کرونا به تنهایی مدال بهترین و بدترین خبر سال 99 را به گردن آویخت ، کووید 19 بی عدالتی بهداشتی در انگلیس را نمایان کرد خبرنگاران

به گزارش وبسایت دانشجویی، سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان با بیان اینکه کووید 19 محصول روابط ناسالم در روابط بین الملل بوده است، گفت: مثلا کشور هایی مانند برزیل و آمریکا ...

کرونا به تنهایی مدال بهترین و بدترین خبر سال 99 را به گردن آویخت ، کووید 19 بی عدالتی بهداشتی در انگلیس را نمایان کرد خبرنگاران

ابوالفضل ظهره وند، سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در مورد بهترین و بدترین اتفاقات سال گذشته گفت: به اعتقاد من حضور کرونا به تنهایی یکسری گزاره های مثبت در کنار فرایند گزاره های منفی و مرگ و میر داشت.

وی اضافه کرد: جنبه های مثبت کرونا توانست پرده از روی ناکارآمدی دولت ها و حوزه حکمرانی کشور ها بردارد و بدین ترتیب نابرابری اجتماعی را نمایان کند.

ظهره وند توضیح داد: بر این اساس کرونا ثابت کرد شکاف طبقاتی در حقیقت تعارض بین طبقات برخوردار و نابرخوردار است که یک بحران به سادگی آن را نمایان کرد.

سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان با بیان اینکه کووید 19 محصول روابط ناسالم در روابط بین الملل بوده است، گفت: مثلا کشور هایی مانند برزیل و آمریکا که از فساد اخلاقی، اجتماعی و ساختاری در کشور رنج می برند کرونا نشان داد مردم این کشور ها در زمان بروز بحران هایی نظیر کرونا تا چه اندازه بی پناه هستند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال انگلیس به عنوان ششمین کشور پیشرفته در دنیا در ایام کرونا بی عدالتی درمانی به شدت در این کشور ظهور و بروز پیدا کرد بر این اساس هر چه عدالت اجتماعی در کشور ها بیشتر بوده است مهار کرونا نیز پیروز تر بوده است.

ظهره وند ادامه داد: آمریکا علی رغم توسعه یافتگی در عرصه دارو و درمان بیشترین تلفات را در زمان کرونا داد و در این دوره کشور های پیشرفته دچار مسائل عدیده تر شدند، فراوری ناخالص داخلی شان کاهش یافت، اما ثروتمندان در همین کشور ها از شیوع کرونا سود بیشتری کردند و با این حساب کشور های پیشرفته مانند آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسپانیا متوسل به استقراض و چاپ یورو شدند و با این فرایند بازار مصرف دنیای و اقتصاد دنیا کوچکتر از گذشته شد.

سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان با بیان اینکه کرونا نشان داد نابرابری اجتماعی محصول رشد توسعه است، گفت: همه این ها نشان دهنده اهمیت اندیشه تفکر اسلامی است این در حالی است که اگر شیوع کرونا در این سطح فراگیر نبود ما در غرب آسیا امروز شاهد جنگ بودیم در حالی که این روز ها نظام سرمایه داری بیش از هر جامعه دیگری در مواجهه با کرونا متضرر شد.

وی توضیح داد: بر این اساس اگر آمریکایی ها یک رقم چند تریلیون دلاری در غرب آسیا هزینه کردند مطمئن بودند کمپانی های اسلحه سازی آن ها متضرر نخواهد شد و این در حالی است که جریان محافظه کاری علیه ملت های غرب عمل می نماید.

ظهره وند با بیان اینکه فرایند فراگیری کرونا مسیری برای بیداری دنیای شد، گفت: اگر کرونا یکی دو سال دیگر ادامه یابد دنیا صاحب یک انقلاب دنیای خواهد شد.

سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان با بیان اینکه کرونا نیز مانند ترامپ و تحریم ها برای ایران فرصت بود، گفت: ترامپ نیز به دنبال نوع جدیدی از حکمرانی در دنیا بود و اساسا هیچ گاه به دنبال جنگ نبود، اما دموکرات ها نقطه مقابل او هستند و پایبند به هیچ چارچوبی نمی باشند.

وی در خاتمه اعلام کرد: اتفاقات یک سال اخیر واقعا عجیب بود کرونا بسیاری از آموزه های مذهبی را نیز به هم ریخت و امروز کارکرد آموزه های مذهبی نیز روشن شده است و با وجود کرونا رفتار مصرفی مصرف کنندگان تنظیم شده و این روز ها در مواجهه با کرونا در شرایطی هستیم که با کمبود تقاضا روبرو شدیم و جامعه دنیای چاره ای جز استفاده عاقلانه ندارند. کرونا حتی روی رفتار سیاستمداران نیز اثر گذاشت و سفر پاپ به عراق نشان داد هماهنگی ها و هویت غرب مانند گذشته از ابهت برخوردار نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 369

به "کرونا به تنهایی مدال بهترین و بدترین خبر سال 99 را به گردن آویخت ، کووید 19 بی عدالتی بهداشتی در انگلیس را نمایان کرد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا به تنهایی مدال بهترین و بدترین خبر سال 99 را به گردن آویخت ، کووید 19 بی عدالتی بهداشتی در انگلیس را نمایان کرد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید