کنترل اشتها با کپسول الکتروسیوتیکال، شاهکار مهندسان ام آی تی

به گزارش وبسایت دانشجویی، ایرنا نوشت: مهندسان موسسه فناوری آمریکایی ام آی تی با استفاده از یک کپسول خوراکی جریان الکتریکی را به سلول های معده منتقل نموده و سلول های غدد درون ریز را برای فراوری هورمون های خاص تحریک کردند. روشی که موجب بهبود بعضی بیماران شده است.

کنترل اشتها با کپسول الکتروسیوتیکال، شاهکار مهندسان ام آی تی

هورمون های آزادشده در معده مانند گرلین (ghrelin) نقش مهمی در تحریک اشتها دارند. این هورمون ها به وسیله سلول های غدد درون ریز فراوری می شوند که بخشی از سیستم عصبی گوارشی هستند و گرسنگی و حس سیر شدن را کنترل می نمایند.

مهندسان موسسه ام آی تی اکنون نشان داده اند که می توانند این سلول های غدد درون ریز را برای فراوری گرلین تحریک نمایند و برای این کار از یک کپسول خوردنی استفاده نموده اند که جریان الکتریکی را به سلول ها منتقل می نماید. این رویکرد می تواند برای درمان بیماری های دارای حالت تهوع یا از دست دادن اشتها سودمند باشد.

در آزمایش های اجرا شده در حیوانات، این محققان نشان دادند که این کپسول الکتروسیوتیکال (electroceutical) می تواند فراوری گرلین در معده را به مقدار قابل ملاحظه ای تقویت کند. آنها اعتقاد دارند که این رویکرد بعلاوه می تواند برای انتقال تحریک الکتریکی به سایر بخش های دستگاه گوارشی انطباق داده گردد.

سیستم عصبی گوارشی تمام جنبه های گوارش و هضم غذا از جمله حرکت غذا در مسیر دستگاه گوارشی را کنترل می نماید. بعضی از بیماران مبتلا به یک اختلال در عصب های معده که موجب کُندی حرکت غذا می گردد، پس از تحریک الکتریکی فراوری شده با یک وسیله شبیه به دستگاه تنظیم ضربان قلب (pacemaker) نشانه هایی از بهبود را مشاهده کردند. این دستگاه با جراحی در معده قابل نصب است.

پزشکان برای آزمایش فرضیات خود در این زمینه از یک تحقیق الکتریکی برای ایجاد تحریک الکتریکی در معده حیوانات استفاده کردند. آنها دریافتند که بعد از 20 دقیقه از تحریک (الکتریکی) ، سطح گرلین در جریان خون به مقدار زیادی بالا رفت. آنها بعلاوه دریافتند که تحریک الکتریکی موجب هیچ التهاب جدی یا سایر اثرات جانبی مهم نشده است. آنها سپس این مساله را آنالیز کردند که آیا این تاثیر را می توانند با یک وسیله قابل بلعیدن و جا گرفتن در معده ایجاد نمایند. دانشمندان به این منظور کپسولی با طراحی خاص ایجاد کردند که سطح آن متشکل از پوشش آب دوست (هیدروفیلیک / hydrophilic) است که این خاصیت موجب دور کردن مایعات از بافت معده و تراکنش الکترودها می گردد.

محققان این کپسول را با قرار دادن آن در معده حیوانات بزرگ آزمایش کردند و دریافتند که این کپسول موجب فراوری سطح بالایی از گرلین در جریان خون می گردد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1402 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 1076

به "کنترل اشتها با کپسول الکتروسیوتیکال، شاهکار مهندسان ام آی تی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل اشتها با کپسول الکتروسیوتیکال، شاهکار مهندسان ام آی تی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید