برنامه سفر آخر هفته در استان زنجان

به گزارش وبسایت دانشجویی، استان زنجان با جاذبه هایی مانند غار کتله خور، باغ وحید، آبشار شارشار و دریاچه پری، یکی از استان های زیبای کشور با طبیعت غنی است.

برنامه سفر آخر هفته در استان زنجان

غار کتله خور، آبشار هشترخان و رود قزل اوزن از جاذبه های طبیعی شاخص استان زنجان هستند که تا حدودی شناخته شده هستند؛ اما این استان جاذبه های طبیعی زیبای دیگری هم دارد که ممکن است کمتر شناخته شده باشند. در این مطلب که به عنوان یک برنامه سفر جاده ای تهیه و تدوین شده است. به بیان برترین جاذبه های طبیعی استان زنجان می پردازیم که می توانند مقصد خوبی برای سفر آخر هفته باشند.

بخش اول

غار کتله خور

غار کتله خور زیباترین غار استان زنجان و در عین حال بی نظیرترین غار ایران بوده که سه طبقه است و استلاکتیت و استلاگمیت های موجود در گذرگاه های اصلی و فرعی این غار به زیبایی تمام خودنمایی می نمایند. بعلاوه قندیل های آویزان شده از سقف به علت داشتن ناخالصی های زیاد به رنگ های متنوع دیده می شوند و قندیل ها و ستون هایی که ناخالصی های کمتری دارند یا فاقد ناخالصی هستند، همانند تکه های بلور شفاف و درخشان هستند.

غار کتله خور نسبت به غار علیصدر زیبا تر است و علت این موضوع هم خلوص بیشتر آهک تشکیل دهنده ستون ها و قندیل های این غار نسبت به غار علیصدر است. همین موضوع باعث می گردد نور راحت تر از آن ها عبور کند و در نتیجه زیباتر به نظر برسند.

کتله خور از بخش های مختلفی تشکیل شده که بر اساس شباهت آن ها به دنیای پیرامون ما نامگذاری شده اند و از میان آن ها می توان به میدان شیر خوابیده، میدان پنج شیر، میدان بیستون، میدان چهل ستون، پای فیل، تالار عروس، اتاق عقد، عروس و داماد و تالار شمع اشاره نمود. زیباترین بخش غار، بخش عروس و داماد است؛ زیرا قندیل های آن شباهت زیادی به عروس و داماد دارند. توصیه می کنیم به هیچ وجه بازدید از غار کتله خور را که یکی از زیباترین غارهای آهکی دنیا است، از دست ندهید.

  • آدرس: 155 کیلومتری جنوب زنجان و در نزدیکی شهر گرماب
  • راستا دسترسی: برای دسترسی به این غار از سمت زنجان ابتدا باید خود را به قیدار برسانید و سپس به زرین رود بروید و از آنجا به وسیله جاده فرعی راهی گرماب شوید. فاصله قیدار تا زرین رود حدود 45 کیلومتر و فاصله زرین رود تا گرماب 30 کیلومتر و فاصله گرماب تا غار 6 کیلومتر است
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت
  • فاصله از زنجان: دو ساعت و 18 دقیقه (146 کیلومتر)

دریاچه پری (خندقلو)

دریاچه پری یا خندقلو یا شورگل یکی دیگر از جاذبه های شهرستان ماهنشان بوده که تقریبا تنها دریاچه طبیعی استان زنجان است و با منظره زیبای خود در میان دشتی وسیع گسترده شده است. این دریاچه 500 متر مساحت دارد و از شمال به جنوب گسترانیده شده است. برترین زمان بازدید از این دریاچه تیر و خرداد است.

سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در حال مطالعه و آنالیز برای ایجاد یک سایت سرگرمیی در کنار این دریاچه است؛ زیرا در اطراف این دریاچه جاذبه های مهم زیادی وجود دارد و امکان توسعه و ایجاد امکانات اقامتی، پذیرایی، سرگرمیی، فرهنگی و ورزشی و خدمات مربوطه در اطراف آن وجود دارد. ضمناً مکان دیگری به نام به چمن مغول با چندین چشمه در فاصله کمی از دریاچه واقع شده که طبیعت زیبایی دارد.

  • آدرس: 2 کیلومتری شمال شرق روستای آب پری
  • راستا دسترسی: برای رسیدن به این دریاچه ابتدا باید خود را به شهر ماه نشان برسانید و سپس به راستا خود در جاده ماه نشان پری ادامه دهید.
  • مدت زمان بازدید: 2 ساعت تا نصف روز
  • فاصله از زنجان: 2 ساعت و 46 دقیقه (161 کیلومتر)

بخش دوم

مجموعه سرگرمیی کوهستانی ائل داغی

مجموعه سرگرمیی ائل داغی در فاصله کمی از زنجان، در دامنه کوه های گاوارنگ واقع شده و از امکاناتی نظیر آلاچیق های چوبی، آسیاب، رستوران، آبشار مصنوعی و... برخوردار است. کوه ها و طبیعت این منطقه، زیبایی آن را دو چندان نموده و در سال های اخیر بخش های جدیدی از جمله پیست دوچرخه سواری، چای خانه، آمفی تئاتر، مجموعه ورزشی و ساختمان های یادبود نیز به این مجموعه سرگرمیی اضافه شده است. کوه گاوارنگ یکی از برترین کوه های اطراف زنجان برای کوهنوردی نیز محسوب می گردد. البته در ایام تعطیل و روزهای آخر هفته این مجموعه سرگرمیی بسیار شلوغ می گردد.

  • آدرس: سه کیلومتری مرکز زنجان، مرکز سرگرمیی گاوارنگ
  • راستا دسترسی: برای رسیدن به این پارک سرگرمیی باید ابتدا وارد بزرگراه 22 بهمن شوید. سپس به وسیله بلوار شریعتی، خیابان میثاق 7 و در نهایت به وسیله جاده پایین کوه خود را به این مجموعه سرگرمیی برسانید. البته می توانید پس از ورود به بزرگراه 22 بهمن به وسیله جاده گاوازنگ نیز خود را به این مجموعه سرگرمیی برسانید.
  • مدت زمان بازدید: از 2 ساعت تا یک روز
  • فاصله تا زنجان: 15 دقیقه (6.6 کیلومتر)

آبشار آرانا

آبشار آرانا یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی استان زنجان است که در 27 کیلومتری شمال شهر خرم دره و بین دو روستای مغول آباد و آرانا واقع شده است. دسترسی به این آبشار کاملا راحت بوده و جاده آسفالته تا نزدیکی آن کشیده شده و با خودرو می توانید تا بالای آن بروید؛ بنابراین برای سرگرمی با خانواده جای کاملا مناسبی است.

  • آدرس: 27 کیلومتری شمال خرمدره بین دو روستای مغول آباد و خرم دره
  • راستا دسترسی: برای دسترسی به این آبشار ابتدا باید خود را به خرم دره برسانید و پس از طی مسافتی در حدود 18 کیلومتر به یک روستا و یک دو راهی می رسید که باید به سمت راست حرکت کنید. پس از رسیدن به روستا باید راستا خود را در جاده ای خاکی به طول 1.5 کیلومتر ادامه دهید تا به بالای آبشار برسید.
  • مدت زمان بازدید: نصف روز تا یک روز
  • فاصله از زنجان: یک ساعت و 30 دقیقه (106 کیلومتر)

آبشار و دره هشترخان

آبشار هشترخان یکی دیگر از آبشارهای زیبای استان زنجان است که از به هم پیوستن هشت جشمه جوشان تشکیل شده است. این آبشار خروشان در امتداد دره ای به همین نام واقع شده است. راستا منتهی به این آبشار نیز زیبا و تماشای است و جنگل های فندق، باغات زیتون واقع شده در کنار جاده زنجان-طارم و منظره رودخانه قزل اوزن باعث می گردد این راستا اصلا خسته نماینده نباشد. درختان کهنسال اطراف آبشار و آبگیر کرد کندی در نزدیکی آبشار با زیبایی و سکوت سحرانگیز خود، مجذوب کنندهیت آبشار و دره را دو چندان نموده است.

جالب است بدانید بعضی از کوهنوردان خود را به وسیله کوه های شمال این دره به ماسوله می رسانند و در طول راستا غرق زیبایی های شگفت انگیز طبیعت منطقه می شوند.

  • آدرس: کوه های ناحیه طارم در شرق زنجان و در نزدیکی روستای لار
  • راستا دسترسی: برای تماشا این آبشار زیبا باید جاده زنجان-طارم را در پیش بگیرید. پس از طی 35 کیلومتر در این جاده و رسیدن به منطقه ای به نام خان چایی، باید راستا خود را در جاده ای فرعی در سمت راست ادامه دهید که به روستاهای لار، امام و یجیی آباد منتهی می گردد. پس از طی 11 کیلومتر در این راستا آسفالته به روستای امام می رسید و پس از رسیدن به این روستا، باید راستا خاکی و ناهموار منتهی به آبشار به طول 15 کیلومتر را با خودروهای مناسب مانند نیسان طی کنید.
  • مدت زمان بازدید: نصف روز تا یک روز
  • فاصله تا زنجان: یک ساعت و 11 دقیقه (53.4 کیلومتر)

منطقه حفاظت شده سرخ آباد

منطقه حفاظت شده سرخ آباد نیز یکی از منطقه ها گردشگری کوهستانی زیبای زنجان بوده که دشت ها و محیط های زیادی را در خود جای داده و از تنوع گیاهی و جانوری بسیار غنی برخوردار است. کوه ها و دره های این منطقه که بیش از نیمی از جنگل های طبیعی و خودروی این منطقه جای داده، زیبایی آن را دو چندان نموده است.

  • آدرس: 18 کیلومتری جنوب شرقی زنجان
  • راستا دسترسی: برای تماشا این آبشار باید خود را به وسیله بزرگراه 22 بهمن به شهر ارمغان خانه شوید و از آنجا راهی منطقه حفاظت شده سرخ آباد شوید.
  • مدت زمان بازدید: نصف روز تا یک روز
  • فاصله تا زنجان: 20 دقیقه

کوه های رنگی ماهنشان

یکی از جاذبه های طبیعی فوق العاده زیبا و البته کاملا منحصر به فرد استان زنجان، کوه های رنگی ماهنشانکه با نام آلا داغ لار هم شناخته می شوند، در نزدیکی شهر ماهنشان هستند که به جرات می توان شاهکار هنری بی بدیل طبیعت و یکی از زیباترین تابلوهای نقاشی طبیعت است. گویی خالق دنیا با ظرافت تمام این کوه ها را نقاشی نموده است. علت خلق چنین پدیده زیبایی در نزدیکی زنجان، وجود انواع متنوعی از مواد معدنی با رنگ های متنوع است.

جالب است بدانید حتی بارش باران هم زیبایی این کوه ها که با رنگ های قرمز، قهوه ای، سبز، زرد، نارنجی و سفید به زیبایی تمام آراسته شده اند، نمی شوید. کوه های رنگی به قدری مجذوب کننده هستند که وقتی در میان آن ها قرار می گیرید، تصور می کنید به سیاره دیگری پا گذاشته اید. شهرستان ماهنشان علاوه بر این کوه هایی رنگی جاذبه های دیگری نظیر رودخانه های فصلی و دائمی، چندین چشمه آب معدنی و باغات و کشتزارهای زیبای دیگری نیز دارد. برای تماشا این کوه ها باید راستا اتوبان زنجان به میانه را در پیش بگیرید.

دریاچه سد کینه ورس ابهر

سد کینه ورس هم یکی از تفرجگاه هایی است که می تواند برای سفر آخر هفته زنجانی ها گزینه مناسبی باشد. این سد با طبیعی زیبا در اطراف خود و امکان ماهی گیری و انجام ورزش های آبی مانند قایق سواری در آن، یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی برای گذراندن اوقات فراغت مردم استان زنجان و به خصوص مردم ابهر است.

  • آدرس: 14 کیلومتری جنوب غربی ابهر و 5 کیلومتری روستای کینه ورس
  • راستا دسترسی: برای دسترسی به این سد ابتدا باید وارد آزادراه قزوین-cنجان شوید و در ادامه راستا خود را در جاده ابهر نیکویه دنبال کنید و در سرانجام خود را به وسیله جاده ابهر- قیدار به سد برسانید.
  • مدت زمان بازدید: 2 ساعت تا نصف روز
  • فاصله از زنجان: 1 ساعت و 28 دقیقه ( 118 کیلومتر)
منبع: کجارو / biabegardim.com / irandeserts.com / سفرمی / fa.wikipedia.org / fa.wikipedia.org / همگردی / کجارو / الی گشت / کجارو
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 828

به "برنامه سفر آخر هفته در استان زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه سفر آخر هفته در استان زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید