3 سناریو برای بازگشت اعتماد به بورس

به گزارش وبسایت دانشجویی، به گزارش خبرنگاران، چه راه هایی برای بازگشت اعتماد مردم به بورس وجود دارد؟

3 سناریو برای بازگشت اعتماد به بورس

به نقل از دنیای اقتصاد، هرچند که بعضی از کارشناسان حوزه بورس در مقابل این پرسش که چطور می گردد اعتماد را به بازار برگرداند، پاسخ شان سکوت یا خنده بود اما هنوز هم هستند افرادی که معتقدند در همین شرایط هم می توان با اقداماتی، اعتماد که جای خود دارد، امید را هم به بورس بازگرداند.

حمایت اصولی از بازار، انتها دادن به اعمال سلیقه ها و تصمیمات متعدد، عدم دخالت های دستوری، پرهیز از اظهارنظر هایی که فضای بازار سهام را ملتهب می کند و حذف محدودیت های معاملاتی از جمله موضوعاتی است که به اعتقاد بعضی کارشناسان می تواند شروعی برای بازگشت اعتماد به بورس باشد.

دولت از صندوق ها حمایت کند

مهدی فرازمند، کارشناس بازار سرمایه: در شرایط فعلی حقوقی های بزرگ در بازار سرمایه که اتفاقا بخشی از بازار هستند، غیرفعال رفتار می نمایند. مفهوم غیرفعال رفتار کردن این بخش از بازار، این است که به افراد حقیقی این خط دهی داده می گردد که سهامداران عمده برنامه ای برای حمایت از سهم هایشان ندارند یا تمایل آنها این است که در ادامه همین سبک و سیاق حرکت نمایند. نکته دیگر در اشاره به این موضوع این است که هنوز مدیران هلدینگ های بزرگ به واسطه تغییر دولت، یا تغییر ننموده اند یا اگر تغییر نموده اند، نسبت به شرکت هایی که مسوولیت اجرایی آنها را به عهده گرفته اند، وارد مرحله اجرایی قوی ای نشده اند و در نتیجه در این فرایند جابه جایی هلدینگ های بزرگ در بازار غیرفعال هستند.

نکته بعدی، بحث حمایت سازمان و نهادهای نظارتی بر بازار سرمایه است؛ سختگیری هایی که نهاد ناظر دارد، باعث شده است که سرمایه گذاران تا حدودی دست به عصا حرکت نمایند. بعلاوه بحث هایی که هرازگاهی در رسانه ها درباره بگیر و ببند مطرح می گردد، به ایجاد فضای ملتهب و افزایش موج بی اعتمادی در بازار سرمایه دامن می زند. مساله دیگر این است که بخشی از بازار سرمایه ما، متاثر از بودجه کشور است، اما هنوز صدای واحدی در این حوزه از مسوولان نشنیده ایم که این مساله خودش باعث شده است که ریسک بازار افزایش پیدا کند. البته که نه فقط در بازار سرمایه بلکه در تمام حوزه های مختلف نتیجه شنیده نشدن صدای واحد را می توان دید، چراکه این موضوع ناخودمطلع باعث شده است که بازار سرمایه و سهامداران احساس ریسک نمایند و دست به عصا جلو بفرایند.

به التهاب و حاشیه در بازار انتها داده گردد

احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه: جهت گیری منابع به سمت بازارهای مختلف براساس انتظارات بازدهی، شفافیت و امنیت سرمایه گذاری است که در هرکدام از این حوزه ها می تواند وجود داشته باشد. طبیعتا در کنار این موضوعات، مزیت ها و جذابیت های بازار از نظر سهولت دسترسی، انجام معاملات، شناخت و دانش سرمایه گذاری و بعلاوه ریسک پذیری افراد در این انتخاب ها اثرگذار است. در یک سال گذشته متاسفانه فضایی در محیط اقتصادی کشورمان حاکم بوده که ریسک حضور، بازدهی ها و جذابیت های بازارهای غیرمولد اغلب از بازار سرمایه موردپسندتر بوده است. افرادی که در بورس سرمایه گذاری نموده بودند، با مسائل متعددی روبرو شدند و در عمل هیچ پشتیبانی از سوی ارکان مدیریتی که در حال مدیریت فضای بازار بودند، نداشتند. اگر هم اقداماتی در این حوزه انجام شد، نتوانست در عمل منافع سهامداران و امنیت خاطر آنها را تامین کند.

در پرداختن به موضوع بازگشت اعتماد به بازار سرمایه، مساله اصلی این است که سرمایه گذار ریسک های متعددی پیرامون این بازار احساس نکند. نکته دیگر بحث قیمت گذاری های دستوری است که در این خصوص در خصوص شرکت هایی که جزو سهامی عام هستند، باید در سیاستگذاری ها، نرخ گذاری ها و تامین مواداولیه و امثال آن، مراقبت و ملاحظه بیشتری را سیاستگذاران لحاظ نمایند. در کنار این مساله باید به مزیت ها و ریسک هایی که کشورمان با آنها روبرو است هم توجه داشته باشیم. برای مثال سرمایه گذار ایرانی اگر در کشورهای همسایه بخواهد سرمایه گذاری کند، ممکن است که با ریسک های کمتری روبرو باشد. پس محور اصلی پاسخ به پرسش بازگشت اعتماد به بازار سرمایه، این است که باید جوانب و شرایط متعددی را در تصمیم گیری ها، سیاستگذاری ها و اظهارنظرها و اقدامات عملی درنظر گرفت. برای مثال در بحث اظهارنظرها، تا به امروز به واسطه اظهارنظر ها و موضع گیری های افراد، آسیب های زیادی متوجه سهامداران شده است. نکته دیگر این است که در سیاستگذاری بودجه ای و سیاست های ساختاری بازارهای اقتصادی ، باید نقشه راه معینی برای سرمایه گذاران ایجاد کنیم، تا آنها به این مساله مطلع باشند که برای چند سال آینده چه وضعیتی را در نرخ خوراک شرکت ها، هزینه های شرکت ها، تعرفه های واردات و صادرات، قواعد و قوانین بازار سرمایه، تغییرات دامنه نوسان، نحوه تخصیص سهام شرکت ها، انتشار انواع اوراق و غیره در کشور شاهد هستیم.

البته که اجرایی شدن این سیاست در گرو علم به این مساله است که باید با فعالان اقتصادی و بازار سرمایه مشورت گردد تا طی یک زمان بندی اجرایی معین، عملیاتی و اجرایی گردد و اجرایی شدن آن می تواند اعتماد و باوری را در میان سرمایه گذاران ایجاد کند که حرف ها و نقشه های راه، ماهیت نمایشی بودن ندارند و قرار است با پشتوانه هایی که برای آنها پیش بینی شده اجرایی شوند.

اعمال سلیقه ها و فضای مبهم از عوامل بی اعتمادی

الناز افشار، کارشناس بازار سرمایه: مهم ترین عاملی که این روزها بازار از آن رنج می برد، عدم وجود پول در بازار است. حجم و ارزش معاملات در چند روز اخیر به کمترین مقدار خود رسیده، درحالی که بیشتر سهم ها با افت شدیدی که تجربه کردند از لحاظ بنیادی بسیار ارزنده هستند و به قیمت های جذابی رسیده اند. درحالی که بازار از فروشنده بالقوه تهی شده اما خریداران نیز با توجه به ارزش معاملات پایین و رسیک نقدشوندگی که در بازار وجود دارد تمایلی به خرید ندارند. برگشت بازار منوط به بازگرداندن اعتماد مردم و سهامداران است؛ به همین دلیل هم نظارت باید بر روی رفتار حقوقی ها بیشتر گردد، چراکه رفتار آنها به بازار سمت و سو می دهد و معاملات دستوری حقوقی ها تا به امروز جز تخریب فرایند بازار درآمد به همراه نداشته است.

از دیگر عواملی که اعتماد فعالان بازار سرمایه را سلب نموده تصمیمات خلق الساعه سازمان و اجرای قوانینی است که گویا با سعی و خطا مورد سنجش قرار می گیرند و رفتار سلیقه ای ناظرین بازار بر روی سهم ها بوده که جز بی اعتمادی سهامداران حاصلی نداشته است، چراکه یکی از جذابیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه، خصوصیت نقدشوندگی بازار است که ناظرین با متوقف کردن مکرر سهم ها باعث کمرنگ شدن جذابیت بازار سرمایه می شوند. پیش بینی اعداد و ارقام اعلامی برای شاخص کل بدون پشتوانه علمی جز افزودن بر بی اعتمادی سهامداران نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 16 بهمن 1400 بروزرسانی: 16 بهمن 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 786

به "3 سناریو برای بازگشت اعتماد به بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 سناریو برای بازگشت اعتماد به بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید