تاریخچه نشست های رهبران روسیه و آمریکا

به گزارش وبسایت دانشجویی، رؤسای جمهور روسیه و آمریکا امروز(چهارشنبه) نشستی را درباره مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله بحران کرونا در ژنو برگزار می کنند.

تاریخچه نشست های رهبران روسیه و آمریکا

به نقل از شبکه خبری نووستی، از جمله محورهای مورد بحث نشست امروز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ژنو روابط دوجانبه، مسائل جهانی و بین المللی مثل ثبات استراتژیک و همکاری در زمینه کرونا و حل و فصل بحران های منطقه، سرنوشت برجام و امنیت سایبری خواهد بود.

در طول سال های بعد از تشکیل فدراسیون روسیه در سال 1991 سه رئیس جمهوری در روسیه و شش رئیس جمهوری در آمریکا روی کار آمده اند.

نشست های میان سران این دو کشور ظرف شش ماه از انتخاب رئیس جمهوری جدید برگزار می شد. از جمله نشست های دوجانبه یکی در آمریکا، یکی در روسیه و شش نشست در کشور سومی از جمله در راستای همایش های بین المللی برگزار می شد.

بوریس یلتسین-جورج بوش پدر

اولین نشست میان رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا 31 ژانویه و یکم فوریه 1991 در مقر رئیس جمهوری آمریکا در کمپ دیوید در نزدیکی واشنگتن و در راستای سفر بوریس یلتسین، رئیس جمهوری وقت روسیه به آمریکا برگزار شد.

طی مذاکرات دو طرف درباره کاهش زرادخانه های هسته ای استراتژیک به 2500 مورد از سوی دو طرف و ایجاد سامانه دفاع موشکی فضایی جهانی رایزنی کردند اما به توافقی درباره این پرونده ها نرسیدند. نتیجه اصلی این نشست اعلام رسمی سرانجام مقابله ایدئولوژیک و نظامی میان غرب و شرق بود. دو کشور اظهار داشتند که دیگر یکدیگر را دشمن نمی دانند و روابط خود را برپایه دوستی، شراکت و اعتماد متقابل برقرار می کنند و به از بین بردن تمامی بقایای دشمنی های جنگ سرد ادامه می دهند.

یلتسین قبل از آن زمانی که کننده مجلس بود با جورج بوش پسر دیدار کرده بود.

بوریس یلتسین-بیل کلینتون

اولین نشست یلتسین و بیل کلینتون در ونکوور کانادا در روزهای سوم و چهارم 1993 برگزار شد. این نشست سه ماه بعد از تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا توسط کلینتون برگزار شد و درباره مسائل اقتصادی بود. یلتسین پایبندی خود را به تأسیس بازار اقتصادی در روسیه اظهار داشت.

ولادیمیر پوتین-بیل کلینتون

پوتین و کلینتون اولین مذاکراتشان را در راستای سفر کاری کلینتون به مسکو بین سوم تا پنجم ژوئن 2000 و یک ماه بعد از اینکه پوتین رئیس جمهوری روسیه شده بود و شش ماه قبل از سرانجام دوره دوم ریاست جمهوری کلینتون برگزار کردند. قبل از آن پوتین و کلینتون دو بار در مناسبت های بین المللی در سال 1999 زمانی که پوتین نخست وزیر بود، دیدار کرده بودند.

ولادیمیر پوتین-جورج بوش پسر

اولین نشست پوتین و جورج بوش پسر در لیوبلیانا در جمهوری اسلوونی در 15 ژوئن 2001 برگزار شد. این نشست چند ماه بعد از متهم شدن روسیه به جاسوسی از سوی آمریکا و اخراج متقابل دیپلماتیک های دو کشور برگزار شد.

دیمیتری مدودف-جورج بوش پسر

اولین نشست میان مدودف و جورج بوش پسر در حاشیه نشست گروه هشت در تویاکو در جزیره هوکایدو در هفتم ژوئیه 2008 برگزار شد. این اولین اتفاق بین المللی برای مدودف بود که دو ماه قبل از این تاریخ پست ریاست جمهوری را برعهده گرفته بود. این دیدار در سرانجام دوره دوم ریاست جمهوری جورج بوش پسر بود.

دیمیتری مدودف-باراک اوباما

مدودف و اوباما برای اولین بار در مقر سفیر آمریکا در لندن در دوم آوریل 2009 و قبل از نشست گروه 20 که 73 روز بعد از روی کار آمدن اوباما به عنوان رئیس جمهوری آمریکا برگزار شده بود، دیدار کردند.

ولادیمیر پوتین-باراک اوباما

پوتین و اوباما برای اولین بار 18 ژوئن 2012 در حاشیه نشست سران گروه 20 در مکزیک و 42 روز بعد از ریاست جمهوری مجدد پوتین دیدار کردند.

ولادیمیر پوتین-دونالد ترامپ

اولین نشست پوتین و ترامپ هفتم ژوئیه 2017 در حاشیه نشست گروه 20 در هامبورگ آلمان و بعد از حدود 167 روز از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا برگزار شد. مذاکرات دو طرف دو ساعت و 15 دقیقه طول کشید و درباره اوضاع سوریه و اوکراین، پرونده هسته ای کره شاقتصادی، مبارزه با تروریسم و امنیت سایبری گفت وگو کردند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 525

به "تاریخچه نشست های رهبران روسیه و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه نشست های رهبران روسیه و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید