تور ارزان چین: چین بازیگر امنیتی نو در شاخ آفریقا

به گزارش وبسایت دانشجویی، چین می خواهد قاره سیاه را از دوستان دیرینه غربی و روسای استعمارگر سابق دور کند و بازیگر امنیتی نو در شاخ آفریقا شده است.

تور ارزان چین: چین بازیگر امنیتی نو در شاخ آفریقا

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خبرگزاری آناتولی در یادداشت تازه خود با اشاره به سفر وزیر خارجه چین به شاخ آفریقا و معین یک نماینده ویژه برای این کشور نوشت: چین می خواهد قاره سیاه را از دوستان دیرینه غربی و روسای استعمارگر سابق دور کند و بازیگر امنیتی تازه در شاخ آفریقا شده است.

خبرگزاری آناتولی در یادداشت تازه خود به قلم حسن ایسیلو نوشت: کارشناسان می گویند، معین یک نماینده ویژه از سوی چین برای شاخ آفریقا تاییدکننده تمایل این کشور برای ایفای نقش بیشتر استراتژیک به عنوان بازیگر امنیتی در قاره سیاه است.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین در سفر خود به منطقه در اوایل امسال میلادی اعلام نمود پکن یک نماینده ویژه برای شاخ آفریقا منصوب خواهد نمود. اگرچه او به نقش دقیق این نماینده اشاره نکرد، اما گفت چین به اریتره برای توسعه خط ساحلی این کشور یاری خواهد نمود.

با توجه به سفر اخیر وزیر خارجه چین، متوجه می شویم که مرکزیت روابط شخصی و تعهدات متقابل در مرکز دیپلماسی چین با آفریقاست. این فرایند نشان دهنده اهمیت توافق چین با آفریقا در تعاملات دیپلماتیک خود و بعلاوه اولویت بندی امنیت در دستور کار سیاست خارجی است.

معین یک نماینده ویژه از سوی وزیر خارجه چین برای شاخ آفریقا در ژانویه امسال میلادی درست در زمان حساسی رخ داد که نماینده آمریکا در شاخ آفریقا برای حل درگیری یک ساله در اتیوپی به این کشور می رفت.

عبدالرحمان شیخ اظهری، مدیر اندیشکده تحلیل و مطالعات استراتژیک سومالی گفت: چین می خواهد قاره سیاه را از دوستان دیرینه غربی و روسای استعمارگر سابق دور کند. چین تولیدات مقرون به صرفه تر و قابل دسترس را در مقایسه با کالاهای گرانقیمت غربی، برای قاره سیاه ارائه می نماید. بعضی از این تولیدات از سوی چین شامل جنگ افزارهای نظامی هستند.

وی ادامه داد: شرکای دیرینه و قدیمی آفریقا شامل اروپا و آمریکا نگران توسعه و پیشروی های چین در آفریقا و افزایش تمایل کشورهای آفریقایی برای تعامل و تجارت بیشتر با چین هستند. چین شاید این کشورها را در دام وام با بهره های سنگین بیندازد که ممکن است قادر به بازپرداخت آن نباشند و در نهایت، این چین است که می تواند زیرساخت های کلیدی استراتژیک ملی کشورهای متخلف مانند فرودگاه ها، بنادر دریایی و حتی زمینی را تصرف کند.

دیگر کارشناسان نیز هشدار می دهند که شاید در بلند مدت، چین نفوذی بر تصمیم گیری های سیاسی و مالی کشورهای آفریقایی که خواستار یاری هستند، داشته باشد.

یکی دیگر از این کارشناسان به نام مصطفی ام هتا -محقق ارشد شبکه آنالیز رسانه، اندیشکده مستقر در ژوهانسبورگ- گفت فکر نمی نماید چین در پی این باشد که آفریقا را در تله قرض و بدهی بیندازد.

وی ادامه داد: آن هایی که علیه چین هستند این روایت را از خود ساخته اند و تصویر منفی از چین ایجاد نموده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 895

به "تور ارزان چین: چین بازیگر امنیتی نو در شاخ آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان چین: چین بازیگر امنیتی نو در شاخ آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید