اعتراض لاوروف به ادعای نفوذ مضر روسیه در بالکان غربی

به گزارش وبسایت دانشجویی، وزیر امور خارجه روسیه تاکید نمود، حدس ها درباره نفوذ مضر روسیه در حوزه بالکان غربی هیچ تطابقی با واقعیت نداشته و از سوی کشورهایی مورد اشاعه قرار می گیرد که به دنبال پنهان کردن منافع خودخواهانه خودشان در منطقه هستند.

اعتراض لاوروف به ادعای نفوذ مضر روسیه در بالکان غربی

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای به نشریه Glas Srpske گفت: جالب ترین مساله این است که هیچکس نمی تواند واقعا شرح دهد این به اصطلاح نفوذ مضر ما چیست. استدلال ها و تلقین های زیادی وجود دارند اما هیچکس نمی تواند حقایق و مدارک را ارائه کند.

به گفته لاوروف، روابط چندجانبه گسترده روسیه با همه کشورهای منطقه به شکلی کاملا شفاف، در تطابق کامل با قوانین بین المللی توسعه می یابد و مسکو همچنین به ایفای نقشی مهم در فرایند توافق ها بعد از جنگ ادامه می دهد.

این دیپلمات ارشد روسیه متذکر شد، از نظر کشورش حوزه غرب بالکان در آینده منطقه ای همراه با امنیت، ثبات، توسعه و همکاری است.

لاوروف این منطقه را به لحاظ صندلی ژئوپلتیکی و خصوصیات فرهنگی و تاریخی یک منطقه منحصر به فرد دانسته و گفت وگو بین مردمان و کشورهای این حوزه را متضمن موفقیتش خواند. او تاکید نمود، روسیه به نوبه خود آماده حمایت از هرگونه ابتکار سازنده به نفع صلح و ثبات در منطقه است.

لاوروف امروز (چهارشنبه) به بوسنی و هرزگوین سفر نموده و در آنجا قرار است با رهبران سیاسی این کشور دیدار کند. لاوروف برنامه ریزی نموده تا در این سفر کاری درباره روابط دوجانبه و شرایط منطقه بالکان بحث داشته باشد.

به گفته لاوروف، روسیه روابط فرهنگی و تاریخی نزدیکی با بوسنی داشته و تفاهم برادرانه واقعی که بین ما ایجاد شده را ارج می نهد.

او گفت: یک تمایل دوجانبه عمیق در ارتباط با تقویت همکاری در تمامی سطوح وجود دارد. معتقدم که فاکتور کلیدی موفقیت، پایبندی کامل به ساختار روابط ما در چارچوب توافق دیتون برای بوسنی و هرزگوین است. از نظر من این تصدیق کارکرد و کارآمدی است که در این توافق صلح متعلق به نظام اداری بوسنی و هرزگوین در نظر گرفته شده است. ضروری است که از قوانین ایجاد شده بدون کوشش برای دور زدنشان پیروی گردد.

به گفته لاوروف مسکو و سارایوو علاقمند به تقویت هر چه بیشتر همکاری در تمامی حوزه ها بوده و برنامه ریزی می نمایند تا گام های لازم را به سمت تقویت روابط دوجانبه بردارند.

توافق صلح دیتون مربوط به سال 1995 به نزاع دیرینه در این کشور حوزه بالکان سرانجام داد و تحت این توافق جمهوری صرب بوسنی و فدراسیون بوسنی و هرزگوین تشکیل شد.

لاوروف بیان داشت، باید دفتر نمایندگی عالی در بوسنی و هرزگوین که ناظر بر اجرای توافق سال 1995 دیتون است بازبینی گردد چرا که منسوخ شده است.

وی اضافه نمود: هیچکس نمی نواند این حقیقت را به چالش بکشد که این مکانیزم کنترل خارجی قرار بود صرفا یک تدبیر موقت باشد. در سال 2006 برای بستن آن تصمیمی اتخاذ شد اما اجرای این تصمیم دائما به بهانه های مختلف به عقب افتاد.

او گفت، دفتر نمایندگی عالی نه فقط منسوخ شده بلکه برای بوسنی و هرزگوین تحقیر آمیز است چرا که این کشور نیازی به نظارت خارجی ندارد و تمام مسئولیت آینده این کشور تنها متعلق به مردمش است.

لاوروف با بازبینی توافق دیتون در حالی که تقاضاهایی از خارج برای اعمال تغییرات در این توافق صلح مطرح شده، مخالفت کرد و گفت چنین درخواست هایی به خاطر این است که بعضی بندهای این توافق بر خلاف منافع بعضی کشورهاست.

لاوروف تاکید نمود، روابط روسیه و بوسنی یک شراکت محبت آمیز است و مسکو و سارایوو از یکدیگر در مجامع چندجانبه حمایت می نمایند. به گفته لاوروف، دو کشور در زمینه غیرقابل قبول بودن بازبینی در نتایج جنگ جهانی دوم توافق دارند.

در عین حال به گزارش خبرگزاری تاس، وزیر خارجه روسیه به همراه ولادیمیر ماکی، همتاسی بلاروسی خود در گفت وگویی تلفنی در مورد شرایط فعلی در بلاروس بحث داشتند و لاوروف بر حمایت مسکو از ابتکار عمل اجرای اصلاحات قانون اساسی در این کشور تاکید نمود.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام داشت: این دو وزیر به گفتگو درباره شرایط فعلی در بلاروس پرداختند. طرف روسی بر حمایتش از ابتکارعمل رهبران بلاروس برای اجرای اصلاحات قانون اساسی به نفع عادی سازی شرایط این کشور در سریعترین زمان تاکید نمود.

همچنین دیپلمات های ارشد روسیه و بلاروس به بحث درباره تدارک برای یک نشست مشترک کمیته های مشورتی وزارتخانه های امور خارجه دو کشور که قرار است نوامبر در مینسک برگزار گردد، پرداختند. آنها همچنین به سراغ مسائل مهم مربوط به همکاری در چارچوب سازمان های بین المللی کلیدی و اول از همه سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا رفتند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 آذر 1399 بروزرسانی: 8 آذر 1399 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 116

به "اعتراض لاوروف به ادعای نفوذ مضر روسیه در بالکان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض لاوروف به ادعای نفوذ مضر روسیه در بالکان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید