خواص درمانی لیموشیرین

به گزارش وبسایت دانشجویی، اسید سیتریک و ویتامین c: مهم ترین ترکیبات قابل توجه لیمو شیرین، اسید سیتریک و ویتامین C است. چنانچه فردی دو عدد لیموشیرین میانه در طول روز بخورد عملا ویتامین c مورد احتیاج روزانه اش تامین شده است. مزیت لیموشیرین در مقایسه با پرتقال این است که با کالری کمتری نسبت به پرتقال همان میزان ویتامین c را به بدن می رساند. نقش

خواص درمانی لیموشیرین

خواص درمانی لیموشیرین

ممکن است بیشتر شما داستان دریانوردان انگلیسی و بیماری اسکوروی و معالجه آن را به یاری لیموشیرین شنیده باشید. درمان اسکوروی تنها هنر لیموشیرین نیست. در واقع این میوه خوشمزه مواد مغذی مفید دیگری هم دارد که کاربردهای متفاوتی در حفظ سلامت بدن دارند. میکرونوترینیت ها، آنتی اکسیدان ها به خصوص ویتامین C و فلاوونوییدها ترکیباتی هستند که لیمو را به میوه ای شیرین برای سلامت تبدیل می نمایند.

بعلاوه مواد حیاتی دیگری مانند ویتامین B و انواع ریزمغذی های مفید دیگر مانند عنصر سلنیوم هم در لیموشیرین موجود است که باعث به حداقل رسیدن جمعیت رادیکال های آزاد موجود در ناحیه آسیب دیده معده می شوند.

پزشکان مصرف روزانه یک لیموشیرین را به کلیه مبتلایان به ناراحتی معده توصیه می نمایند و خوردن آن را بلافاصله پس از صرف غذا منع می نمایند.

ترکیبات

اسید سیتریک و ویتامین c: مهم ترین ترکیبات قابل توجه لیمو شیرین، اسید سیتریک و ویتامین C است. چنانچه فردی دو عدد لیموشیرین میانه در طول روز بخورد عملا ویتامین c مورد احتیاج روزانه اش تامین شده است. مزیت لیموشیرین در مقایسه با پرتقال این است که با کالری کمتری نسبت به پرتقال همان میزان ویتامین c را به بدن می رساند. نقش پیشگیری نماینده ویتامین C موجود در این میوه از بروز سرماخوردگی و سرطان ها به اثبات رسیده است. در صورت مصرف میوه لیموشیرین با پوست داخلی، میزان 77 میلی گرم ویتامین C به بدن می رسد، در حالی که مصرف آن بدون پوست داخلی، فقط دارای 53 میلی گرم ویتامین C است. بنابراین بهتر است افراد، لیمو شیرین را با پوست داخلی مصرف نمایند.

پتاسیم: پتاسیم به میزان قابل توجهی در لیموشیرین یافت می گردد. این عنصر از جمله ترکیباتی است که می تواند از بروز بیماری قلبی عروقی پیشگیری و بعلاوه بین آب و الکترولیت های بدن تعادل برقرار کند.

اسیدفولیک (فولات): اسیدفولیک موجود در لیمو شیرین نسبت به میوه های دیگر بیشتر است و نقش موثری در پیشگیری از کم خونی ایفا می نماید. افرادی که مبتلا به کم خونی به خصوص کم خونی از نوع اسید فولیک هستند باید این میوه را مصرف نمایند.

کلسیم: این میوه از میوه های پرکلسیم محسوب می گردد و در جلوگیری از پوکی استخوان به خصوص در زنان، نقش موثری را ایفا می نماید.

قند: لیموشیرین بین 5 تا 7 درصد قند دارد.

بعلاوه لیموشیرین حاوی مقادیر زیادی فسفر، مهمیم و سدیم است.

خواص لیمو شیرین

لیموشیرین غنی از عناصر قلیایی است.

لیموشیرین حالت تازه نماینده داشته و اگر در چای ریخته گردد طعم مطبوعی پیدا می نماید.

مصرف لیموشیرین در درمان سرماخوردگی و تب ناشی از بیماری توصیه می گردد.

این میوه خاصیت سم زدایی را در بدن از خود نشان می دهد.

در طب سنتی از لیموشیرین به اسم میوه ای خنک نماینده استفاده می گردد و برای رفع التهاب و عطش بسیار موثر است.

میزان زیادی از لیمو شیرین را آب تشکیل می دهد. به همین خاطر این میوه ادرار آور و ملین است.

لیموشیرین سرگیجه را رفع می نماید.

لیمو شیرین چرا تلخ می گردد؟

دلیل تلخی لیموشیرین وجود موادی به نام نارینجین و لیمونین است. مهندس علیرضا پیوندپور، کارشناس بیوشیمی و استاد دانشگاه درباره تلخی لیمو چنین می گوید: هر چه مواد قلیایی در یک ماده طبیعی مانند میوه بیشتر باشد، طعم میوه به سمت تلخی می رود مشروط بر اینکه میوه باز شده و در معرض هوا قرار گیرد. در این صورت لیمونین و نارنجین موجود در میوه با اکسیژن هوا ترکیب شده و تلخ می گردد. در بین مرکبات نارنج و لیمو هر دو این خاصیت را دارند اما هر چه درجه شیرینی یک میوه بیشتر باشد، تلخی خود را بیشتر نشان می دهد. این تلخی از لحاظ سلامت، هیچ تاثیر منفی بر دستگاه گوارش ندارد و جزء ذات طبیعی میوه محسوب می گردد.

راهنمای خرید

به هنگام خرید لیموشیرین باید مراقب بود میوه سالم بوده و لک و فرورفتگی نداشته باشد. پوست میوه نباید سفت باشد. هرچه وزنش در دست سنگین تر باشد بهتر بوده و این نشان دهنده آب بیشتر در میوه است. به هنگام مصرف باید ابتدا لیمو را شست تا آلودگی های خارجی قسمت داخلی میوه را آلوده نکند. به هنگام برش میوه از چاقوی تیز بهره ببرید تا ویتامین c موجود در آن از بین نرود. ضمناً توجه داشته باشید آب لیمو شیرین را پس از آبگیری سریع بهره ببرید در غیر این صورت آب میوه شما فاقد ویتامینc خواهد بود.

ارزش غذایی 100 گرم لیموشیرین

کالری : 8/29

پروتئین : 74/0 گرم

قند : 5/10 گرم

چربی : 14/0 گرم

فیبر : 8/2 گرم

اسید فولیک : 10 میکروگرم

پتاسیم : 150 گرم

ویتامین : 53 میلی گرم

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 637

به "خواص درمانی لیموشیرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص درمانی لیموشیرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید