هوای خودت را داشته باش!

به گزارش وبسایت دانشجویی، پاییز کرونازده از راه رسید؛ هوا به تدریج رو به سرد شدن گذاشته؛ گویا همه آن نگرانی ها و ترس هایی که در این هشت ماه کرونایی برای پاییز و زمستان هشدارش را داده بودند، حالا قرار است محقق شوند. موج سوم کرونا با شدت بیماری زایی بیشتر آغاز شده و البته ترس از شیوع آنفلوآنزا و کاهش رعایت پروتکلها هم بر نگرانی ها می افزاید...

هوای خودت را داشته باش!

به گزارش خبرنگاران، کرونا در موج سوم هم سالمندان، افراد دارای بیماری های زمینه ای و... را بیشتر از سایرین نشانه گرفته است و ظاهرا برخیها هم دیگر آن آدم های سابق چند ماه قبل نیستند و دیگر هوای خود و اطرافیان شان را ندارند؛ خسته شده اند و کرونا برایشان عادی شده و دیگر ماسک زدن و فاصله گذاری فیزیکی خیلی اهمیت ندارد. اما باید بدانیم اگر می خواهیم زنده بمانیم و کانون گرم خانواده هایمان از هم نپاشد، باید هوای خود و اطرافیان مان را در این پاییز و زمستان کرونا زده داشته باشیم؛ چراکه این ویروس چموش همین جا بیخ گوش ماست و در پلک بر هم زدنی، غافلگیرمان می کند.

البته هر از گاهی در فضای مجازی هم ایده هایی اثبات نشده برای پیشگیری و درمان کرونا از سوی برخی افراد ارائه می شود و فارغ از اینکه چقدر به لحاظ علمی مستند بوده و مورد تایید متخصصان، به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر می شوند و گاها متقاضیانی هم پیدا می کنند. اما باید بدانیم که اگر واقعا سه اصل پیشگیری از کرونا، یعنی استفاده از ماسک، شست وشوی مکرر دست ها به مدت حداقل 20 ثانیه و رعایت فاصله گذاری فیزیکی را جدی بگیریم، می توانیم ویروس چموش و موذی کرونا را از خود و خانواده هایمان دور نگه داریم.

این درحالیست که گویا این روزها سه اصل مهم پیشگیری از کرونا به تدریج در حال فراموشی است؛ چراکه در کوچه و خیابان می بینیم بخشی از مردم، صاحبان کسب و کار و صنایع و صنوف، مغازه داران و کسبه و... دیگر مانند چند ماه قبل به دستورالعمل های بهداشتی توجهی ندارند و نه تنها ماسک زدن و رعایت فاصله فیزیکی را جدی نمی گیرند، بلکه مهمانی، مراسم عزا و عروسی، دورهمی و حتی سفر را هم مانند دوران قبل از کرونا آغاز کرده اند و همین موضوع یکی از دلایل مهم و عمده اوج گیری مجدد کووید-19 محسوب می شود.

پروتکل های بهداشتی که روزبروز کمتر رعایت می شوند

دکتر سیما سادات لاری-سخنگوی وزارت بهداشت چندی پیش به خبرنگاران، گفت: در حال حاضر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به 61.85 درصد رسیده و شاهد فرایند نزولی در این زمینه هستیم و از آن طرف فرایند صعودی ابتلا و بستری به علت کووید 19 را مشاهده می کنیم.

وی افزود: در هفته های گذشته متاسفانه شاهد کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی بودیم. در عین حال میزان استفاده از ماسک در مراکز و اماکن عمومی نیز بر اساس بررسی های اجرا شده توسط تیم های بهداشت محیط، در کشور به 55.35 درصد رسیده است.

از طرفی چندی پیش دکتر سعید نمکی-وزیر بهداشت نیز در بازدیدی که از برخی کسبه و اصناف داشت، ضمن ابراز نارضایتی از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم استفاده از ماسک، گفت که نظارت بر رعایت پروتکل ها در اصناف را به خود اصناف واگذار کرده بودیم، اما متاسفانه از این نظارت ها درحوزه رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی اصناف راضی نیستیم و ناچاریم که در اعمال پروتکل های بهداشتی سختگیرانه تر عمل کنیم.

در عین حال با توجه به بحرانی شدن شرایط پایتخت و افزایش تعداد بستری بیماران در استان تهران، ضمن اینکه بنابر اعلام استاندار تهران و همچنین معاون کل وزارت بهداشت، استفاده از ماسک از شنبه پیش رو اجباری است و برای متخلفان هم جریمه هایی در حال پیش بینی است، دکتر علیرضا زالی- فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران هم با بیان اینکه درخواست ما استمرار و تمدید محدودیت ها در تهران است، عنوان داشته: در استان تهران تنها 55 درصد افراد از ماسک استفاده می کنند که این آمار در برخی مناطق کمتر است و حتی در برخی نواحی پرتراکم این عدد به 35 درصد هم می رسد.

شرط کافی برای پیشگیری از کرونا

وی در عین حال تاکید کرد: باید توجه کرد که ماسک شرط لازم برای پیشگیری است و شرط کافی و مهم برای جلوگیری از سرایت بیماری کووید-19، فاصله گذاری اجتماعی است. بدون ایجاد فرآیندهای مورد نظر در این خصوص، زدن ماسک کمک کننده است، اما راه چاره قطعی نخواهد بود.

پیشنهادات ستاد مقابله با کرونای تهران برای اعمال محدودیت در تعطیلات پیش رو

فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران به همراه استاندار تهران، همچنین در نامه ای خطاب به وزیر کشور، خواستار اعمال محدودیت های تازه ای برای کاهش سفرهای غیرضروری هموطنان بویژه به شمال کشور شدند. افزاش موقت عوارض بزرگراهی به میزان حداقل 3 تا 5 برابر برای خودروهایی که به مقاصد غیربومی مسافرت کرده اند و تخصیص منابع حاصله از آن برای کمک به پیشگیری و کنترل بیماری کرونا، افزایش مبلغ جریمه حداقل به میزان 3 تا 5 برابری درصورت تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی برای خودروهای غیربومی که به سایر شهرستانها مسافرت می کنند و تخصیص منابع حاصل از آن به شهرستان مقصد از جمله پیشنهادات زالی و بندپی به وزیر کشور در اعمال محدودیت های جدید است.

همچنین زالی و بندپی با این توجیه که ممکن است تعدادی از مسافران مذکور در شهرستان های مقصد دچار بیماری کرونا شوند، در نامه خود به وزیر کشور پیشنهاد دادند که با استفاده از ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی مقصد نسبت به قرنطینه سازی این گونه افراد اقدام شود و در صورت ابتلا، کلیه هزینه های درمان در مراکز بیمارستانی در استان مبدا و یا مقصد به طور کامل از بیمار اخذ شود.

باید توجه کرد که به گفته بسکمک از متخصصین عفونی و کارشناسان و مسئولان حوزه سلامت، در موج سوم کرونا قدرت بیماری زایی ویروس بیشتر شده، از طرفی هم به دلیل کاهش رعایت پروتکل ها در جامعه، خانواده و... شاهد بستری بیماران بدحال تر در بیمارستان ها هستیم. از سوی دیگر با اوج گیری کرونا، فرایند بستری بیماران رو به افزایش است و هر لحظه ممکن است در حوزه تخت های بیمارستانی به ویژه تخت های آی سی یو، دچار مشکل شویم. بر همین اساس دکتر ایرج حریرچی- معاون کل وزارت بهداشت گفت که با اوج گیری بستری ناشی از کرونا، بیشتر تخت های بیمارستانی و بیشتر تخت های مراقبت های ویژه از سوی مبتلایان به کرونا اِشغال شده اند.

بنابراین اکنون وقت آن نیست که هر کس ساز خودش را بزند؛ امروز ویروس کرونا در کمین است تا در یک لحظه غفلت ما، مهمان ناخوانده زندگی مان شود، یا جان مان را بگیرد یا سوگوارمان کند و یا داغی بر دل بگذارد.

پس این روزها همدلانه با استفاده از ماسک، رعایت فاصله حداقل 1.5 تا دو متری از دیگران و شستن مداوم دست هایمان، هوای خودمان، خانواده هایمان و هموطنان مان را داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 73

به "هوای خودت را داشته باش!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوای خودت را داشته باش!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید