تفحص مجلس از نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی

به گزارش وبسایت دانشجویی، به گزارش خبرنگاران، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه 11 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی با 174 رأی موافق، 9 رأی مخالف و چهار رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در جلسه با درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد دولت در مورد منابع و مصارف ارز 4200 تومانی موافقت کردند.

تفحص مجلس از نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی

جبار کوچکی نژاد درخواست انجام این تحقیق و تفحص را مطرح نمود و گفت: بر اساس گزارش های دولت، در اجرای قانون تامین کالای اساسی مردم، تخصیص ارز 4200، ارز نیمایی و قوانین حقوق و دستمزد تخلفاتی وجود دارد که بر اساس ماده 212 آیین نامه داخلی مجلس تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد دولت در اجرای قانون را داریم.

وی گفت: ارز 4200 تومانی بر مبنای قانون گذاشته نشد بلکه جهانگیری یک بار تصمیم گرفت وقتی ارز جهش پیدا کرد، ارز 4200 تومانی را بر مبنای واردات قرار دهد و آن زمان هرچه کنندگان سوال کردند پاسخ قانع کننده ای دریافت نشد.

کننده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در وهله اول ارز 4200 تومانی به همه کالاها حتی کالاهای غیر ضروری تخصیص داده شد که ما گزارش های آن را از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی دریافت کردیم. این اقدام باعث شد بخشی از منابع هدر رود که بعد از آن گفتند این ارز صرفا به 18 کالا اختصاص یابد که در سفره مردم تاثیر بگذارد اما بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس باز هم کالاهای ضروری با همان ارز اصلی تامین می شد. البته دلالانی که از منابع ارز 4200 تومانی سوءاستفاده می کردند، دستگیر شدند، در حالی که این ارز برای دهک های پایین بود.

کوچکی نژاد افزود: مردم همچنان کالاهای ضروری را به سختی تامین می کنند و به خاطر عدم تغذیه مناسب دچار مشکل هستند و برای تامین برنج، گوشت و مرغ و برخی کالاهای دیگر مشکل دارند. حتی ارز 4200 تومانی به دلیل واردات برخی از کالاهای غیر ضروری به تولید داخلی نیز آسیب زده است.

وی با بیان اینکه 60 میلیارد دلار از سال 97 برای ارز 4200 تومانی اختصاص داده شد، یادآور شد: در سال 1400 گزارشی ارائه شد که 8 میلیارد دلار در بودجه برای این ارز اختصاص داده شد و دولت در 4 ماه اول آن را مصرف کرد اما چیزی در سفره مردم دیده نشد. همچنین از سوی دولت تازه درخواست داده شد که اگر می خواهیم نتیجه بگیریم، باید این میزان به 18 میلیارد دلار برسد.

منبع: مهر

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 711

به "تفحص مجلس از نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفحص مجلس از نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید