باورهای نادرست درباره اسهال بچه ها

به گزارش وبسایت دانشجویی، تابستان و گرمی هوا یعنی تبخیر بیشتر آب بدن و البته شیوع بیشتر اسهال و استفراغ که این شیوع در بچه های زیر 5 سال به وضوح دیده می گردد. آرین هم از این قافله عقب نیفتاد و تقریباً سه روز مشکل اسهال داشت.

باورهای نادرست درباره اسهال بچه ها

باورهای نادرست درباره اسهال بچه ها

نویسنده: الهه رضاییان

تابستان و گرمی هوا یعنی تبخیر بیشتر آب بدن و البته شیوع بیشتر اسهال و استفراغ که این شیوع در بچه های زیر 5 سال به وضوح دیده می گردد. آرین هم از این قافله عقب نیفتاد و تقریباً سه روز مشکل اسهال داشت.

خوشبختانه مادرم تا قبل از رسیدن من، اولین و مهم ترین اقدام یعنی جایگزینی آب از دست رفته با او آراس را انجام داده بود.

حال عمومی آرین خوب بود ولی من از توصیه های غذایی مختلف گیج شده بودم و طی تماس با خانم دکتر فرهمند، استاد گوارش بچه ها به پاسخ تمام سوالاتم رسیدم. خانم دکتر فرهمند خیلی راضی شد که ما بلافاصله اوآراس را آغاز کردیم و گفتند در هر اسهال استفراغ جایگزینی مایعات از دست رفته خیلی مهم است.

به ازای هر بار اجابت مزاج بچه و یا شیرخوار حدود 10 سی سی به ازای وزنش باید محلول خنک شده اوآراس (پودر را در 4 لیوان آب حل نموده در یخچال بگذارید) بدهید یعنی برای بچه 8 کیلوگرمی 80 سی سی در ضمنً تاکید کردند هرگز به محلول اوآراس افزودنی طعم یا رنگ دهنده اضافه نکنیم چون ترکیباتش به هم می خورد و عوارض می دهد.

در خصوص اینکه می گویند تغذیه معمولی روزانه بچه باید قطع گردد هم پرسیدم و خانم دکتر گفتند: اگر شیر خوار باشد حتماً شیر مادر باید داده گردد و برحسب سن کودک محلول آوآراس که با آب جوشیده سرد شده تهیه گردد، بدهید. اگر عظیم تر است، غذاهای معمولی روزانه بخورد و دوغ به علاوه اوآراس و یا چای کم رنگ یاری کننده هستند. آب میوه صنعتی ندهید چون حجم اسهالش زیاد می گردد. نباید تصور کنید مواد غذایی مثل برنج وگوشت و مرغ برای کودک شما که اسهال دارد مضر است چون سلول های مخاط روده هم احتیاجمند مواد غذایی مثل پروتئین و چربی و کربوهیدرات هستند که اگر آنها تامین گردد، در کنترل زودتر اسهال استفراغ موثر است.

از دکتر پرسیدم آرین اصلاً در رعایت بهداشت اهمال کاری نمی کند و من و مادرم به اسم مراقب اصلی خیلی مواظب ایم، پس چرا بیمار شد؟ خانم دکتر خندیدند و گفتند: بیشتر این اسهال ها ویروسی اند و می تواند با علایم تنفسی از راه دهان و بینی فرد مبتلا به او انتقال یابد که احتمال سرایت در بچه ها بالا می رود. اسهال ویروسی را نباید بی جهت با دارو درمان کرد و آنتی بیوتیک تجویز کرد.

فقط باید منتظر ماند و آب جایگزین را کنترل کرد اما اسهال میکروبی که علامت تب بالا و حال عمومی بد و اسهال خونی به همراه دارد و از راه میکروب ناشی از ترشحات استفراغ یا مدفوع انتقال یافته (در مهدکودک یا بهداشت پایین) احتیاج به اقدامات پزشکی و درمان دارویی دارد.

منبع: روزنامه سلامت ،شماره 233

منبع: راسخون
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 629

به "باورهای نادرست درباره اسهال بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورهای نادرست درباره اسهال بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید