استایل هنری چیست و چطور می توان به این سبک لباس پوشید؟

به گزارش وبسایت دانشجویی، شناخت استایل های مختلف در دنیای مد و دنیا فشن باعث می گردد ضمن آشنایی با فرهنگ ها و سلایق مختلف بتوانید سلایق خودتان را هم بهتر شناسایی کنید و استایل های مجذوب کننده تری داشته باشید؛ استایل هایی که با بالا بردن اعتمادبه نفستان باعث می شوند حس بهتری به خودتان داشته باشید. یکی از این استایل های مجذوب کننده در صنعت مد استایل هنری است. برای این که با استایل هنری آشنا شوید با ما در مجله خبرنگاران همراه باشید.

استایل هنری چیست و چطور می توان به این سبک لباس پوشید؟

استایل هنری یا آرتسی (Artsy Fashion Style) چیست؟

در صنعت مد و فشن حوزه های فعالیت بسیاری وجود دارد که در حوزه هنرهای کاربردی قرار می گیرند. از طراحی پارچه گرفته تا طراحی لباس، دوزندگی، طراحی و ساخت جواهرات، چرم دوزی و بسیاری از صنایع دستی در حوزه تزیینات و پوشیدنی ها که به عنوان هنرهای کاربردی در زیر مجموعه هنرهای بصری یا تجسمی قرار می گیرند. هنرهای تجسمی یا بصری هنرهایی مبتنی بر حس بینایی هستند؛ زمانی که هنرمند با مبانی و اصول هنرهای تجسمی و زیبایی شناسی هنری اثری را مبتنی بر زبان تصویر خلق می کند تا بیننده با تماشا آن به دنیا و پیغام هنرمند را درک کند.

در صنعت مد استایل هنری به سبکی از لباس پوشیدن اطلاق می گردد که در آن آیتم ها، رنگ ها و دیگر عناصر استایل متاثر از مبانی اصلی هنرهای تجسمی شکل گرفته باشند. مبانی هنرهای تجسمی شامل قانون ها، ابزارها یا خطوط هدایت هستند که هنرمندان بکار می برند تابه گونه ای زیبایی شناسانه عناصر هنر را در یک اثرهنری سازمان دهند و با یکدیگر آمیخته نمایند و اثری خوشایند و با معنی پدید آید. از جمله مبانی هنرهای تجسمی می توان به هارمونی، کنتراست، تناسب و تعادل اشاره نمود.

کلمه هنری معمولاً چیزی را توصیف می نماید که برای چشم خوشایند است، اما هر چیزی که هنری نامیده می گردد لزوما نباید برای شما مجذوب کننده باشد. کسانی که به استایل هنری علاقه مندند معمولا در تیپ و استایل شان فرد گرا هستند و به دور از سبک مرسوم یا ترندهای تازه مد حرکت می نمایند.

استایل های زیادی مثل وینتیج، رترو، آوانگارد، بوهو و حتی پانک شباهت زیادی به استایل هنری دارند. حتی گاهی بسیاری از آیتم ها این سبک های مختلف استایل هنری به چشم می خورد. ممکن است استایل ها عناصر مشترکی زیادی داشته باشند. اما ویژگی های زیادی آن ها را از هم جدا می نماید؛ پس نباید آن ها را با استایل هنری اشتباه گرفت.

این نحوه پوشش به افراد آزادی زیادی می دهد و آن ها را محدود به ترندهای مد نمی نماید. هنرمندان، مبانی بصری مثل رنگ شناسی، تاثیر خطوط، نمادها و… را یاد گرفته اند. این آموخته ها زمانی که با خلاقیت نامحدود ترکیب گردد نتیجه ای فوق العاده و مجذوب کننده به همراه دارند.

به لحاظ آزادی و خلاقیتی که در استایل هنری وجود دارد می توانیم این استایل را بسیار به استایل آوانگارد نزدیک بدانیم؛ اما این دو استایل هم تفاوت هایی با یکدیگر دارند از این نظر که در استایل آوانگارد هیچ قانونی وجود ندارد در حالی که در استایل هنری عناصر بر پایه مبانی هنرهای تجسمی با یکدیگر ترکیب می شوند. در استایل هنری، مفاهیمی هم چون هارمونی، تعادل، کنتراست و غیره در چینش عناصر مد نظر گرفته می شوند.

پیشینه تاریخی استایل هنری

سبک هنری یک جنبش مد در نیمه دوم قرن نوزدهم بود، که بر اساس سادگی در طراحی شکل گرفته بود. این جنبش در اوایل دهه 1850 میلادی در بریتانیا توسعه یافت و تحت تاثیر محافل هنری مانند پیشارافائلی ها (Pre-Raphaelites) نهاده شد. سبک هنری در قرن نوزدهم شامل لباس هاى زنانه بلند و گشادى بود که از سبک های قرون وسطی الهام گرفته بودند. این سبک مورد توجه و استفاده به وسیله زنان و نقاشان برای لباس هاى روزمره نهاده شد. لباس هاى گشاد و راحت و نسبتا ساده که اغلب آستین هاى بلند پف دار داشتند. در این سبک از پارچه های تهیه شده از مواد رنگ زای طبیعی، در تم رنگ های مختلف با ترکیب سفید و خاکسترى استفاده مى شد، که با هنر گلدوزی، قلابدوزى تزیین شده بودند. سبک هنری مخالف شدید نسبت به دامن فنر دار و کرست براى لباس هاى زنانه و بعلاوه استفاده از رنگ های مصنوعی (شیمیایى) براى رنگ آمیزى پارچه ها بود و زیاده رویى در تزیین لباس ها را نمى پسندید.

در دهه 1860 میلادى، لباس هنری در میان محافل متفکران و هنرمندان برای زیبایی طبیعی اش محبوبیت یافت و به علت استفاده از مواد با کیفیت بالا، احترام به کار دست و طراحی زیبا بسیار مورد توجه واقع شد.

از طراحان مد معروف اوایل قرن نوزدهم همانند السا اسکیاپارلی (Elsa Schiaparelli) گرفته تا طراحان معاصری مانند پرادا (Prada)، لویی ویتون (Louis Vuitton) و استلا مک کارتنی (Stella McCartney) سبک هنری همیشه بین طراحان و فعالین صنعت مد هواداران خاص خود را داشته است. طراحان مد در این سبک از عکس ها، تصاویر، نقاشی ها با ترکیبى از رسانه ها و هنر دیجیتال الهام می گیرند.

چطور به سبک هنری لباس بپوشیم؟

اولین مرحله برای آنکه یک استایل هنری زیبا داشته باشید، شناخت مبانی هنر است. شما با دانستن این مبانی به راحتی متوجه می شوید که لباس مناسب شما باید چگونه باشد. زمانی که اصول ترکیب و چیدمان عناصر را درآثار هنری بدانید می توانید استایل هنری مخصوص به خودتان را طراحی کنید.

در گام دوم سعی کنید علاقه و روحیه خود را بشناسید. چه ترکیب رنگ هایی برای شما مجذوب کننده تر است؟ چه نوع طرح های پارچه ای به چشم شما خوشایند تر است و کدام مدل صنایع دستی بیشتر به دل شما می نشیند؟ این کار بسیار مهم است چراکه نقش مهمی در انتخاب آیتم های استایل دارد. سعی کنید از دیگران تقلید نکنید بلکه به رجوع به سلیقه خودتان استایل شخصی تان را بشناسید.

  • استایل شخصی چیست و چطور استایل شخصی مان را پیدا کنیم؟

برای این که استایل هنری داشته باشید بهتر است به فروشگاه های لباس و نمایندگی برندها نروید بلکه به سراغ مزون دارها، فروشگا ه های صنایع دستی، الیاف طبیعی و دست دوز و هنری بروید. حتی می توانید طرح مورد نظر خود به یک خیاط بسپرید یا حتی در خانه آن را درست کنید. تیپ هنری در بیشتر مواقع غیررسمی و کژوال است پس راحتی خود را اولویت قرار دهید.

استفاده از صنایع دستی هنری در استایل یکی از ویژگی های استایل هنری است؛ پته دوزی، مکرومه، ترمه بافی، چرم های دست دوز، زردوزی، گل دوزی، سنگ دوزی و مرواریددوزی، بافتنی، قلاب بافی، ملیله دوزی و منجوق دوزی، نقاشی روی پارچه، چاپ های دستی و دوخت های سنتی همه تزییناتی است که بر روی لباس های هنری می بینید. استفاده از پوشاکی که دارای تزیینات هنری مانند گل دوزی، سنگ دوزی، زردوزی و نقاشی دستی روی پارچه هستند استایل شما را به استایل هنری نزدیک خواهد نمود.

برای خانم ها آیتم هایی مانند سارافون های دست دوز، پیراهن های طرح دار و رنگارنگ، دامن های کلوشی که با کفش های دست دوز ست می شوند و استفاده از تزییناتی مانند گل دوزی، نواردوزی، ملیله دوزی، توردوزی و… روی پارچه ها در استایل هنری بسیار پر کاربرد هستند.

  • همه چیز درباره طرح حنا، تاریخچه و نقوش رایج و سنتی آن

برای آقایان هم پیراهن های گشاد دست دوز، پیراهن ها و شلوارهایی با الیاف طبیعی، تی شرت هایی با طرح های چاپی و هنری، کفش های دست دوزی مانند گیوه مردانه از جمله آیتم های پرکاربرد در استایل هنری مردانه هستند.

پوتین های سربازی هم برای آقایان و هم برای خانم ها به علت کلاسیک بودن و در عین حال کژوال بودن در استایل های هنری ست می گردد، حتی در فصل های سرد سال خانم ها می توانند این بوت ها را با سارافون یا دامن های کلوش ست نمایند.

اگر خیاطی بلدید می توانید از هنرتان بهره ببرید و لباس هایتان را خودتان بدوزید و اگر خیاطی بلد نیستید اما در دیگر هنرها مانند نقاشی، گلدوزی، پته دوزی، قلاب بافی و یا سنگ دوزی و یا حتی کار چوب مهارت دارید می توانید هنرتان را در آیتم های استایلتان به کار ببرید. به عنوان مثال اگر تکه دوزی یا پته دوزی بلدید می توانید روی شلوار جینتان یک طرح مجذوب کننده به سلیقه خودتان بدوزید یا اگر گل دوزی بلدید می توانید گوشه شال ساده تان را گل دوزی کنید. حتی اگر کار با چوب بلدید می توانید برای خودتان اکسسوری های چوبی درست کنید و در استایلتان استفاده شان کنید.

اگر هم در میان شاخه های مختلف صنایع دستی و هنرهای تجسمی مهارتی ندارید می توانید با تکیه بر فکر خلاقتان دست به انتخاب و ترکیب آیتم های مختلف برای درخشش در استایل خود بزنید. نباید فراموش کنید که هنر احتیاج به پرورده شدن درون افراد دارد؛ اگر هنرمند درونتان را پرورش داده باشید، به راحتی استایل هنری خود را خواهید ساخت.

اکسسوری ها؛ مهم ترین آیتم ها در استایل های هنری

یکی از پرکاربردترین آیتم های لباس در استایل هنری، کلاه است. انواع مختلف کلاه پسرانه و دخترانه شامل کلاه بافتنی، کلاه لبه دار، کلاه گتسبی، کلاه شاپو، کلاه سطلی (باکت)، کلاه برت و… را در استایل هنری می توان به کار برد. بیشتر هنرمندان به کلاه توجه ویژه ای دارند و بیشتر اوقات کلاهی خاص به علت استفاده یک هنرمند، تبدیل به کلاه ترند محبوب میان جوانان شده است. کلاه beanie hat یک نمونه معروف است که پس از استفاده ژان رنو از یک مدل خاص beanie hat در فیلم سینمایی The Professional این کلاه که به کلاه ژان رنو معروف شده، به وسیله بسیاری از جوانان و علاقه مندان هنر مورد استفاده نهاده شده است.

  • 9 ترند متفاوت و زیبای کلاه برای پاییز و زمستان 2021 و 2022

زیورآلات دست ساز هم یکی دیگر از آیتم های مهم در استایل هنری محسوب می شوند. انواع گردنبند و دستبند و انگشتر دست ساز هم برای آقایان و هم برای خانم ها از اکسسوری های مهم استایل هنری محسوب می شوند.

استفاده از شال برای آقایان هم در استایل هنری رواج دارد. شال های رنگارنگی که مردان در استایل هنری به گردنشان می اندازند الهام گرفته شده از پوشاک بومی است. جوراب های رنگی هم برای خانم ها و هم برای آقایان را هم می توان یکی از اکسسوری های کاربری در استایل هنری دانست.

عینک های دورگرد و یا فانتزی و بند عینک های دست ساز هم از جمله اکسسوری های مجذوب کنندهی هستند که اگر در استایل تان از آن ها بهره ببرید جلوه استایل تان را هنری تر خواهند کرد.

از آنجایی که در استایل هنری استفاده از صنایع دستی و آیتم های دست دوز اهمیت زیادی دارد. بعضی از اکسسوری هایتان مانند کمربند و کیف پول را هم می توانید از فروشگاه های صنایع دستی تهیه کنید و یک استایل هنری مجذوب کننده داشته باشید.

برای اکسسوری ساعت هم در استایل هنری بهتر است از ساعت های کلاسیک و یا فانتزی بهره ببرید.

  • 6 نوع رایج بند ساعت و راهنمای انتخاب هرکدام بر اساس استایل

و در آخر

استایل هنری استایل مجذوب کنندهیست که به شما این فرصت را می دهد با کسب اطلاعاتی درباره مبانی هنر که شامل شناخت اصول ترکیب رنگ ها، هارمونی، خطوط و… می گردد دید زیبایی شناسانه تازهی به دست آورید و با این دید تازه استایل شخصی تان را با صرف خلاقیت و ایده های نو مجذوب کننده تر کنید.

استفاده از صنایع دستی مختلف و آیتم های دست دوز در استایل هنری هم باعث می گردد از فعالیت ها و آثار هنرمندان حمایت گردد و هم این که شما با صنایع دستی کشور خود و دیگر کشور ها آشنا شوید و به این وسیله اطلاعات خودتان را در مورد فرهنگ های مختلف رشد بدهید.

به خاطر داشته باشید زمانی که دانش و مهارت شما در هر زمینه ای بالا برود، قدرتتان در ساخت الگوهای تازه بالا تر می رود و حتی در استایلتان هم می توانید خلاقانه تر عمل کنید. بنابراین اگر به استایل هنری علاقه مندید سعی کنید مطالعه ای کلی درباره مبانی هنرهای بصری داشته باشید.

منابع: firstclasswatches, shoppingfortherealyou

منبع: دیجی استایل
انتشار: 4 خرداد 1401 بروزرسانی: 4 خرداد 1401 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 881

به "استایل هنری چیست و چطور می توان به این سبک لباس پوشید؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "استایل هنری چیست و چطور می توان به این سبک لباس پوشید؟" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استایل هنری چیست و چطور می توان به این سبک لباس پوشید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید