انتقاد نماینده روسیه از درز گزارش محرمانه آژانس درباره ایران به رسانه ها

به گزارش وبسایت دانشجویی، سفیر روسیه نزد سازمان بین المللی مستقر در وین بار دیگر به درز اسناد محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران واکنش نشان داد.

انتقاد نماینده روسیه از درز گزارش محرمانه آژانس درباره ایران به رسانه ها

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، میخایل اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: باز یک گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران بلافاصله پس از توزیع در میان شورای حکام به رسانه های جمعی درز کرد. سفیر ایران قبلا در حساب توئیتری خود با ارائه پیشنهاد تقویت مکانیزم های محرمانگی واکنش نشان داده است. ایده خوبی است اما آیا یاری خواهد نمود؟

ساعاتی قبل از توئیت سفیر روسیه، کاظم غریب آبادی با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود نوشت: گزارش محرمانه امروز (آدینه) آژانس که حاوی محتویات نامه محرمانه ایران است، بلافاصله و حتی قبل از اینکه اعضای شورای حکام نیز بتوانند آن را رهگیری نمایند، در رسانه ها ظاهر شد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

وی توضیح داد: آژانس صرفا در رابطه با به روزرسانی تحولات مسوولیت ندارد، بلکه باید حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی کشور میزبان را نیز تضمین نماید .

سفیر کشورمان خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد باز هم آژانس و کشورهای عضو در مورد این شکاف در امور محرمانگی تحت انتقاد قرار نگیرند، آژانس باید سازوکارهای محرمانگی خود و از جمله استفاده از سایت داخلی گاواتم به عنوان ابزاری برای مکاتبات را مورد بازنگری قرار دهد .

میخایل اولیانوف شهریور ماه نیز با انتشار توئیتی نسبت به درز گزارش های محرمانه آژانس قویا اعتراض نموده بود. وی در آن موقع نوشت، شرم آور است که گزارش های محرمانه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران به محض رسیدن به دست اعضای شورای حکام مثل همواره به رسانه های آمریکایی درز پیدا می نماید. این دیپلمات روسی تاکید نمود که این مسئله امانت داری شورا را تضعیف می نماید.

درز اطلاعات و اسناد آژانس در حالی است که اساس و گستردگی تعهدات حقوقی این نهاد بین المللی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه هسته ای یک نظام هنجاری جامع و سخت را شامل می گردد. این نظام به صورت جدی از کنفرانس 1968 ملل متحد راجع به انعقاد معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای شکل گرفت و در بیشتر اسناد الزام آور مانند اساسنامه آژانس، موافقتنامه های پادمان ها، کنوانسیون های بین المللی هسته ا و موافقتنامه های همکاری بین آژانس و دیگر سازمان های بین المللی بر لزوم حفاظت از اطلاعات محرمانه توسط آژانس مورد تاکید و توسعه قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 185

به "انتقاد نماینده روسیه از درز گزارش محرمانه آژانس درباره ایران به رسانه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد نماینده روسیه از درز گزارش محرمانه آژانس درباره ایران به رسانه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید