پیشنهاد اختصاص 5850 میلیارد تومان اعتبار به صنعت زنبورداری

به گزارش وبسایت دانشجویی، تهران (پانا) - مجری طرح توسعه زنبورداری از پیشنهاد اختصاص 5850 میلیارد تومان اعتبار بانکی و تسهیلات با کارمزد 12 درصد برای پیشگیری از اثرات خشکسالی بر بخش زنبورداری و حمایت از فراوری کنندگان اطلاع داد.

پیشنهاد اختصاص 5850 میلیارد تومان اعتبار به صنعت زنبورداری

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، حسین اکبرپور اضافه نمود: پیشنهاد این اعتبار حمایتی در قالب سرمایه در گردش و تسهیلات سرمایه ثابت برای زنبورداران طی چند هفته اخیر از سوی معاونت امور تولیدات دامی به دفتر مدیریت بحران وزارتخانه ارائه شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس این پیشنهاد، مبلغ 2,450 میلیارد تومان برای تأمین سرمایه در گردش به منظور خرید نهاده شکر و غذای آماده زنبورعسل و مبلغ 3,400 میلیارد تومان به منظور جایگزینی کلنی های زنبور در زنبورستان های آسیب دیده از خشکسالی، پیش بینی نموده ایم.

اکبرپور اضافه نمود: در استان های آسیب دیده از خشکسالی برای خرید زنبورعسل به ازای هر کلنی 700 هزار تومان تسهیلات ارزان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که بر اساس گزارش های سازمان هواشناسی، میزان بارش ها در فروردین سال جاری نسبت به میانگین مدت مشابه 52 سال قبل، 43 درصد افت داشته است، به زنبورداران کشور توصیه کرد در شرایط خشکسالی و افت بارندگی، نهاده شکر و غذای یاریی برای تغذیه و زنده ماندن زنبورهای عسل خود تأمین نمایند تا هم ملکه تحریک به تخم ریزی گردد و هم پروتئین مورد احتیاج زنبورهای عسل تأمین گردد.

اکبرپور، ادعای مطرح شده درباره تلفات 52 درصدی زنبور عسل در بعضی از استان های کشور را رد کرد و گفت: این آمار مستدل نیست و تا به امروز از هیچ استانی آمار تلفات 40 یا 52 درصدی تلفات زنبور عسل دریافت نشده است.

وی ادامه داد: در شرایط طبیعی در زمستان به طور متوسط بین 10 تا 20 درصد تلفات زنبورعسل داریم و در نرم جهانی این رقم 14 درصد است.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور با بیان این که مرگ زنبورهای عسل معمولاً ناشی از بیماری به ویژه در مناطق مرطوب، سمپاشی باغات و مزارع یا بر اثر خشکسالی است، اذعان داشت: افت بارندگی موجب می گردد زنبورهای عسل نتوانند از شهد و گرده گیاهان در عرصه های منابع طبیعی استفاده نمایند و از این رو تاکید می کنیم زنبورداران نهاده شکر و غذای یاریی برای تغذیه زنبورهای عسل خریداری نمایند.

وی با اشاره به این که در سال گذشته 32 هزار تن نهاده شکر حمایتی با قیمت هر کیلوگرم 6,650 تومان برای یاری به تغذیه زنبورهای عسل از وزارت صمت درخواست کردیم، گفت: در سال گذشته برای زمستان گذری زنبورداران کشور 15 هزار تن نهاده شکر با قیمت هر کیلو گرم 6,650 تومان تخصیص داده شد.

اکبرپور اضافه نمود: بقیه نهاده شکر مورد احتیاج به میزان 17 هزار تن بر مبنای ارز نیمایی و به قیمت 11 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم در سامانه وزارت صمت بارگذاری شده که به علت افزایش هزینه ها، بعضی از زنبورداران نتوانستند این نهاده را خریداری نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 478

به "پیشنهاد اختصاص 5850 میلیارد تومان اعتبار به صنعت زنبورداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد اختصاص 5850 میلیارد تومان اعتبار به صنعت زنبورداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید