مخابرات: سال جاری 2 میلیون پورت VDSL واگذار می کنیم؛ تامین اقتصادی گردد 2 میلیون دیگر هم آماده می گردد

به گزارش وبسایت دانشجویی، شرکت مخابرات پیش بینی نموده است در سال 1400 می تواند با سرمایه گذاری 4،500 میلیارد تومانی، دو میلیون پورت VDSL را عملیاتی کند.

مخابرات: سال جاری 2 میلیون پورت VDSL واگذار می کنیم؛ تامین اقتصادی گردد 2 میلیون دیگر هم آماده می گردد

علاوه بر آن، مدیرعامل شرکت مخابرات می گوید در صورت تامین اقتصادی بیشتر از 4.500 میلیارد تومانی، می توانند سال جاری 2 میلیون پورت VDSL دیگر نیز واگذار نمایند.

قرار بود شرکت مخابرات در سال 1399 حدود 5 میلیون پورت VDSL را آماده و به کاربران واگذار کند ولی به خاطر مسائل اقتصادی و عدم همکاری و توافق در قرارداد بیت استریم با دیگر شرکت های FCP، فقط پیروز شد 700 هزار پورت VDSL بدهد.

اگر تامین اقتصادی گردد …

مخابرات می گوید توسعه اینترنت ثابت و VDSL احتیاجمند سرمایه گذاری و توجه ویژه وزارت ارتباطات و دولت به این بخش است. تعرفه های وضع شده برای مخابرات مربوط به 12 سال پیش است و اصلا با قیمت ها و هزینه های امروزی هم خوانی ندارد.

شرکت مخابرات برای اولین بار در طول تاریخ خود، مبلغی معادل 1،760 میلیارد تومان در بخش ثابت زیان کرد و تراز اقتصادی این شرکت زیان ده شد. مخابرات بارها در ماه های اخیر، درخواست افزایش تعرفه ها را داده است و هشدار می دهد اگر این شرایط ادامه پیدا کند؛ در سایر بخش ها هم زیان ده خواهد شد.

مجید سلطانی، مدیرعامل مخابرات می گوید برای افزایش سرعت اینترنت و کسب رضایت مردم، احتیاج به 10 هزار میلیارد تومان منابع اقتصادی داریم و برای توسعه 5 میلیون پورت VDSL باید 6 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کنیم.

او گفت برنامه ریزی کردیم سال جاری 4.500 میلیارد تومان در بخش توسعه اینترنت VDSL سرمایه گذاری کنیم که با این تزریق اقتصادی و خرید تجهیزات می توانیم تا خاتمه سال 2 میلیون پورت VDSL واگذار کنیم. اگر منابع اقتصادی دیگر فراهم شوند و بتوانید به جامانده کمبود منابع اقتصادی را تا 6 هزار میلیارد تومان تامین کنیم؛ 2 میلیون پورت دیگر هم آماده خواهد شد.

مدیرعامل مخابرات می گوید این شرکت ارتباط تنگاتنگی با شرکت های FCP برقرار نموده و به طور مرتب نیز برای حل مسائل با آن ها جلسات هم اندیشی برگزار می نماید. سلطانی می گوید هم اکنون تمامی تجهیزات و زیرساخت های دیگر برای واگذاری تمام چهار میلیون پورت VDSL مهیا است و همه چیز بستگی به تأمین اقتصادی این شرکت دارد.

آیا مخابرات می تواند …

به نظر می رسد شرکت مخابرات منتظر تغییر دولت و کاهش تنش ها با وزارت ارتباطات برای دریافت منابع اقتصادی و دریافت مجوزهای افزایش تعرفه ها است تا از این طریق بتواند مشکل کمبود سرمایه گذاری را حل نماید.

مدیرعامل مخابرات پیشنهاد می نماید تعرفه خطوط ثابت ماهانه برای هر مشترک این شرکت که مجموعا 30 میلیون نفر هستند، ماهانه 5،000 تا 10،000 تومان افزایش یابد. به گفته او، این میزان افزایش تأثیر خاصی بر سبد خانوار نمی گذارد؛ اما می تواند شرکت مخابرات را احیا و زیرساخت ارتباطی کشور را متحول کند.

در حالی که مدیرعامل مخابرات نگفتند که 4.500 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش VDSL را از کجا تامین خواهند کرد؛ اما به نظر می رسد در خوش بینانه ترین حالت باز هم سال جاری شاهد واگذاری 1 میلیون پورت VDSL از سوی مخابرات باشیم و به سختی بتوان باور کرد این شرکت توانایی 2 یا 4 میلیون پورت را داشته باشد.

جز اینکه دولت و مجلس به داد شرکت مخابرات رسیده و به او اجازه افزایش تعرفه ها را بدهند یا یک وام و ردیف بودجه برایش اختصاص دهند که در خرید و نصب تجهیزات گره گشا باشد.

در واقع، مشکل مخابرات نه سرمایه گذاری و نه تعرفه ها است؛ بلکه ساختارهای سنتی و قدیمی معیوب و پر هزینه است.

چندی پیش، مدیرعامل مخابرات در گفت وگوی دیگر اعلام نموده بود 70 درصد درآمد این شرکت برای حقوق کارمندان می رود. استخدام های بی رویه در چند سال اخیر و عدم کارایی باعث می گردد هیچ پولی برای سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها باقی نماند و مخابرات دائم چشم به یاری اقتصادی دولت داشته باشد.

منبع: شبکه چی
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 519

به "مخابرات: سال جاری 2 میلیون پورت VDSL واگذار می کنیم؛ تامین اقتصادی گردد 2 میلیون دیگر هم آماده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخابرات: سال جاری 2 میلیون پورت VDSL واگذار می کنیم؛ تامین اقتصادی گردد 2 میلیون دیگر هم آماده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید