پرونده ژئوپارک طبس به عنوان سومین ژئوپارک ایران به یونسکو ارسال شد

به گزارش وبسایت دانشجویی، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، پرونده ژئوپارک طبس به عنوان سومین ژئوپارک ایران به یونسکو ارسال شد.

پرونده ژئوپارک طبس به عنوان سومین ژئوپارک ایران به یونسکو ارسال شد

علیرضا امری کاظمی، مدیر ژئوپارک دنیای قشم و مشاور ژئوپارک طبس گفت: بعد از چهار سال کار و کوشش و انجام زیرساخت ها و آموزش های لازم براساس آئین نامه ژئوپارک های یونسکو، پرونده درخواست عضویت ژئوپارک طبس در شبکه ژئوپارک های دنیای یونسکو ارسال شد. این اتفاق بعد از آنالیز و تأیید کمیسیون ملی یونسکو افتاد و عملکرد و فعالیت های ژئوپارک طبس به وسیله کمیسیون ملی تأیید شد.

وی با بیان اینکه پیش از این در تیر سال جاری نامه اعلام آمادگی برای ارسال پرونده به یونسکو نوشته شده بود، گفت: این پرونده در مرحله اول ارزیابی های دفتری و تخصصی خود را در یونسکو و شبکه دنیای و اتحادیه بین المللی علوم زمین و بخشهای دیگر پشت سر خواهد گذاشت و درصورتیکه تاییدیه این مراکز را بدست بیاورد، سال دیگر مورد ارزیابی بازرسان یونسکو قرار می گیرد. در واقع پس از اینکه نهادهای بین المللی مختلف تاییدیه دادند و نقصی در پرونده ندیدند، ارزیابان یونسکو در تابستان سال دیگر به ایران می آیند.

امری کاظمی اعلام کرد: ژئوپارک طبس با مساحت 22 هزار و 771 کیلومتر مربع دارای 39 ژئوسایت است که جذابیت های زمین شناختی فرهنگی و طبیعی زیادی را در خود دارد و یکی از مراکز مورد توجه خاص زمین شناسان ایران و دنیا است.

وی ادامه داد: آماده سازی زیرساخت های ژئوسایتها از جمله تابلوهای تفسیری، بخش های خدماتی و برگزاری دوره های آموزشی برای جامعه محلی در سطوح مختلف از جمله مباحث آموزش علوم زمین و دانش آموزی، صنایع دستی و فراوری محصولات محلی، مطالعات و پژوهش ها، راه اندازی و تشکیل مرکز اطلاع رسانی ژئوپارک اقداماتی بوده که در این چند سال صورت گرفته و گزارش آن را در قالب پرونده آماده و ارسال کردیم.

امری کاظمی گفت: پرونده ارس نیز به عنوان دومین ژئوپارک داوطلب ایران دو سال پیش به یونسکو ارسال شد و مورد تأیید نهاده شد ولی به علت محدودیت های ناشی از شیوع کرونا امکان سفر ارزیابان یونسکو به کشور و آنالیز های میدانی آنها میسر نشد و به تعویق افتاد امیدواریم در آینده نزدیک این ارزیابی انجام گردد و ژئوپارک ارس نیز معرفی گردد.

بیشتر منطقه ها تحت حفاظت چهارگانه کشور قابلیت تبدیل به ژئوپارک ملی را دارند. قشم نخستین ژئوپارک خاورمیانه در جزیره قشم به عضویت شبکه دنیای ژئوپارک های ملی تحت حمایت یونسکو عایدی. پس از آن ارس به عنوان دومین ژئوپارک داوطلب به یونسکو معرفی گردید، سومین ژئوپارک نیز در منطقه طبس قرار گرفته است.

امری کاظمی در اطلس توانمندی های ژئوپارک و ژئوتوریسم ایران، 30 منطقه را در ایران به عنوان منطقه ها پیشنهادی برای معرفی و ثبت تحت عنوان ژئوپارک به تفصیل معرفی نموده است.

منبع: همگردی
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 764

به "پرونده ژئوپارک طبس به عنوان سومین ژئوپارک ایران به یونسکو ارسال شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده ژئوپارک طبس به عنوان سومین ژئوپارک ایران به یونسکو ارسال شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید