اطلاعاتی درباره قوانین مربوط به طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج

به گزارش وبسایت دانشجویی، خبرگزاری خبرنگاران- برای این که بتوانید طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج را به درستی تهیه کنید تا در کمیسیون مورد تایید قرار بگیرد، باید از یک مهندسان مشاور با تجربه، کار بلد و متخصص یاری بگیرید، اگر در پی چنین فردی هستید پیشنهاد می کنم حتما از مشاوره رایگان مهندسان مشاور هفت شهر خبرنگاران بهره ببرید.

اطلاعاتی درباره قوانین مربوط به طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج

راهنمای استفاده از طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج

اگر در پی طرح توجیهی شهرداری هستید، در مکان مناسبی حضور دارید، مهندسان مشاور هفت شهر خبرنگاران با دانش و تخصص بالای خود می توانند در کوتاه ترین زمان و با کمترین تعرفه موجود در کشور اقدام به تهیه و تنظیم طرح های توجیهی کمیسیون ماده پنج نمایند.

اما قبل از پرداختن به این موضوع باید بدانید طرح توجیهی شهرداری چیست، چه احتیاجهایی را پاسخ می دهد و برای کدام موارد الزامی است.

این ماده، یک طرح توجیهی فنی در حوزه شهرسازی است که معمولا مفاد کلی آن به مطالعات شهرسازی مربوط می گردد، بر اساس طرح توجیهی ماده پنج شهرداری، سرمایه گذاران و مالکان می توانند با توجه به احتیاج ملک خود تغییرات خاصی را روی طرح تفصیلی شهرداری ایجاد و ارائه دهند.

البته تایید طرح توجیهی این کمیسیون وابسته به فرآیند قانونی است، به طوری که ابتدا باید مالک برای تایید شهرداری اقدام کند، سپس باید تایید کمیسیون ماده پنج را دریافت نماید، بعد از این مراحل باید منتظر اجازه شهرداری باشد تا بتواند تغییرات لازم و قانونی را اعمال نماید.

مهندسان مشاور

مواردی که شامل طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج می گردد بسیار زیاد است که مهمترین آنها عبارت است از:

  • امکان تغییر کاربری در موارد خاص: این نوع طرح توجهی به مالکان ساختمان امکان می دهد در بعضی مواقع برای مثال کاربری های مسکونی خود را به کاربری تجاری تغییر دهند. البته برای اینکار ابتدا، موقعیت ملک متناسب با ضوابط طرح تفصیلی به وسیله شهرداری سنجیده شده و در صورت اجازه دادن قانون مالک می توانید به این کار اقدام کند.
  • امکان تغییر تراکم ساختمانی در موارد خاص: در بعضی از مواقع و در بعضی از منطقه ها مالک می تواند اندازه تراکم فعلی ساختمان خود را برای مثال از 5 طبقه به 6 طبقه افزایش دهد (مطابق با ضوابط طرح تفصیلی)
  • امکان تغییر پهنه شهری در موارد خاص: طرح توجیهی کمیسیون ماده 5 شرایطی را به وجود آورده تا مالکان بتوانند متناسب با قوانین طرح تفصیلی شهرداری برای تغییر پهنه، مثال برای تغییر پهنه R به S اقدام نمایند.

فرآیند ارائه طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج به شهرداری؟

اولین مرحله برای این کار، امکان سنجی شرایط ملک برای تغییرات قانونی است که به وسیله مالک انجام می گردد، برای این کار مالک به شهرداری منطقه مراجعه نموده و با ارائه اسناد و مدارک مورد احتیاج امکان پذیر بودن تغییرات را پیگیری می کند.

با انجام مرحله اولیه، شهرداری منطقه در صورت امکان پذیر بودن تغییرات، مالک را از آن مطلع نموده و به مالک اجازه می دهد تا برای انجام فرایند اداری و قانونی از یک مهندس مشاور واجد صلاحیت یاری بگیرد.

در دومین مرحله، مهندسان مشاور با توجه به درخواست مالک اقدام به تهیه طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج می کند. بعد از تهیه طرح توجیهی برای ارائه این طرح به شهرداری برای کمیسیون ماده پنج یک جلسه وقت از شهرداری گرفته می گردد.

و در مرحله آخر، طرح توجیهی به وسیله مهندسان مشاور در جلسه مطرح می گردد و سپس نتیجه کمیسیون ماده پنج بعد از آنالیز به مالک ارائه می گردد، در صورت تایید کمیسیون ماده پنج، مالک می تواند برای تغییرات درخواستی اقدام کند.

البته قبل از اقدام کردن به تغییرات، باید نقشه ملاک قدیمی با نقشه نو جایگزین و در سامانه شهرداری تهران ثبت گردد. بعد از انجام این کار مالک آزاد است تا تغییرات را اعمال کند.

کدام طرح ها در کمیسیون ماده پنج تصویب می گردد؟

موارد مربوط به طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج در حضور استاندار و یا معاون ایشان و یا دیگر نهاد های مربوطه مانند، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل راه و شهرسازی، شهردار شهر مربوطه، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و حتی رئیس شورای شهر، مهندس مشاور تهیه نماینده طرح و نظام مهندسی استان مطرح و آنالیز می گردد.

طرح های مربوط به تغییرات طرح تفصیلی شهری در قالب طرح های امکان سنجی و طرح های توجیهی به کمیسیون ماده پنج هر استان ارائه می گردد.

کمیسیون ماده پنج

پرسش هایی درباره کمیسیون ماده پنج؟

سوالات زیادی در رابطه با کمیسیون ماده پنج مطرح می گردد که ما در ادامه به بعضی از آنها پاسخ می دهیم تا بتوانید به درستی با این کمیسیون و قوانین مربوط به آن آشنا شوید.

آیا می توان با استفاده از کمیسیون ماده پنج هرگونه تغییری در پروژه ساختمانی ایجاد کرد؟

باید گفت خیر، مالک ساختمان نمی تواند با یاری کمیسیون ماده پنج شهرداری هر گونه تغییری را روی ملک خود ایجاد کند. محدودیت های زیادی برای کمیسیون ماده پنج وجود دارد که باید با آنها آشنا باشید تا دچار تخلف نشوید.

تغییرات موجود در کمیسیون ماده پنج باید همسو با ضوابط قانونی طرح تفصیلی باشد و هر گونه زیاده روی از آن تخلف محسوب می گردد.

برای این که بتوانید طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج را به درستی تهیه کنید تا در کمسیون مورد تایید قرار بگیرد، باید از یک مهندسان مشاور با تجربه، کاربلد و متخصص یاری بگیرید، اگر در پی چنین فردی هستید پیشنهاد می کنم حتما از مشاوره رایگان مهندسان مشاور هفت شهر خبرنگاران بهره ببرید.

مهندسان مشاور هفت شهر خبرنگاران می توانند برای تهیه طرح توجیهی برای کمیسیون ماده پنج به شما یاری نمایند، شما بدون نگرانی و اطمینان می توانید از این مرکز خدمات منحصر به فرد دریافت کنید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 693

به "اطلاعاتی درباره قوانین مربوط به طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاعاتی درباره قوانین مربوط به طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید