آستروتوریسم و کمبود جهانی آسمان تاریک

به گزارش وبسایت دانشجویی، درشرایطی که با توجه به افزایش جمعیت جهانی و انواع تجهیزات نوری، دستیابی به آسمان تاریک و کاملا پاک از نورهای مزاحم درجهان سخت شده، پارک ملی آسمان تاریک و پروژه استار دهکده با هدف ارتقای آستروگردشگری در اسکاتلند دراعماق تاریکی می درخشد.

آستروتوریسم و کمبود جهانی آسمان تاریک

درحال حاضر ستارگان آسمان اسکاتلند و آسمان تاریک و بدون هرگونه روشنایی دراسکاتلند، بیش از 1.5 میلیون توریست را در سال روانه این کشور می نماید.

پارک ملی نورث هامبرلند در اسکاتلند که به عنوان یکی از آرام ترین مکان ها در سراسر بریتانیا شناخته شده، به ویژه در پاییز و زمستان که آسمان این منطقه در تاریک ترین شرایط است، برترین فرصت برای هتلداران و صاحبان کسب و کار محلی است که علاوه بر ارائه انواع تجهیزات دید درشب، خدمات اقامتی و پذیرایی برای مهمانان وتوریستان فراهم می نمایند.

درنتیجه رونق آستروتوریسم و استقبال گسترده توریستان داخلی و خارجی از پدیده های آسمانی در پارک ملی ستاره شناسی نورث هامبرلند، اکنون دولت بریتانیا درصدد است یک دهکده ستاره شناسی نیز دراین محل ایجاد کند.

این دهکده ستاره شناسی قراراست دارای بزرگترین رصدخانه عمومی دنیا با انواع تجهیزات همچون انواع تلسکوپ های خورشیدی و نیز تلسکوپ های رادیو مغناطیسی و بعلاوه انواع تجهیزات برای مشاهده افلاک، اجرام آسمانی و سیارات باشد که درکنار آن تالار همایش برای متخصصان و دوستداران علوم ستاره شناسی نیز واقع شده است.

پیش بینی شده است که ایجاد چنین دهکده ای با چنین امکانات گسترده سبب افزایش چهاربرابری تعداد توریستان دوستدار دنیای ستارگان و آسمان شب در

روستای ستاره شناسی اسکاتلند خواهد شد که سه سال دیگر محقق می گردد.

با این حال اسکاتلند هم اکنون نیز در استروتوریسم مقصد محبوب و موفقی است که این نوع توریستی همچنان درآن رو به شکوفایی دارند. رشد فزاینده ای به مشاهده تحولات آسمانی در منظومه شمسی دراین منطقه دیده می گردد. به ویژه درجریان خورشید گرفتگی اخیر که 20 مارچ 2015 اتفاق افتاده هزاران توریست دوستدار علم و ستاره شناسان آماتور هیجان زده را به اسکاتلند کشانید.

این گزارش تأکید دارد با توجه به این که دستیابی به آسمان تاریک و فاقد هرگونه آلودگی نوری در دنیای امروزین بسیار کم و پدیده ای نادر شده، وجود آسمان های کاملاً تاریک و پاک دربخش های داخلی کشور بریتانیا محیط مناسبی برای مشاهده پدیده های نادر طبیعی

در آسمان شب فراهم نموده است.

منبع : scottishtourismalliance.co.uk

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 967

به "آستروتوریسم و کمبود جهانی آسمان تاریک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آستروتوریسم و کمبود جهانی آسمان تاریک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید