آشنایی با شهرهایی حیرت انگیز در میان کوهستان

به گزارش وبسایت دانشجویی، یکی دیگر از رویکردهای جالب بشر به طبیعت مسحور کننده و گاه خشن ، غلبه بر این وسعت سنگی و خلق شماری از زیباترین شهرهای کوهستانی جهان بوده است. کوهستان ها در این میان از جمله زیباترین چشم اندازهای طبیعت هستند که برای هزاران سال مجذوب کننده و حیرت انگیز به جای مانده و نگاه انسان را مجذوب خود کرده است.

آشنایی با شهرهایی حیرت انگیز در میان کوهستان

این بار قصد داریم طی گشت و گذاری تماشایی، سفری به تعدادی از شهرهای کوهستانی جهان داشته و کمی بیش تر با آنها آشنا شویم. شهرهایی که به همت انسان هایی خستگی ناپذیر شکل گرفته و از موقعیت مکانی خاص و منحصربه فرد سود می برند.

البته همیشه همه چیز بر وفق مراد نیست. درست است که نهاده شدن در میان چشم انداز ها کوهستانی و طبیعت زیبا به نوبه خود زیبا و دل انگیز است، اما گاهی این نزدیکی بیش از اندازه، خطرناک نیز بوده و زندگی ساکنان را در معرض خطر قرار می دهد. شهرهایی که در نزدیکی قله های آتشفشانی ساخته شده اند، درگیر مسائل فوران های گاه و بی گاه آنها هستند، شهرهایی هم که در لبه صخره ها ساخته شده اند با خطر ریزش کوه و ویران شدن خانه ها دست به گریبانند.

شهرهای کوچک و بزرگی که در ادامه به سراغ شان خواهیم رفت، در شمار زیباترین شهرهای کوهستانی جهان قرار داشته و هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از گوشه و کنار جهان هستند.

سیگیریا (Sigiriya) یا لایِن راک (Lion Rock) ، سریلانکا

صخره بزرگ و باشکوهی به ارتفاع 200 متر که روزگاری عظمت یک پادشاهی را بازتاب می داد. شهر تاریخی سیگیریا در مرکز ناحیه ماتاله (Matale District) در کشور سریلانکا واقع شده است. این شهر دیدنی در قرن پنجم به عنوان محلی مناسب برای شکل گیری پایتختی نو مورد توجه نهاده شد. به فرمان پادشاه کاشیابا (Kasyapa) قصر سلطنتی بر فراز این صخره ساخته شد. قصری که هر گوشه آن با نقاشی هایی رنگارنگ تزئین شده است.

درگاه ورودی این قصر نمادی از یک شیر بوده و به همین دلیل این شهر به نام صخره شیر نیز شناخته می شود. با مرگ پادشاه کاشیابا، دوران رونق و شکوه این محل نیز به سر آمده و از آن پس تا قرن چهاردم، این بنا بیش تر به عنوان یک صومعه بودایی مورد استفاده نهاده شد.

امروزه این سازه باستانی از طریق سازمان یونسکو مورد حفاظت نهاده شده و در فهرست میراث جهانی جای گرفته است. این محل که خوشبختانه به خوبی مورد توجه و نگهداری نهاده شده، نمونه ای شگفت انگیز از شهرهای کهن جهان و فضاسازی شهری در دوران قدیم است. جالب است بدانید که بعضی از سیستم های هیدرولیک این بنا هنوز هم تا به امروز به کار خود ادامه داده اند. سیگیریا یکی از پربازدیدترین نقاط گردشگری کشور سریلانکا است.

کاستِلّوچّو (Castelluccio)، اومبریا (Umberia)، ایتالیا

دهکده ای کوچک واقع در ارتفاعات کوهستانی که با طبیعتی زیبا، گیرا و تماشایی احاطه شده است. کاستلوچو که در ارتفاع 1.452 متری نهاده شده، عنوان بلندترین دهکده واقع در کوهستان اَپِناین (Apennines) را از آن خود است. این کوهستان در مرکز ایتالیا واقع شده است.

این دهکده به شکل رسمی در قرن سیزدهم بنیان نهاده شد، هر چند مدت ها پیش از این تاریخ نیز مسکونی بوده و رومیان در آن ساکن بودند. به لطف بارش باران و آب های حاصل از برفاب ها، سطح این ناحیه با لایه ای متراکم از رسوبات پوشیده است. همین امر باعث شکل گیری زمین های حاصلخیز شده که به ویژه به دلیل محصول عدس خود، شهره هستند. اما این دهکده کوچک، به لطف چشم انداز مبهوت کننده دره های رنگارنگ خود نیز شناخته شده است. دره هایی که در فصل بهار و تابستان با گل ها و شکوفه های خوش رنگ و بو آسترمی شوند. گل های شقایق، Rapeseeds و گل های وحشی از جمله گونه های گیاهی هستند که دورنمای خیره کننده این منطقه را در تمام طول سال در تملک خود داشته و به دلفریبی مشغولند.

این ناحیه به دلیل فعالیت هایی همچون اسکی و اسب سواری و نیز برخورداری از مسیرهای زیبای راهپیمایی مورد توجه گردشگران نهاده شده است. همچنین در شهر، مدارس آموزش پاراگلایدینگ و هنگ گلایدینگ (Hang- gliding) نیز مشغول به فعالیت هستند که تجربه پروازی فراموش نشدنی را به کارآموزان خود هدیه می دهند.

گاسادَلِر(Gasadalur)، جزیره وُوِر (Vagar)، جزایر فارو

جزایر فارو که از 18 جزیره اصلی تشکیل شده، بین دریای نروژ و اقیانوس اطلس شمالی واقع شده اند. جزیره وُوِر یکی از این جزایر است. این جزایر مأمن تعداد زیادی دهکده های کوچک هستند که در طبیعتی بکر، زیبا و دست نخورده و در میان چشم انداز های کوهستانی به صورت پراکنده نهاده شده اند. چشم اندازی تماشایی که به این راحتی از فکر بیننده پاک نشده و نقشی جاویدان دارند.

اما دهکده گاسادَلِر در غرب این جزیره و درست در لبه صخره ای شیب دار نهاده شده است. این دهکده از یک سو با کوهستان هایی مرتفع احاطه شده است و از سوی دیگر آبشاری زیبا دارد، آبشاری که با شکوه به داخل دریا می ریزد. گویی کوهستان وُوِر این دهکده را در آغوش خود گرفته و زیبایی محیط را دو چندان نموده است.

گشت و گذار در جزیره، خود یک فعالیت تفریحی مجذوب کننده و فراموش نشدنی است. فعالیتی که با احساس عمیق آرامش، فکر های خسته را آرام نموده و آنها را آماده فعالیت مجدد می کند.

وِنگِن (Wengen)، سوئیس

سوئیس در کنار دیگر امتیازات خود، به دلیل روستاهای کوچک خود نیز معروف است که با طبیعتی چشم نواز احاطه شده اند، ونگن نیز از این قاعده مستثنی نیست. دهکده ای محبوب و مناسب برای فعالیت هایی همچون اسکی، اسب سواری و راهپیمایی که در تمام طول سال، به عنوان مقصد گردشگری ایده آل مورد توجه نهاده شده است.

در ونگن، آژانس های مسافرتی فعالیت های متنوعی را به بازدید کنندگان پیشنهاد می کنند که به آنها فرصتی برای گشت و گذار در ناحیه جونگ فُرو والِچ (Jungfrau- Aletsch) را می دهد. محوطه ای زیبا و کوهستانی که در جنوب غربی سوئیس بین دو بخش برن (Berne) و وِله (Valais) نهاده شده است. این منطقه درسال 2001 در فهرست میراث طبیعی و جهانی یونسکو جای گرفت.

اینجا شما شاهد مسیرهای پر پیچ و خم و مجذوب کننده هستید که به سمت کوهستان بالا رفته و فرد را به رویایی زمینی دعوت می کنند، مسیرهایی که بی شک شما را به یاد غزلی عاشقانه می اندازند. به علاوه تعداد فراوانی فعالیت تفریحی و سرگرم کننده نیز وجود دارند که هیجان و نشاط بیش تری را به گردشگران هدیه نموده و در مجموع سفری خاطره انگیز را برای آنان تهیه و تدارک می بینند.

سیویتا دی بَگنِرگیو(Civita di Bagnoregio)، استان ویتربو (Viterbo)، ایتالیا

در ابتدا باید گفت سیویتا اولین کلنی تأسیس شده از طریق اتروسک ها (Etruscans) است که در حدود 2.500 سال پیش بنیان نهاده شد. اتروسکان تمدن باستانی ایتالیا است که حدود 700 سال پیش از میلاد مسیح شکل گرفت. با توجه به اینکه بَگنرگیو در بخشی حومه ای واقع شده است، تا حدی گمنام و ناشناخته به جای مانده بود. اما در طول سال های اخیر پای گردشگران نیز به این ناحیه باز شده است.

این شهر قدیمی با چشم اندازی تماشایی و طبیعتی مسحور کننده و تأثیرگذار، مجذوب کننده و خیره کننده است. به علاوه برخورداری از معماری باستانی و تاریخی، دیگر ویژگی این کهن شهر است. این معماری باشکوه در قالب سازه های متعددی نمود یافته است که بر فراز صخره ها جای گرفته اند. این بناهای دیدنی با قدمتی چند صد ساله نیازمند مراقبت و توجه بیشتری هستند. سازه هایی به قدمت زمان که شاهد فراز و نشیب های بسیاری بوده و اکنون تن پیر و خسته شان را باید بازسازی نموده و حفاظت نمود. این شهر همچنین در فهرست 100 مکان در معرض خطر جهان نهاده شده است، به ویژه آنکه هر آن بیم فرو ریختن بخشی از صخره ها و ریزش و تخریب خانه ها می رود.

این شهر باستانی در منطقه ای آتشفشانی نهاده شده است و دیدی خوب رو به دره رودخانه تیبر (Tiber) دارد. گردشگران در بدو ورود به گرمی از سوی ساکنان محلی این شهر مورد استقبال قرار می گیرند. ساکنانی که متأسفانه هر روز تعدادشان به شکلی محسوس ، در حال کاسته شدن است.

روندا (Ronda)، اسپانیا

شهری تاریخی در ایالات مالاگای (Malaga) اسپانیا که در ارتفاعات کوهستانی و 750 متر بالاتر از سطح دریا نهاده شده است. این شهر مورد توجه و ستایش بازدیدکنندگانی از اقصی نقاط جهان نهاده شده است. رودخانه گوادِلوین (Guadalevin) حین عبور از میان شهر، به دو بخش تقسیم می شود. آب این رود در طول قرن ها پیروز به حفر دره ال تاجو (El Tajo) شده که 100 متر عمق دارد.

بسیاری از بناهای این شهر از سبک نئوکلاسیک پیروی می کنند. ارنست همینگوی (Ernest Hemingway) نویسنده معروف و برجسته آمریکایی و اورسن ولز (Orson welles) کارگردان، فیلم نامه نویس و بازیگر شهیردر این شهر اقامت داشته و فصل تابستان را اینجا سپری می کردند.

در کنار شهره بودن به عنوان یکی از زیباترین شهرهای تاریخی و خوش چشم انداز اسپانیا، روندا همچنین به دلیل نقاشی هایی قدیمی معروف شده است که ظاهرا تاریخ کشیده شدن بعضی از آنها به 20 هزار سال قبل می رسد. این آثار قدیمی که روی سنگ های غار Cueva di la Pileta کشیده شده اند، نخستین بار در سال 1905 کشف شده و متعلق به عصر هنری نئو لیتیک (Neolithic) یا نو سنگی هستند.

کاپادوکیه (Cappadocia)، ترکیه

جایگاهی منحصر به فرد که یکی از جاذبه های تفریحی و گردشگری محبوب کشور ترکیه بوده و در قلب ناحیه آناتولی واقع شده است. در فاصله قرن چهارم تا سیزدهم، مردم محلی این منطقه خانه ها، کلیساها و دیگر ساختمان های خود را در دل سنگ های نرم این منطقه کنده کاری کردند. به علاوه ستون های سنگی که به نام دودکش فرشتگان (Fairy Chinmeys) خوانده می شود نیز ویژگی دیگر این ناحیه است که به همراه تاریخچه ای درخشان و فرهنگی غنی، کاپادوکیه را به مرکز توجه صنعت گردشگری مبدل نموده است.

تعدادی صومعه نیز در این محل ساخته شده است. گورِمه (Goreme) شهری است در کاپادوکیه که در میان این اشکال ستون مانند سنگی نهاده شده است. پارک ملّی به همین نام نیز در این منطقه نهاده شده است که در سال 1985 در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.

این محل یکی از نقاط گردشگری محبوب مسافران کشور ترکیه است. پرواز با بالن های هوای گرم، یکی از فعالیت های مورد توجه گردشگران این منطقه است. سفری متفاوت و به یادماندنی که چشم اندازی دیگر از این جاذبه شگفت انگیز طبیعت را پیش چشم بازدید کنندگان هویدا می کند.

مِتِئورا (Meteora)، یونان

نام این مکان به معنی میانه آسمان یا معلق در هوا است. مجموعه ای از شش صومعه ارتدکس که هر یک برفراز ستونی صخره ای ساخته شده اند. در واقع متئورا را می بایست یکی از بزرگ ترین و مهم ترین مجموعه کلیساهای ارتدکس شرقی در یونان دانست.

این سازه همچنین جایی را نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به خود اختصاص داده است. زیبایی چشم انداز ها و کیفیت درخشان چشم اندازهای دلفریب، دیگر خصوصیت برجسته این مکان است، خصوصیتی که در کنار دیگر امتیازات قابل توجه این مکان، معروفیت و محبوبیت بیشتری را برایش به ارمغان آورده است.

در مجموع می بایست متئورا را نقشی زیبا از یکی از شگفتی های بی بدیل معماری جهان دانست. در واقع تلاش های اجرا شده برای ساخت این بنا خود در خور ستایش و تقدیر فراوانی است، چرا که ساخت این سازه آن هم در چنین جایگاه رفیع و بی نظیری، خود کاری شگفت انگیز و ستودنی است.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 847

به "آشنایی با شهرهایی حیرت انگیز در میان کوهستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با شهرهایی حیرت انگیز در میان کوهستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید