عضو کمیته داوران اظهارات تاج را رد کرد

به گزارش وبسایت دانشجویی، عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال اظهارات اخیر مهدی تاج در خصوص استفاده از VAR در فصل تازه لیگ برتر را رد کرد.

عضو کمیته داوران اظهارات تاج را رد کرد

به گزارش گروه ورزشی خبرنگاران، علی خسروی در حاشیه مجمع عمومی فدراسیون کارگری، درمورد آخرین شرایط داوری کشور، گفت: در این هفته یکی از سخت ترین جلسات را داریم که تا به امروز در کشور تشکیل نشده است. نزدیک به 150 داور سال گذشته در کشور داور و یاری داور بودند که سال جاری این آمار می خواهد به 80 نفر برسد. ای کاش همین امشب از کمیته داوران برکنار می شدم و به این جلسه نمی رفتم، زیرا باید تعداد داوران نصف گردد و قطعا متری می گذاریم که شامل تست بدنی، دانش داوری، تعداد داوری در لیگ برتر، سابقه قضاوت در لیگ برتر، همکاری با استان، فدراسیون، کاریزما، شخصیت و خیلی چیز های دیگر است. هرکس در این متر و جدول نهاده شد، در دوره آینده لیگ برتر شرکت خواهد نمود.

وی درمورد علت نصف شدن تعداد داوران لیگ برتر، مطرح کرد: برای 8 بازی در هفته 32 نفر لازم داریم، اما 150 نفر داور را به دوره های پیش فصل دعوت می کنیم و به آن تعداد نمی رسیم. خود من در دوران قضاوت در 30 هفته دست کم در 25 هفته سوت می زدم. لین تمرین داوری است. در آن موقع 16-15 داور بودیم، اما الان فقط 45 داور وسط داریم درحالیکه در هر هفته فقط 8 داور وسط و 8 داور چهارم احتیاج داریم.

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال تاکید نمود: زیاد شدن تعداد داوران به نفع فوتبال ما و خودشان نیست. الان داوری به لیگ برتر دعوت شده که فقط یک بار سوت زده و 2 بازی هم داور چهارم بوده است. یک داور خوزستانی با من تماس گرفت و گفت از نیم فصل آمدم و فقط 2 بازی پرچم زدم. این اصلا نمی تواند داور باشد، زیرا بازیکنان او را نمی شناسند. یکی از دلایلی که بازیکن به داور احترام می گذارد این است که او را زیاد ببیند. ان شاءالله سال جاری خود داوران و استان ها یاری نمایند.

خسروی افزود: خواهش می کنم استان ها پاس تو در ندهند. اگر می خواهند نفرات اصلی شان را به ما معرفی نمایند، اما می گویند نفر به کمیته داوران می دهیم و خودتان انتخاب کنید. این کار درست نیست. داور جوان خود را نفر اول بگذارید و داور پیشکسوت را نفر پنجم، اما اگر کمیته داوران، داور پیشکسوت مرا لازم دارد او را بردارد. ظاهرا هرچه داور اضافه بدهند، یک هنر است، اما هنر نیست بلکه داوری با تعداد زیاد داوران عقب می ماند.

وی درخصوص اینکه آیا از VAR در فصل نو استفاده خواهد شد، گفت: خیر. وزیر ورزش روز گذشته گفت ان شاءالله در این فصل باشد، اما من می گویم سال جاری هم VAR نداریم، زیرا این سیستم یک فرایند 9 ماهه دارد. پس از 3-2 ماه آموزش باید 9 ماه آفلاین از آن استفاده کرد. یک سال باید تمرین کنیم و قطعا به لیگ آینده نمی رسد. هیچ مقامی مردم را امیدوار نکند.

عضو کمیته داوران درپاسخ به این سوال که آیا مسئولی که مدعی است در لیگ نو از VAR استفاده می گردد اطلاعات ندارد یا با وجود آگاه بودن، این حرف را می زند، شرح داد: قطعا اطلاعات دارد، اما فکر می نمایند با این حرف ها یاری می گردد که اینگونه نیست. آدم باید در هر مسئولیتی با مردم صریح و روراست باشد. یکی از بزرگ ترین مسائل ما برای اعتماد نداشتن یه مسئولان، استفاده کردن شان از کلمه ان شاءالله است. اگر این کلمه را برداریم چه می گردد؟ باید گفت می گردد یا نمی گردد. به عنوان یک آدم فنی می گویم. در کارگروه نیستم و به من گفته اند درمورد VAR صحبت نکن، اما اگر همین امروز این سیستم بیاید، باید یک تا 2 ماه به داوران مان آموزش بدهیم. پس از آن هم باید ماه آفلاین استفاده کنیم. یک سال تمرین کردن شوخی نیست.

خسروی درمورد اینکه VAR از کدام کشور وارد ایران خواهد شد، پاسخ داد: 5 کشور لایسنس فیفا را دارند. یکی از مقصران اصلی خود فیفا است. به ما می گوید اگر VAR نداشته باشید، محروم می شوید، به ایران میزبانی نمی دهیم یا داوران تان به مسابقات جهانی نمی روند، اما خودش به آن کشور ها بگوید چرا به ایران جنس نمی دهید؟ بحث تحریم هست، اما فیفا هم باید به خودمان واگذار کند. شعاری داریم به نام دانش بنیان. هر روز این کلمه را می بینم. دانش بنیان این نیست که در فلان جا آلبالو یا انجیر بچینید. این ها که دیگر نمایش ندارد. پدر من بچه روستا بود و خودم به میزان کافی انجیر و آلبالو چیده ام!

وی ادامه داد: اگر کلمه دانش بنیان است و می خواهیم از صنایع داخلی استفاده کنیم مثل اینکه وقتی به فروشگاه های شهروند و رفاه می روید، باید جنس داخلی خریداری کنید و حتی کارت قسطی هم می دهند، باید بیاییم و بگوییم ما هم بلد هستیم VAR را درست کنیم. در جنگ 8 سال کل جهان را دور زدیم. بلد هستیم که موشک درست کنیم تا آن سمت جهان هم برود. چرا نمی توانیم از ظرفیت دانش بنیان در بحث یاری داور ویدئویی استفاده کنیم؟ یا باید فیفا با ما راه بیاید یا خودمان درست کنیم.

عضو کمیته داوران درمورد اینکه در صورت درست کردن VAR داخلی می توانیم از فیفا مجوز بگیریم، گفت: بعضی شرکت ها در تهران ادعا دارند که فدراسیون به آن ها فضا نمی دهد. این شرکت ها اگر صدای مرا می شنوند به وزارت ورزش و فدراسیون بروند. الان تاج به این افراد فضا می دهد. در دوره های قبلی عده ای بودند که به آن ها فضا نمی دادند، اما الان فدراسیون به ابن افراد احتیاج دارد. مهندسانی در استان های مختلف مثل اصفهان هستند که باید ورود نمایند و بگویند من می توانم انجام بدهم و باید از فیفا نمایندگی بگیرم. اگر غیر از این باشد، امکان ندارد بتوانیم از VAR استفاده کنیم.

خسروی افزود: می توانیم از کشور هایی که با آن ها تجارت مالی داریم، ما را در فهرست تحریم قرار نداشته باشند و آن کشور مورد تایید فیفا باشد، می توانند در زمینه VAR با ما همکاری نمایند.

وی درمورد اظهارات اخیر مهدی تاج مبنی بر اینکه از اواخر فصل آینده از VAR در لیگ برتر استفاده خواهد شد، گفت: 9 ماه باید آفلاین برویم. این قانون است. اگر همین امروز بیاوریم، از همین امروز کار آموزش و استفاده آفلاین را آغاز کنیم و 9 ماه را به 6 ماه کاهش بدهند، به نیم فصل دوم می رسیم. اصلا نمی گذارند از همان ابتدا آنلاین کار کنیم بلکه باید آفلاین کار کرد. شاید با زدن این حرف ها مرا دعوا نموده و بگویند دیگر به کمیته داوران نیا، اما واقعیت را می گویم. 30 سال است رسانه ای هستم و اطلاعات هم دارم. 8-7 سال قبل هم گفتم VAR در ایران یک معضل خواهد شد. همه فکر کردند مخالف هستم، اما از 22 سالگی ترخیص کار گمرک بودم. در زمان جنگ برای راه سازی راه آهن بافق- بندرعباس جرثقیل آمریکایی را با مبدا ایتالیا می آوردیم. یعنی قانون را دور می زدیم. در آن شرایط جنگی این امکان را داشتیم، اما الان چگونه نداریم؟ باید به فکر باشیم. الان جنس VAR در جهان برای چند کشوری است که ایران را تحریم نموده اند. باید دولت یاری کند تا به وسیله گواهی مبدا به صورت ترانزیت کاری انجام بدهیم.

عضو کمیته داوران درمورد بازیکنان و مربیان پرسپولیس و استقلال مدام می گویند نمی گذارند ما قهرمان شویم، گفت: 42 سال است در فوتبال هستم و 30 سال داور بودم. تیم هایی که نتیجه می گیرند و در صدر جدول هستند، همه چیز برای شان خوب و گل، گلاب و بلبل است. اصلا برای آن ها ایران سوئیس است، اما بلافاصله پس از پایین آمدن وزیر استقلالی یا پرسپولیس می گردد. یک سال گفتند سلطانی فر پرسپولیسی و سجادی استقلالی هستند. درحالیکه اصلا اینگونه نیست. من الان عضو کمیته داوران هستم و اگر نباشم نیز با تمام داوران ارتباط دارم. به هیچ عنوان به هیج داوری گفته نشده این کار را بکن. هیچ فدراسیونی خودش را خراب نمی کند تا قهرمانی نوبتی باشد. اگر قرار بود این اتفاق بیفتد، پرسپولیس پس از لیگ برتر در جام حذفی قهرمان نمی شد. به قول خودشان 3 جام گرفتند.

خسروی افزود: این حرف ها برای افرادی است که پول میلیاردی می گیرند، اما حرف آماتور می زنند. این رفتار غلط است و با آن برخورد نمی گردد. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هرکسی چنین حرف هایی می زند به جلسه بکشاند و در صورت تکرار برای همواره محرومش نمایند. خیلی از مدیران و مربیان ما پول حرفه ای می گیرند، اما آماتور حرف می زنند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 تیر 1402 بروزرسانی: 20 تیر 1402 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 1104

به "عضو کمیته داوران اظهارات تاج را رد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عضو کمیته داوران اظهارات تاج را رد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید