رونق گردشگری کرمان در عصر کرونا

به گزارش وبسایت دانشجویی، گردشگری کرمان در دوران کرونا همانند سایر نقاط دنیا و کشور تاثیراتی گوناگونی از این ویروس همه گیر گرفت تاثیراتی که فرایند توسعه این صنعت را هر چند کند و محدود کرد، اما با اقدامات میراث فرهنگی توانست از درون این شرایط شکوفایی خود را فراهم کند.

رونق گردشگری کرمان در عصر کرونا

کشورهای خارجی بعد از کشف واکسن کرونا ضمن توجه به سلامتی شهروندان خود سعی کردند در برنامه های توسعه ای ابتدا صنعت توریستی را احیا نمایند و به همین منظور یک برنامه مهم و کاربردی را در دستور کار خود قرار دادند و بر توریستی سلامت متمرکز شدند. سفر به شهر یا کشورهای دیگر به قصد دریافت خدمات درمانی و سلامت را توریستی درمانی یا همان توریستی سلامت می گویند. این درمان می تواند دامنه وسیعی از خدمات درمانی و سلامت را در بر گیرد که رایج ترین آن ها مراقبت از دندان، جراحی زیبایی، پیوند عضو و درمان ناباروری است.

طرح واکسن برای توریستان از اتفاقات ویژه ای بود که بعضی کشورها آن را انجام دادند. حال با توجه به کوشش کشورهای مختلف جهان برای جذب توریست به سوی این کشورها، کشور ایران با داشتن هزاران جاذبه توریستی که در دوران شیوع ویروس کرونا بازتماشاماینده ای ندارند چه برنامه ای برای سوق دادن علاقمندان و توریستان به سوی خود دارد که به نظر می رسد تنها راه برون رفت از این چالش برنامه ریزی مناسب و معرفی جاذبه هایی ناشناخته و کمترشناخته شده در حوزه های مختلف میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی همانند توریستی سلامت، ماجراجویانه، کودک، ورزشی و… باشد. جاذبه هایی که تا به امروز بازتماشاماینده نداشتند و یا توریستی سراغی از آن ها نگرفته است. البته استان کرمان در این زمینه حرف زیادی برای گفتن دارد که توریستی معدن و توریستی نجوم می تواند از آن جمله باشد.

با توجه فعالیت های اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان کرمان در حوزه توریستی و زیرساخت های آن طی شیوع ویروس کرونا، مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان کرمان به ورود توریستان خارجی به این استان اشاره و اظهار کرد: با توجه به شیوع این ویروس 1520 توریست در نیم سال دوم 1399 و 728 توریست در نیم سال اول 1400 برای تماشا جاذبه های توریستی این استان وارد کرمان شده اند.

فریدون فعالی با اشاره به اینکه در یکسال گذشته توریستان داخلی هم از اماکن تاریخی و توریستی با رعایت پروتکل های بهداشتی تماشا نموده اند اضافه کرد: 93 هزار و 800 توریست در نیم سال دوم 1399 و 119 هزار و 250 توریست در نیم سال دوم 1400 در این مدت به کرمان سفر نموده اند.

کرمان حائز رتبه در زمینه راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان کرمان با بیان اینکه استان کرمان در زمینه راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی در سطح کشور حائز رتبه است بیان نمود: در طول یک سال گذشته دو اقامتگاه بوم گردی در استان کرمان راه اندازی شده است و هم اکنون تعداد این اقامتگاه ها به 325 واحد رسیده است.

فعالی به افتتاح یک هتل، چهار مجتمع توریستی، 18 خانه مسافر و پانسیون و شش دفتر خدمات مسافرتی طی یک سال اخیر اشاره نمود و گفت: در این مدت 55 راهنمای توریستی هم به فعالان صنعت توریستی استان کرمان اضافه کرده شده است.

او با اشاره به اینکه 73 پروژه توریستی در استان کرمان در حال ساخت است اضافه کرد: این پروژه ها که شامل شش اقامتگاه سنتی، 13 هتل، هفت اقامت گاه بوم گردی و 47 مجتمع توریستی می گردد از یک سال گذشته آغاز به کار نموده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان کرمان ادامه داد: 149میلیارد تومان تسهیلات برای پروژه های مذکور اختصاص یافته است که امیدواریم با همکاری بخش خصوصی و فعالان این حوزه بتوانیم به توسعه زیرساخت های توریستی این استان یاری کنیم.

او بیان نمود: با افتتاح این پروژه ها 1900 نفر وارد عرصه توریستی می شوند تا بتوانند خدمات مناسبی را در اختیار توریستان قرار دهند.

معرفی راهنمایان توریستی آسیب دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان کرمان به فعالیت های شاخص حوزه توریستی در یکسال گذشته اشاره نمود و گفت: معرفی واحدها و راهنمایان توریستی آسیب دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات حمایتی، ثبت گشت تورها به وسیله سامانه مجازی دفاتر خدمات مسافرتی، صدور مجوز برای دفاتر خدمات مسافرتی در زمینه توریستی سلامت، جلوگیری از تورهای غیرمجاز، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی توریستی ویژه مدیران تاسیسات توریستی به صورت آنلاین از جمله این فعالیت ها بوده است.

فعالی بیان نمود: برگزاری جشنواره ها و رویدادهای توریستی استانی و کشوری با رعایت پروتکل های بهداشتی و ظرفیت محدود، برگزاری مراسم آیینی مانند شب یلدا و جشن سده، برگزاری مجدد دوی بین المللی ماراتن در کویر لوت، راه اندازی اتوبوس توریستی درسطح شهر و شهرستان های توریستپذیر استان از برنامه های پیش بینی شده برای دوران پساکرونا است.

او اعلام نمود: همکاری با مراکز اقامتی استان برای تبلیغات بیشتر به وسیله شبکه های مجازی و طراحی وب سایت های توریستی، افزایش فعالیت تبلیغاتی درخصوص برگزاری تورهای ورودی از کشورهای عضو پیمان شانگهای، توسعه تورهای طبیعت گردی با موضوع مقاصد مرتفع استان همانند صعود به قله هزار و… از دیگر فعالیت های مد نظر برای دوران پساکرونا است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 649

به "رونق گردشگری کرمان در عصر کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق گردشگری کرمان در عصر کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید