ترکیه نقش ایران در انرژی را کاهش میدهد

به گزارش وبسایت دانشجویی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: می توانیم گاز را از طریق عراق به سوریه و مدیترانه و سپس از دریای سیاه به به اروپا ببریم اگر منفعلانه عمل کنیم، علاوه بر نخجوان، در آینده عراق نیز گاز خود را از ترکیه؛ و پاکستان و افغانستان هم از ترکمنستان تامین خواهند کرد و ما به سمتی می رویم که فقط متقاضی داخلی خواهیم داشت، همانگونه که امروز هم کشور به اندازه کل اروپا مصرف گاز داریم.

ترکیه نقش ایران در انرژی را کاهش میدهد

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره ایجاد کریدور نخجوان-آذربایجان و تاثیر آن بر کم رنگ شدن نقش گازی ایران گفت: بحث جدی در این منطقه حضور کشور ترکیه است که اخیرا با احداث خط لوله ترک استریم در دریای سیاه به طول 920 کیلومتر بدنبال این است که بتواند نقش بیشتری در حوزه گاز بازی کند و حتی بتواند قرارداد واردات گاز از ایران و روسیه را تمدید نکند.

او افزود: از طرف دیگر بحث اخیر که منجر به جنگ آذربایجان و ارمنستان و در نهایت منجر به بازپس گیری اراضی قره باغ برای آذربایجان و ایجاد کریدور امن بین آذربایجان و نخجوان شد، نشان از این است که تغییراتی را در تبادلات قبلی انرژی شاهد خواهیم بود از جمله اینکه گاز مصرفی نخجوان که تا به امروز از جهت ایران عبور می کرد، از طریق کریدور جدید بین آذربایجان و نخجوان برقرار شود، ارتباطی که از قبل ترکیه با نخجوان داشت و از ماه های آوریل امسال نیز شاهد برگزاری مناقصه خط لوله انتقال 80 کیلومتری گاز از ترکیه به نخجوان نشان می دهد که برنامه ها از قبل طراحی شده بود که نخجوان گاز را از ایران تامین نکند و از ترکیه و یا جهت جدیدی که از آذربایجان فراهم می شود، بدست آورد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران شرح داد: البته این فرصت فقط برای گاز بین آذربایجان و ترکیه ایجاد نشده بلکه کریدور حمل ونقل و کالا هم است و تبادلات اقتصادی بیشتری می شود، بنابراین باید گفت که نقش ایران علاوه بر انرژی در حوزه های دیگر هم کمتر و تبادل کالا کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر رابطه تاریخی آذربایجان و ترکیه تقویت می شود و منجر به این می شود که در واقع ترکیه بازار نخجوان را از آنِ خود کرده و این پیام را به ایران بدهد که سهم خود را از این منطقه کم کند.

او یادآور شد: ترکیه با کشف یک میدان در دریای سیاه و فقط با خطوط لوله های گاز جسارت بخرج داده و در حوزه انرژی برای خود نقش قائل است تا حتی بنوعی رقیب کشورهای عظیم دارنده گاز محسوب شود. ما کشوری هستیم که عظیمترین مخازن گاز دنیا را داریم، پروژه های پارس جنوبی به نقطه ای رسیده که باید به صادرات با لوله و ال ان جی و تدارک زیرساخت عظیم فکر کنیم. ما باید تامین کننده عظیم گاز و هاب منطقه باشیم به شرطی که با تدوین راهبرد استراتژی بتوانیم خسارت های وارد شده تا به امروز را جبران کنیم و در کنار بازیگرانی مثل روسیه نقش عظیمی بازی کنیم.

صالحی گفت: به هرحال امروز ترکیه از هر فرصتی استفاده می کند که واقعا بتواند جایگزین انرژی ما و کشورهای منطقه باشد و در این زمینه موفقیت هم داشته است. جنگ قره باغ نیز توانست برنامه های از قبل طراحی شده این کشور را به اجرا برساند تا امروز نقشه راه خود را تحقق بخشیده و منجر به کاهش نقش ایران در حوزه انرژی در منطقه شمال غرب شود.

او شرح داد: اکنون استرتژیست های ایران باید نگاه راهبردی داشته باشند تا در منطقه سهم بیشتری را از تبادلات انرژی به خود تخصیص دهیم، می توانیم گاز را از طریق عراق به سوریه و مدیترانه و سپس از دریای سیاه به به اروپا ببریم اگر منفعلانه عمل کنیم، علاوه بر نخجوان، در آینده عراق نیز گاز خود را از ترکیه؛ و پاکستان و افغانستان هم از ترکمنستان تامین خواهند کرد و ما به سمتی می رویم که فقط متقاضی داخلی خواهیم داشت، همانگونه که امروز هم در کشور به اندازه کل اروپا مصرف گاز داریم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 209

به "ترکیه نقش ایران در انرژی را کاهش میدهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه نقش ایران در انرژی را کاهش میدهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید