افزایش ایجاد واحدهای فناور تا سرانجام سال، فعالیت 6 هزار دانش بنیان

به گزارش وبسایت دانشجویی، به گزارش خبرنگاران، دکتر پیمان صالحی امروز در دومین همایش تبیین نقش استاندارد در توسعه اقتصاد دانش بنیان که به صورت آنلاین در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار گردید، با بیان اینکه در معاونت علمی علاوه بر تسهیل تبادل عرضه، تقاضا، تحریک تقاضا، بازار سازی، کشش بازار مهم است، گفت: در حوزه استانداردسازی با خلاهایی همانند چون عدم استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری خارجی و عدم بهره گیری از ظرفیت تقاضای دولتی روبرو هستیم.

افزایش ایجاد واحدهای فناور تا سرانجام سال، فعالیت 6 هزار دانش بنیان

وی اضافه نمود: طرح های کلان ملی در معاونت علمی بر اساس استانداردهای آن به تصویب می رسد زیرا این موضوع در بازارسازی محصول موثر است.

صالحی با اشاره به نقش استانداردسازی محصولات دانش بنیان در زیست بوم ویژه اقتصادی گفت: شکل دهی زنجیره کارآفرینی، توسعه شتابنده ها و سرمایه گذاری مخاطره آمیز، بازار سازی و تحریک بازار، توانمند سازی نیروهای انسانی، ایجاد محدوده های استقرار شرکت های دانش بنیان در بافت عمومی کلانشهرها، حمایت دولت از بهبود محیط کسب و کار و تغییر در فضای مراکز علمی و پژوهشی برای توسعه کارآفرینی دانش بنیان اثر گذار در اکو سیستم ویژه اقتصاد دانش بنیان به تعداد می رود.

صالحی با اشاره به اخرین تعداد شرکتهای دانش بنیان گفت: تا به امروز 6 هزار و 344 شرکت دانش بنیان با تاییدیه دانش بنیانی فعالیت می نمایند که این تعداد 676 شرکت فراوریی نوع 1، 3هزار و 298 شرکت فراوریی نوع 2، 429 شرکت نوپا نوع 1، هزار و 676 شرکت نوپا نوع 2 و 113 شرکت نوع 3 هستند.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری اضافه نمود: تا به امروز بیش از 10 هزار واحد فناوری ایجاد شده است که پیش بینی می گردد این تعداد تا سرانجام امسال به 300 هزار واحد برسند.

ارائه تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان

وی با بیان اینکه از سال 93 تا به امروز 1034 میلیارد تومان برای حمایت از شرکت های دانش بنیان تسهیلات مصوب شده است، گفت: این مقدار سرمایه گذاری، موجب گردش اقتصادی 20144 میلیارد تومان و اشتغال 6 هزار و 344 نفر در این شرکت ها شده است.

همکاری با سازمان استاندارد

صالحی با بیان اینکه مصوباتی برای اخذ استانداردهای لازم به وسیله شرکت های دانش بنیان به تصویب رسید، گفت: اما احتیاج است علاوه بر شرکت های دانش بنیان، شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری بتوانند از مواهب این مصوبات بهره مند شوند.

وی گفت: اخذ مجوزها برای شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری هم می تواند به دانش بنیان شدن و هم به توسعه بازار آنها یاری کند. از این رو در سال 1399 الحاقیه ای را برای این مصوبه با همکاری سازمان ملی استاندارد مصوب کردیم که شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری (نه شرکت های مستقر در مراکز رشد)، بتوانند از این مصوبه آیین نامه COC و COP در زمینه صدور گواهینامه انطباق و محصول ویژه مصوب سال 96 بهره مند شوند.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی گفت: گواهینامه COC گواهینامه انطباق با یک استاندارد ملی یا بین المللی اظهار شده قابل پذیرش و گواهینامه COP انجام آزمون های لازم برای ارزیابی عملکرد و ویژگی های مبتنی بر اصول استاندارد سازی محصول در صورت عدم وجود استاندارد ملی و بین المللی هستند. بر اساس این مصوبات، شرکت ها می توانند دانش نماد که شامل علامت استاندارد مصوب در شورای عالی استاندارد است را دریافت نمایند.

صالحی، تسهیل ورود شرکت های دانش بنیان به فرآیندهای خرید دولتی و مناقصات، امکان صدور گواهینامه انطباق برای محصولات فاقد خط فراوری، ایجاد تسهیل گری در اخذ گواهینامه ها نسبت به روال موجود، اعتبار متناظر با پروانه ملی استاندارد، تاییدیه کیفی محصولات شرکت هایی که فاقد هر گونه مجوز مبنی بر فراوری کالا هستند و صدور گواهی بر مبنای خود اظهاری با توجه به مرزهای دانش بودن محصولات فاقد استاندارد تدوین شده را از مزایای اخذ این گواهینامه انطباق نام برد.

وی خاطر نشان کرد: تا به امروز 47 درصد شرکت های دارنده این گواهینامه ها از نوع نوپا نوع 1 و 32 درصد آنها فراوری نوع 1 هستند.

صالحی گفت: علاوه بر آن 36.5 درصد از گواهینامه های صادر شده در حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، 30.2 درصد از حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی و 20.8 درصد از حوزه برق و الکترونیک و فناوری اطلاعات بوده است.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه بعضی حوزه ها در اولویت برای اخذ مجوز ها و استانداردها هستند گفت: حوزه های سلامت، صنایع غذایی مادر، حمل و نقل، آب و محیط زیست، لوام خانگی، کاغذ و سلولز منسوجات و پوشاک، کاشی و سرامیک، قطعات الکترونیک، مواد پیشرفته، معدن، سیمان، انرژی، فولاد، ماشین آلات در نقشه راه فناوری های اولویت جز حوزه ای مهم به تعداد می فرایند که امیدواریم با سازمان استاندارد همکاری بهتری برای اخذ مجوزها در این زمینه ها داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 669

به "افزایش ایجاد واحدهای فناور تا سرانجام سال، فعالیت 6 هزار دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش ایجاد واحدهای فناور تا سرانجام سال، فعالیت 6 هزار دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید