درمان بی خوابی با داروهای خواب آور؟

به گزارش وبسایت دانشجویی، داروهای خواب آور به طور گسترده ای در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها نباید به صورت خودسرانه استفاده شوند. و پزشک هم تنها بعد از آنالیز کامل مشکل خواب و دلایل احتمالی آن و آنالیز بهداشت خواب

درمان بی خوابی با داروهای خواب آور؟

نویسنده: دکتر نرگس شمس علیزاده

داروهای خواب آور به طور گسترده ای در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها نباید به صورت خودسرانه استفاده شوند. و پزشک هم تنها بعد از آنالیز کامل مشکل خواب و دلایل احتمالی آن و آنالیز بهداشت خواب می تواند این داروها را تجویز کند. استفاده از حداقل اندازه دارو در کوتاه مدت ترین دوره توصیه می گردد. عوارض این داروها شامل خواب آلودگی در طی روز، نامشخص ماندن دلیل بی خوابی و بازگشت شدیدتر بی خوابی در پی قطع مصرف آن هاست. باید توجه داشت که در افراد مسن و بیماران کلیوی مصرف این داروها ممکن است منجر به خواب آلودگی در طول روز، بروز اختلالات شناختی یا سقوط گردد.

نکته مهم دیگر این است که به تدریج نسبت به بیشتر داروهای خواب آور تحمل ایجاد می گردد، یعنی اگر فرد با مصرف یک دارو به راحتی به خواب می رفت، ممکن است بعد ازمدتی به مصرف مقادیر بیش تری از آن دارو احتیاج پیدا کند.

البته باید توجه داشت در مواردی که بی خوابی ثانویه بر اثر بیماری های دیگر، مثلاً افسردگی یا اضطراب، روی می دهد، مصرف دارو برای برطرف مشکل زمینه ای الزامی است.

منبع مقاله :

شمس علیزاده، نرگس، (1388)، اختلال خواب(شناخت اختلالات و آشنایی با بهداشت خواب)، تهران: نشر قطره، چاپ اول

منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 663

به "درمان بی خوابی با داروهای خواب آور؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان بی خوابی با داروهای خواب آور؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید