پوست خود به متخصص پوست مراجعه کنید. برای استفاده از این ماده شما می توانید خودتان به صورت خانگی گیاه آلوئه ورا پرورش دهید یا می توانید عصاره آلوئه ورا را از داروخانه یا فروشگاه های آنلاین بخرید. به طور کلی آلوئه ورا را می توان به صورت انعطاف پذیر به روش های مختلف استفاده کرد:

  • اگر می خواهید از ژل آلوئه ورا بهره ببرید بهتر است به صورت مستقیم و خالص از ژل آلوئه ورا خالص بهره ببرید. اما در صورتی که امکان پرورش آلوئه ورا در خانه را ندارید، می توانید برگ آلوئه ورای طبیعی را از داروخانه ها یا فروشگاه های آنلاین تهیه کنید. اگر در خانه یک گیاه آلوئه ورا دارید، بخشی از آن را قطع کنید تا ژل شفاف داخل برگ را از آن خارج کنید. برای تسکین خفیف آفتاب سوختگی، یک حوله مرطوب سرد را روی پوست خود قرار دهید تا آفتاب سوختگی خنک گردد و سپس آن را با ژل یا لوسیون آلوئه ورا مالش دهید. اجازه دهید ژل آلوئه ورا به مدت 15 دقیقه روی پوست شما خشک گردد. این ژل را دو بار در روز یا بعد از حمام بهره ببرید. نیازی نیست ژل خشک شده را بشویید.
  • از طرف دیگر، می توانید ژل آلوئه ورا را در یک سینی یخ قرار دهید، آن را فریز کنید تا تکه های یخ آلوئه درست گردد و تکه های یخ را روی پوست آفتاب سوخته تان بمالید.
  • غیر از برگ طبیعی گیاه که می توانید ژل خالص را از آن استخراج کنید، مرطوب نماینده ها و لوسیون های آلوئه ورا هم که می توانید آن ها را در داروخانه ها تهیه کنید، بسیار محبوب هستند. علاوه بر درمان آفتاب سوختگی خیلی از افراد از این مرطوب نماینده ها برای زیبایی و درخشندگی پوست خود استفاه می نمایند. لوسیون آلوئه ورا به آب رسانی پوست یاری می نماید و از پوسته پوسته شدن پوست که گاهی در اثر آفتاب سوختگی ایجاد می گردد، جلوگیری می نماید.
  • از آلوئه ورا برای یاری به بهبود سوختگی های خفیف بهره ببرید. فقط قبل از استفاده آنالیز کنید که آیا سوختگی خفیفی دارید که با آلوئه قابل درمان است و مطمئن شوید که سوختگی با تاول پوشانده نشده است. در این صورت می توانید زخم را با آلوئه ورا درمان کنید. محل سوختگی را با آب و صابون تمیز کنید، با حوله یا گاز تمیز خشک کنید و کرم آنتی بیوتیکی مانند نئوسپورین بزنید. محل سوختگی را با ژل آلوئه ورا بپوشانید و سپس یک کاز استریل روی آن بگذارید.
  • از لوسیون آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی استفاده نکنید. یک مطالعه در سال 2005 نشان داده که استفاده از لوسیون 70٪ آلوئه ورا برای آفتاب سوختگی موثر نیست. بنابراین بهتر است کرمی را انتخاب کنید که کمترین اسانس و مواد افزودنی و بیشترین درصد ژل خالص را داشته باشد یا از خود گیاه طبیعی آلوئه ورا بهره ببرید.

انواع محصولات آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی

سه نوع محصول اصلی از گیاه آلوئه ورا برای مراقبت و درمان مسائل پوستی وجود دارد که شامل ژل، لوسین و کرم می گردد.

  • ژل آلوئه ورا: رایج ترین نوع محصول آلوئه ورا، ژل ها هستند و معمولا برای درمان آفتاب سوختگی، تحریکات جزئی پوست و نیش حشرات استفاده می شوند. بلافاصله بعد از استفاده از ژل های آلوئه ورا پوست شما احساس خنکی می نماید. به خصوص اگر محصول را قبل از استفاده در یخچال قرار داده باشید. تنها نکته منفی درباره استفاده از ژل های آلوئه ورا شاید این باشد که ممکن است موجب چسبندگی و چربی پوست در برخی افراد گردد.
  • لوسیون آلوئه ورا: لوسیون ها ترکیب ضخیم تر و منسجم تری نسبت به ژل دارند و برای مرطوب کردن پوست از آن ها استفاده می گردد. لوسیون های آلوئه ورا می توانند به تسکین پوست آفتاب سوخته یاری نمایند و جتی ممکن است در درمان پسوریازیس مفید باشند. یک مزیت خیلی مهم لوسیون آلوئه ورا این است که استفاده از آن ها برای هر نوع پوستی بی خطر است.
  • کرم آلوئه ورا: غلیظ ترین فرآورده آلوئه ورا کرم آن است و تعیین است که برای درمان بیماری های پوستی شدیدتر مانند اگزما و پسوریازیس مفید هستند. کرم های آلوئه ورا بعلاوه منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند که می توانند به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد یاری نمایند. تنها نکته منفی درباره کرم های آلوئه ورا این است که ممکن است در برخی افراد باعث بروز واکنش های آلرژیک گردد.

منبع: Leaf

منبع: دیجی استایل
انتشار: 15 مرداد 1401 بروزرسانی: 15 مرداد 1401 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 949

به "4 فایده آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 فایده آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید