بهره برداری از جاده تاتِو به عنوان جهت جایگزین آذربایجان

به گزارش وبسایت دانشجویی، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان می گوید با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری ارمنستان در راستا کاجاران، راستا ورود کالا های ایرانی به منطقه اوراسیا هموار می گردد.

بهره برداری از جاده تاتِو به عنوان جهت جایگزین آذربایجان

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان با بیان اینکه اقدام دولت آذربایجان در معین عوارض برای کامیون های ایرانی موجب افزایش 300 دلاری هزینه های صادراتی شده بود گفت که طبق وعده دولت ها، جاده تاتو به عنوان جهت جایگزین تا انتها آبان ماه قابل بهره برداری خواهد بود.

هرویک یاریجانیان با اعلام این خبر شرح داد: دولت آذربایجان، 130 دلار در جهت رفت و 130 دلار در جهت بازگشت از جاده ای که ایران را به ارمنستان متصل می کرد، عوارض معین کرد و در بعضی مواقع، کامیون های ایرانی را هم جریمه می کرد. در واقع با این اقدام دولت باکو، 300 دلار به هزینه های صادراتی ما افزوده شد. این جاده در کل حدود 21 کیلومتر است و 6 کیلومتر از آن، وارد خاک آذربایجان می گردد.

او ادامه داد: با پدید آمدن این مسائل، دولت ایران و دولت ارمنستان توافق کردند که جاده تاتِو را به عنوان جهت جایگزین معین نموده و نسبت به آماده سازی آن اقدام نمایند. البته جاده تاتِو پیش از این هم مورد استفاده قرار می گرفت و اتوبوس ها و کامیون ها برای عزیمت به ارمنستان از این جهت استفاده می کردند. اما این جاده، دارای شیب و گردنه های تندی است که تریلی ها قادر به عبور از آن نیستند و بعلاوه در مواقع بارندگی، عبور از این جاده سخت می گردد. از این رو، دو دولت وعده داده اند که این جاده تا انتها آبان ماه به عنوان جهت جایگزین برای همه خودرو ها قابل بهره برداری باشد. در این صورت، کامیون های ما بدون دردسر به ارمنستان و اوراسیا راه پیدا می نمایند.

یاریجانیان با بیان اینکه دولت ارمنستان میخواهد، به مقدار یک میلیارد دلار برای حفر تونل هایی در جهت کاجاران سرمایه گذاری کند شرح داد: با حفر این تونل ها، زمان پیمودن جهت ایران تا ایروان از حدود 7 تا 8 ساعت به حدود 4 ساعت کاهش پیدا می نماید. سرمایه گذاری روی این جاده مستقیم، بسیاری از مسائل ما در زمینه حمل کالا های فاسدشدنی نظیر لبنیات و میوه و تره بار را حل می نماید. بدین ترتیب علاوه بر سرعت، شاهد حفظ امنیت و افزایش حجم کالا های صادراتی به این منطقه خواهیم بود. جالب اینکه تعدادی از شرکت های ایرانی هم نسبت به سرمایه گذاری در این جهت، اعلام آمادگی نموده اند. بعلاوه برای حفر این تونل ها، یک مناقصه بین المللی هم در حال برگزاری است که تعدادی از شرکت های معتبر ایرانی هم در این مناقصه، مشارکت جدی خواهند داشت. او گفت که احتمالاً استفاده از این جهت، حدود دو سال دیگر ممکن باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه ایجاد این جهت های جایگزین، راه های دسترسی به بازار های اوراسیا و اروپا را افزایش می دهد، ادامه داد: ایران جزو معدود کشور هایی است که 15 کشور را در همسایگی دارد و چندان در صرافت افزایش کریدور های جایگزین و جهت های دسترسی خود نبوده است. ایران در حال حاضر در صدد آن است که با وارد کردن کشتی رو-رو و افزودن به کانتینر های یخچال دار و نوسازی ناوگان حمل، جهت دریای خزر به روسیه را احیا کند. مساله این است که ترافیک های عجیب و غریبی برای رسیدن به روسیه وجود داشت و این ترافیک در سال گذشته، اعتراض رانندگان کامیون را در پی داشت. به طور کلی، احیای این جهت ها نویدبخش تسهیل ورود به کشور های حوزه اوراسیا و حتی اروپاست.

یاریجانیان با اشاره به اینکه حجم تجارت ایران و ارمنستان در چهار ماه نخست امسال حدود 200 میلیون دلار برآورد شده است، ادامه داد: اگر جهت های جایگزین به سرعت ایجاد گردد و امنیت ازدست رفته ارمنستان به واسطه جنگ بازگردد و بعلاوه با وجود الحاق ایران به کشور های عضو اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاری های شانگهای، می توان انتظار داشت که حجم مراودات ایران و ارمنستان به عنوان کشوری از اوراسیا که دارای مرز خاکی با ایران است، به زودی به یک میلیارد و دویست هزار دلار بدون احتساب تبادل انرژی برسد. باید به این نکته توجه داشت که ممنوعیت واردات کالا های ترکیه ای به ارمنستان هم برای ایران یک فرصت است و فعالان مالی هم می توانند از این فرصت بهره برداری نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 683

به "بهره برداری از جاده تاتِو به عنوان جهت جایگزین آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره برداری از جاده تاتِو به عنوان جهت جایگزین آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید