7 علت باد گرم کولر خودرو

به گزارش وبسایت دانشجویی، یک روز گرم تابستانی را در نظر بگیرید. در میانه روز ماشین را زیر آفتاب سوزان در خیابان پارک می کنید. پس از چند ساعت برمی شد. به محض اینکه در خودرو می نشینید، انگار وارد یک کوره حرارتی شده اید. در این حالت فورا استارت می زنید و دست به دامن کولر ماشین می شوید. طبیعی است که در ابتدا کولر، باد گرم بزند؛ اما اگر چند دقیقه گذشت و اوضاع به همین منوال باقی ماند، تکلیف چیست؟ شما احتمالا از شدت گرما عرق می ریزید و با اعصاب به هم ریخته رانندگی می کنید. به نظر شما دلیل باد گرم کولر ماشین چیست؟

7 علت باد گرم کولر خودرو

در این مطلب قصد داریم به آنالیز 7 علت باد گرم کولر خودرو و راهکار این مسائل بپردازیم. اگر دوست ندارید، در روز های گرم تابستان، باد گرم زدن کولر ماشین را تجربه کنید، تا سرانجام این مطلب با ما همراه باشید.

وقتی کولر باد گرم می زند، می توان فهمید که اوضاع آنقدر خراب نیست که سیستم تهویه ماشین کلا کار نکند. مشکل باد گرم کولر ماشین، مربوط به نقصی است که در عملکرد یکی از اجزای تشکیل دهنده سیکل تبرید کولر اتفاق افتاده است؛ بنابراین به احتمال زیاد می توان با صرف زمان و هزینه کم، ایراد سیستم تهویه خودرو را یافت و آن را برطرف کرد. تعمیرکاران، علت باد گرم کولر ماشین را در 7 مورد زیر خلاصه می نمایند:

1. نشتی گاز کولر خودرو

اولین و مهم ترین علت باد گرم زدن کولر خودرو، کاهش سطح سیال مبرد در سیکل تبرید است. البته در اصطلاح رایج به سیال مبرد، گاز کولر گفته می گردد. این سیال در تمام سیکل تبرید بین اجزای مختلف اعم از کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور در چرخش است. حد فاصل خروجی کندانسور تا ورودی اواپراتور، این سیال در فاز مایع واقع شده است. بعلاوه در فاصله بین خروجی کمپرسور تا ورودی کندانسور نیز این سیال در فاز گاز واقع شده است. به همین علت اصطلاح سیال مبرد نسبت به گاز کولر دقیق تر است.

وجود نشتی در مسیر خطوط لوله و اتصالات سیستم تهویه کولر، باعث کاهش سطح سیال مبرد می گردد. باید توجه داشته باشید که اندازه گاز کولر، مشخص نماینده ظرفیت سرمایشی این سیستم است؛ بنابراین هرچه اندازه سیال مبرد کمتر گردد، عملکرد کولر نیز ضعیف تر می گردد. در نتیجه شاهد باد گرم کولر خودرو خواهید بود.

برای حل این مشکل ابتدا باید محل نشتی گاز کولر شناسایی گردد. معمولا از محلول آب و کف یا چراغ قوه برای شناسایی محل نشتی استفاده می گردد. سپس باید نشتی برطرف گردد. نهایتا باید گاز کولر شارژ گردد تا سیستم تهویه به ظرفیت ایده آل خنک سازی خود برسد. پیشنهاد می کنیم که هر سال قبل از شروع فصل گرما، با مراجعه به تعمیرگاه شرایط شارژ گاز کولر را آنالیز کنید.

2. مسائل کندانسور مهم ترین علت باد گرم کولر ماشین

گاز کولر با فشار و دمای بالا از کمپرسور خارج شده و به سمت کندانسور انتقال می یابد. کندانسور وظیفه خنک کردن سیال مبرد را بر عهده دارد. به طوری که در خروجی از از کندانسور، سیال مبرد باید به فاز مایع تغییر شرایط داده و کاهش دمای زیادی را تجربه کند. به زبان ساده می توان نقش کندانسور را شبیه به رادیاتور خودرو دانست.

کندانسور چیزی جز یک مبدل حرارتی نیست. این قطعه در نزدیکی رادیاتور خودرو واقع شده است. سیال مبرد به وسیله خطوط لوله کندانسور در تماس غیر مستقیم با هوای آزاد قرار می گیرد. به این ترتیب تبادل حرارت، باعث خنک شدن سیال مبرد می گردد. با توجه به اینکه کندانسور در معرض هوای آزاد واقع شده است، به مرور زمان گرد و غبار زیادی روی آن می نشیند. این موضوع باعث کاهش تبادل حرارت بین سیال مبرد و هوای آزاد می گردد.

بعلاوه یک فن برای کندانسور در نظر گرفته می گردد که هوا را با سرعت و فشار زیاد به سمت لوله های حاوی گاز کولر انتقال می دهد. آسیب تماشا پره های این فن نیز باعث می گردد که ظرفیت خنک سازی کندانسور کاهش یابد. در نتیجه سیال مبرد در خروجی از کندانسور، دمایی به مراتب بالاتر از دمای ایده آل خواهد داشت. این موضوع باعث می گردد که عملا شاهد باد گرم کولر ماشین باشید.

راهکار ساده این مشکل، تمیز کردن بدنه کندانسور است. اگر با انجام این کار، مشکل برطرف نشد، باید به سراغ تعویض فن آسیب دیده بروید تا ظرفیت خنک سازی کندانسور به مرز ایده آل برسد.

3. مسائل اواپراتور سیستم تهویه خودرو

اواپراتور به صورت مستقیم با هوای درون اتاق خودرو در تماس است. این تجهیز نیز مانند کندانسور یک مبدل حرارتی است. سیال مبرد با عبور از شیر انبساط، در دما و فشار پایین وارد اواپراتور می گردد. این سیال در مسیر عبور از لوله های اواپراتور، به صورت غیرمستقیم با هوای گرم درون اتاق تماس پیدا می نماید. به این ترتیب گرمای هوا را جذب نموده و در نتیجه باعث خنک شدن آن می گردد. سپس هوای خنک شدن به وسیله فن با شتاب خاصی به درون کابین اتاق خودرو پرتاب می گردد.

اواپراتور نیز مانند کندانسور قطعات الکتریکی ندارد که باعث خرابی آن گردد. معمولا کثیف شدن یا تجمع گرد و غبار روی سطح بدنه اواپراتور، باعث کاهش تبادل حرارت بین هوای درون اتاق خودرو و سیال مبرد می گردد. در نتیجه شاهد باد گرم کولر خودرو خواهید بود. در این حالت نیز راهکار مشکل باد گرم کولر خودرو، تمیز کردن سطح بدنه اواپراتور است.

4. خرابی ترموستات علت باد گرم کولر خودرو

ترموستات قطعه ای مکانیکی است که وظیفه اندازه گیری دما را بر عهده دارد. این قطعه در سیکل تبرید سیستم تهویه ماشین، روی اواپراتور نصب می گردد. این قطعه با اندازه گیری دمای سیال مبرد در ورودی به اواپراتور، شرایط را برای حفظ دمای عملیاتی این تجهیز فراهم می نماید. به زبان ساده اگر دمای سیال مبرد در ورودی به اواپراتور کمتر از حد مجاز باشد، با ارسال سیگنالی دستور توقف فعالیت کمپرسور را صادر می نماید.

بعلاوه در صورتی که دمای سیال مبرد بالاتر از حد مجاز باشد، سیگنال روشن شدن کمپرسور را صادر می نماید. خرابی ترموستات، گاهی اوقات باعث باد گرم زدن کولر ماشین می گردد. در این حالت ممکن است سیال مبرد با دمای بالا وارد اواپراتور گردد. در نتیجه آن طور که باید و شاید، گرمای هوای داخل کابین خودرو را جذب نکند. برای حل این مشکل معمولا باید ترموستات را تعویض کنید.

5. مسائل سیستم برق رسانی خودرو

مهم ترین عضو سیکل تبرید خودرو که با سیستم برق رسانی خودرو ارتباط دارد، کمپرسور است. کمپرسور نیروی لازم برای فشرده سازی سیال مبرد را به وسیله تسمه دینام که متصل به موتور خودرو است، دریافت می نماید. به این ترتیب نوسان در عملکرد سیستم برق خودرو مانند کاهش یا افزایش شدت جریان الکتریکی ممکن است باعث، کاهش توان فشرده سازی کمپرسور گردد.

از آن گذشته تعداد زیادی اتصالات الکتریکی مانند رله و فیوز در سیستم تهویه ماشین وجود دارد. بروز مشکل در هر یک از این قطعات الکتریکی، باعث افت عملکرد کولر می گردد. در نتیجه شاهد باد گرم کولر ماشین خواهید بود. برای برطرف این مسائل باید تعمیرکار متخصص در زمینه برق، ایراد اصلی را شناسایی نموده و نسبت به برطرف مشکل اقدام کند.

6. آسیب تماشا کمپرسور کولر ماشین

همان طور که اشاره کردیم، کمپرسور خودرو وظیفه فشرده سازی گاز کولر را بر عهده دارد. اگر کمپرسور وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، توان خنک سازی کولر به شدت افت پیدا می نماید. در این حالت باد گرم زدن کولر ماشین، تنها یکی از احتمالات پیش رو است. حتی ممکن است کولر اصلا روشن نگردد.

در بعضی از خودروها، مشکل کمپرسور در سرعت بالا اتفاق می افتد. در این حالت کار خاصی نمی توان انجام داد. گاهی اوقات مشکل مربوط به آسیب تماشا تسمه کمپرسور است که در این حالت باید آن را تعویض کنید. یک پیشنهاد دیگر هم داریم. حتما ماهانه یکبار کولر خودرو را برای چند دقیقه روشن کنید. وقتی در طولانی مدت از کولر استفاده نکنید، ممکن است که دچار مشکل گردد.

7. خرابی سنسور فشار گاز کولر خودرو

موضوع مهم دیگری که در عملکرد بهینه سیستم تهویه خودرو تاثیر دارد، فشار گاز کولر است. در بسیاری از خودرو های سواری فشار ایده آل سیال مبرد باید در تمام سیکال تبرید بین 5.2 تا 19 بار قرار داشته باشد. اگر فشار از این محدوده کمتر گردد، توان خنک سازی سیستم تهویه کاهش می یابد. در نتیجه شاهد باد گرم کولر ماشین خواهید بود.

برای جلوگیری از بروز این اتفاق یک حسگر با نام سنسور فشار گاز کولر در سیستم تهویه خودرو استفاده می گردد. این سنسور اندازه دقیق فشار گاز کولر را در بخش های مختلف اندازه گیری نموده و داده ها را در اختیار واحد کنترل مرکزی کولر قرار می دهد. خرابی این سنسور باعث می گردد که اندازه گیری فشار مختل گردد. در نتیجه احتمال کاهش فشار گاز کولر وجود دارد. در این حالت باید سنسور را تعویض کنید.

منبع: همراه مکانیک

منبع: فرارو
انتشار: 16 خرداد 1402 بروزرسانی: 16 خرداد 1402 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 1090

به "7 علت باد گرم کولر خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 علت باد گرم کولر خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید