طرز تهیه سوهان کنجدی (توری کرانچی)؛ شیرینی ساده عید!

به گزارش وبسایت دانشجویی، سوهان کنجدی (توری کرانچی) یک سوهان ساده و خوشمزست که حالت ترد و شکننده دارد و از نظر طعم بسیار شبیه شیرینی سوهان عسلی هست.

طرز تهیه سوهان کنجدی (توری کرانچی)؛ شیرینی ساده عید!

درست کردن این سوهان بسیار راحت است و ظاهر مجذوب کننده و زیبایی دارد و با هزینه کم و مواد قابل دسترس می توانید آن را در خانه تهیه کنید.

این سوهان علاوه بر طعم و ظاهر عالی به علت وجود کنجد بسیار مقوی و انرژی زا است و به خصوص در بین بچه ها بسیار پر هوادار هست اما علاوه بر همه اینها کالری بالایی دارد که باید در مصرف آن دقت نمود.

این سوهان را میتوانید برای شیرینی عید نوروز یا شب یلدا و برای پذیرایی از مهمان ها آماده کنید. در خبرنگاران بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم سوهان توری کرانچی کنجدی (سوهان عسلی کنجدی):
شکر100 گرم
کنجد سفید خام110 گرم
آب25 گرم
کره20 گرم
گلوکز100 گرم

طرز تهیه سوهان کنجدی (توری کنجدی):

1- برای تهیه سوهان کنجدی شکر و آب و گلوکز رو داخل قابلمه ای بریزین و روی حرارت ملایم قرار بدین و به هیچ عنوان مواد رو با قاشق هم نزنید و فقط هرازگاهی قابلمه رو تکون بدین، تا مواد با هم مخلوط بشن.

2- وقتی دونه های شکر حل شد و مواد آغاز به جوشیدن کرد و به دمای صد و دوازده درجه سانتی گراد رسید حرارت رو خاموش کنید.

دمای مواد رو باید با دماسنج مخصوص مایعات میزان بگیرین چون دمای مواد اگه کم باشه سوهان بعدا نرم میشه و اگه زیاد بجوشه سوهان بعدا سفت میشه.

بسته به میزان و قدرت شعله و جنس قابلمه و کم و زیاد بودن حرارت زمان رسیدن به دمای مورد نظر متفاوته و باید از دماسنج استفاده بشه، دماسنج مخصوص مایعات رو میتونید از لوازم قنادی ها تهیه کنید و برای خیلی از شیرینی ها یا نان ها مورد استفاده قرار میگیره.(برای من روی شعله کوچیک و با حرارت کم بعد از حل شدن شکر ها و به جوش اومدن و چند قل جوشیدن به دمای صد و دوازده درجه سانتی گراد رسید)

بعد از خاموش کردن حرارت بلافاصله کره و کنجد رو به یکباره به مواد اضافه کنید.

3- و مخلوط کنید تا کره آب بشه و مواد با هم مخلوط بشن.

قالب سیلیکونی دلخواه رو داخل سینی فر قرار بدین و مواد سوهان رو داخل قیف یکبار مصرف بریزین و سر قیف رو به صورت بزرگ برش بزنید و از مواد داخل قالب بریزید.

ضخامت مواد داخل قالب باید حدود دو الی سه میلی متر باشه اگه از مواد بیش از میزان داخل قالب بریزین و ضخامت مواد بیشتر بشه بعد از پخت سوهان شما سفت میشه و خرد کردنش با دندون کار سختیه اما نازک بودن سوهان باعث ترد و کرانچی بودن سوهان میشه.

بعلاوه اگه مواد رو بیش از حد نازک بریزین مواد داخل فر زودتر برشته میشه و به رنگ سوهان عسلی در میاد اما از ضخیم ریختن مواد خودداری کنید تا سوهان تون سفت و آزاردهنده نباشه.

توجه داشته باشین برای تهیه این سوهان باید از قالب های با کیفیت سیلیکونی بهره ببرید و قالب ها باید دیواره داشته باشن چون مواد حین پخت داخل فر میجوشه و کاملا پهن میشه از قالب های سیلیکونی با کیفیت که مخصوص شکلات اروئو هستن یا قالب های ساوارین و در کل قالب هایی که حفره های آن نیم سانت ارتفاع داشته باشه برای این سوهان مناسب هستن.

4- بعد از ریختن مواد داخل قالب، سینی رو داخل فر صد و هشتاد درجه سانتی گراد که از قبل گرم شده در طبقه وسط به مدت حدودی پانزده الی هفده دقیقه قرار بدین تا رنگ شیرینی ها کهربایی بشه زمان در فر های مختلف متفاوته و در فرهای برقی حرارت رو بیست درجه پایین تر و روی دمای صد و شصت درجه سانتی گراد قرار بدین.

بعد از پخت قالب رو از فر خارج کنید و اجازه بدین شیرینی ها کاملا خنک بشن. چون موقع خارج کردن از فر سوهان ها در حال جوش و نرم هستن.

5- بعد از خنک شدن سوهان ها سفت میشن و به راحتی میتونید از قالب خارج کنید.

چنانچه در حین جوش پشت شیرینی ها پستی و بلندی ایجاد شده میتونید با دست یا با قیچی پشت شیرینی ها رو مرتب و صاف کنید(بعلاوه بعد از در آوردن قالب از فر و وقتی که شیرینی ها هنوز نرم هستن میتونید با پشت قاشق کوچک پشت سوهان و قسمت هایی که پستی بلندی ایجاد شده رو صاف کنید تا بعد از خنک شدن نیازی به صاف کردن با دست نباشه)

6- اگه قالب شما کوچیک هست و از یک قالب استفاده میکنید باید مواد رو به صورت چند باره داخل قالب بریزین و توی فر قرار بدین در این صورت توجه کنید که مواد سوهان کنجدی داخل قابلمه بعد از گذشت زمان و با سرد شدن سفت میشن و پر کردن قالب با مواد سخت و مشکل میشه برای حل این مشکل قابلمه رو روی حرارت ملایم قرار بدین و هم بزنید تا مواد گرم بشن و به غلظت اولیه برسن.

اما مواظب باشین که مواد نجوشه و بعد دوباره مواد رو داخل قیف بریزین و مورد استفاده قرار بدین.

این شیرینی ها ماندگاری بالایی دارن و میتونید برای مناسبت های مختلف آماده کنید.

نکات سوهان کنجدی:

  • برای تهیه این سوهان کنجدی باید از قالب سیلیکونی با کیفیت استفاده بشه استفاده از سایر قالب ها با جنس های مختلف ممکنه باعث چسبیدن شیرینی به قالب بشه.
  • استفاده از گلوکز برای این شیرینی ضروریه و جایگزین نداره میتونید گلوکز رو از لوازم قنادی ها تهیه کنید.
  • کنجد مورد استفاده برای این شیرینی باید خام باشه و از کنجد بو داده نمیتونید بهره ببرید.
  • اگه ارتفاع حفره قالبی که برای این سوهان استفاده میکنید خیلی کم باشه مثل قالب های آبنبات و … موقع پخت و جوشیدن مواد داخل قالب ممکنه مواد از قالب خارج بشه البته بعد از خنک شدن به راحتی میتونید قسمت های خارج شده از قالب رو جدا کنید.

خواص کنجد:

دانه های کنجد خواص و فواید زیادی برای سلامتی دارند 100 گرم از این دانه ها حدود 573 کیلو کالری انرژی دارد

کنجد برای کاهش سطح کلسترول و فشار خون بسیار موثر است و باعث محافظت از کبد میشود دانه های کنجد منبع غنی مس و مواد معدنی هستند.

و از کم خونی جلوگیری میکنند و دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و به علت وجود کلسیم بالا باعث تقویت استخوان ها میشوند و باعث جذب بیشتر کلسیم می شوند.

کنجد بعلاوه سیستم ایمنی بدن را تحریک میکند و به کاهش عفونت یاری می نماید.

منبع: اُکالا
انتشار: 8 دی 1400 بروزرسانی: 8 دی 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 745

به "طرز تهیه سوهان کنجدی (توری کرانچی)؛ شیرینی ساده عید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سوهان کنجدی (توری کرانچی)؛ شیرینی ساده عید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید