کشف سنگ افراشته هایی 3 و 5 متری با چشمان باز

به گزارش وبسایت دانشجویی، ایلنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، کشف سنگ افراشته هایی 3 و 5 متری با چشمان باز صورت پذیرفت.

کشف سنگ افراشته هایی 3 و 5 متری با چشمان باز

چندی پیش خبر شناسایی و کشف چندین سنگ افراشته در اطراف قلعه احمدآباد در روستای احمدآباد مشگین شهر منتشر شد. این سنگ افراشته ها به طول 3 تا 5 متر از جمله بزرگترین سنگ افراشته هایی هستند که تا به امروز کشف شده اند.

سیدروح الله محمدی (سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان اردبیل) گفت: تا به امروز 4 سنگ افراشته از زیر خاک خارج شده اند و قرار است در همان مکان در قالب موزه سنگ به نمایش گذاشته شوند.

به گفته او، ارتفاع این سنگ افراشته ها از 3 تا 5 متر متغیر است. قرار است این آثار مورد آنالیز قرار گیرند. این سنگ افراشته ها به شکل انسان هستند و روی آنها کنده کاری شده است. قدمت این سنگ افراشته ها به دوره عصر آهن باز می گردد و بیش از 2500 سال قدمت دارند.

محمدی درخصوص کنده کاری هایی که روی سنگ افراشته ها دیده می گردد، اذعان داشت: این کنده کاری ها شامل چشم ها و بینی انسان هستند اما شمایل کاملی از انسان را ندارند. موها هم کنده کاری شده که در ادامه تبدیل به دست ها می شوند. کمربند دارند که شمشیر یا خنجر متصل به آن روی این سنگها حکاکی شد. چشمان این سنگ افراشته ها باز است و به صورت مردمک نشان داده شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان اردبیل با اشاره به آنکه نمونه هایی از سنگ افراشته های شبیه انسان از جاهای مختلف از آسیاب مرکزی گرفته تا شرق اروپا کشف شده اند، یادآور شد: در حوزه قفقاز تعداد این سنگ افراشته ها بسیار بیشتر است. از اوکراین گرفته تا آذربایجان و… بعلاوه در استانهای شمال غربی کشور از آذربایجان شرقی گرفته تا اردبیل شاهد کشف تعداد زیادی از سنگ افراشته ها هستیم که شبیه انسان هستند. حتی در شهر یری بیش از 500 سنگ افراشته کشف شده که قابل توجه است.

او ادامه داد: سنگ افراشته های بدست آمده در احمدآباد هم شبیه به سایر سنگ افراشته ها هستند فقط در بعضی از جزئیات متفاوت هستند. تمام این سنگ افراشته ها به یک سنت فرهنگی بازمی گردند فقط ارتفاع آنها فرق دارد و از آنجا که عموما این سنگ افراشته ها در کنار قبر افراد مهم برافراشته می شدند این احتمال را می دهیم که تفاوت ارتفاع آنها به علت صندلی و منزلت آن فرد بوده باشد.

محمدی درخصوص چگونگی کشف این تعداد سنگ افراشته در اطراف اطراف قلعه احمدآباد در روستای احمدآباد و این مهم که آیا از جای دیگری به این مکان آورده شده بودند یا خیر، گفت: براساس گزارش مردم محلی درصدد کشف و خروج این سنگ افراشته ها از زیر خاک برآمدیم. بر روی این تئوری تحقیق می کنیم و این احتمال را می دهیم که از جای دیگری به این مکان منتقل شده باشند. ممکن است طی سالهای گذشته این جابجایی اجرا شده باشد. هرچند این امر احتمال است و نیازمند مطالعات تطبیقی بیشتری است. برای جلوگیری از تخریب این سنگ افراشته ها، این سنگها در محوطه قلعه داخل روستا نگهداری خواهد شد و پس از ساماندهی تبدیل به موزه سنگ خواهد شد.

منبع: همگردی
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 587

به "کشف سنگ افراشته هایی 3 و 5 متری با چشمان باز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سنگ افراشته هایی 3 و 5 متری با چشمان باز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید