کشف 6 زیرگروه متمایز از پیش دیابت توسط یک مطالعه 25 ساله

به گزارش وبسایت دانشجویی، یک مطالعه 25 ساله روش های جدیدی را برای شناسایی بیمارانی که در مرحله پیش از ابتلای شدید به دیابت قرار دارند، کشف نموده است.

کشف 6 زیرگروه متمایز از پیش دیابت توسط یک مطالعه 25 ساله

به گزارش خبرنگاران و به نقل از نیواطلس، دانشمندان آلمانی برای اولین بار شش زیرگروه مختلف از پیش دیابت را تشخیص داده اند، وضعیتی که قبل از آغاز دیابت نوع 2 حادث می گردد. این تحقیق با ردیابی داده های یک مطالعه 25 ساله نشان می دهد که این زیرگروه های جدید به پزشکان امکان شناسایی دقیق تری را از بیماران دارای احتمال ابتلا به دیابت می دهد.

پیش دیابت(Prediabetes) زمانی است که سطح قند خون شما بیش از حد مجاز باشد، اما به اندازه کافی بالا نباشد که پزشک بتواند آن را به عنوان دیابت تلقی کند. پیش دیابت را اختلال در قند خون ناشتا یا اختلال در پایداری گلوکز نیز می نامند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تقریباً همواره ابتدا پیش دیابت داشته اند، اما پیش دیابت معمولاً علائمی ایجاد نمی کند.

دیابت نوع 2 معمولاً به آرامی ایجاد می گردد. با افزایش سطح قند خون، زمانی که این سطح به طور مداوم بالاتر از حد طبیعی باشد، اما به اندازه کافی بالا نباشد تا دیابت نوع 2 محسوب گردد، پزشکان می توانند بیماران را مبتلا به پیش دیابت تلقی نمایند.

البته همه مبتلایان به پیش دیابت، به دیابت نوع 2 مبتلا نمی شوند. برای بعضی از افراد، افزایش سطح قند خون می تواند نسبتاً بی ضرر و همچنین بدون هیچ علامتی باشد، اما برای بعضی دیگر پیش دیابت می تواند نشانه اولیه ابتلا به دیابت شدید باشد.

هانس-اولریش هارینگ از دانشگاه توبینگن آلمان شرح می دهد: برای افراد مبتلا به پیش دیابت تا به امروز امکان پیش بینی اینکه آیا به دیابت مبتلا می شوند و یا در معرض خطر عوارض جدی مانند نارسایی کلیه هستند یا اینکه فقط دارای یک شکل بی ضرر از افزایش سطح قند خون هستند، وجود نداشت.

این تحقیق جدید که در مجله Nature Medicine منتشر شده است، حاصل تجزیه و تحلیل 25 ساله داده های 900 آزمایش است. این تحقیق با استفاده از روشی به نام تحلیل خوشه ای به شش زیرگروه مختلف پیش دیابت رسید که هرکدام با نشانگرهای متابولیکی متمایز می شوند.

رابرت واگنر نویسنده اول این مطالعه می گوید: همانطور که در دیابت آشکار است، انواع مختلفی در مرحله ابتدایی دیابت نیز وجود دارد بسته به سطح گلوکز خون، عملکرد انسولین و ترشح انسولین، توزیع چربی بدن، چربی کبد و خطر ژنتیکی متفاوت است.

هر یک از این شش زیرگروه، با پارامترهای متابولیکی خاص متمایز شده و نتایج طولانی مدت متفاوتی را به همراه دارد. سه زیرگروه(خوشه های 1، 2 و 4) سالم ترین انواع پیش دیابت هستند. این افراد به طور کلی سالم هستند. به عنوان مثال خوشه 4 شامل افراد دارای اضافه وزن با نشانگرهای متابولیکی کاملاً سالم است.

خوشه های 3، 5 و 6 با بیشترین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های ثانویه مرتبط هستند. خوشه 5 شامل آن دسته از افراد دارای کبد چرب است، در حالی که خوشه 3 شامل گروهی است که میزان انسولین قابل توجهی پایین تر فراوری می نمایند.

محققان برای تأیید بیشتر این شش زیرگروه، داده های یک مطالعه طولانی دیگر را مورد آنالیز قرار دادند. این تحقیق که Whitehall II نامیده می گردد، سلامت متابولیک تقریباً 10 هزار نفر را برای بیش از 20 سال ردیابی نموده است و معین شد که این شش زیرگروه به طور دقیق متناسب با مجموعه داده عظیم این مطالعه نیز هست و می تواند پیش دیابت را در طبقه بندی های بیماری جداگانه تفکیک کند.

برای تأیید این یافته ها قبل از استفاده از این طبقه بندی های جدید توسط پزشکان، تحقیقات بیشتری ضروری است.

مارتین هرابی دی آنجلیس از مرکز تحقیقات دیابت آلمان(DZD) می گوید این کار در یاری به تشخیص ابتلا و درمان دیابت قبل از پیشرفت بیماری بسیار مهم است.

وی اضافه نمود: یکی از اهداف DZD ایجاد اقدامات دقیق پیشگیری و درمانی، یعنی پیشگیری یا درمان مناسب برای گروه مناسب افراد در زمان مناسب است. ترکیبی از تحقیقات عمیق بالینی و مولکولی با بیوانفورماتیک پیشرفته این نتیجه مهم را در سطح بین المللی امکان پذیر نموده است. شناسایی زیرگروه ها در مراحل اولیه دیابت نوع 2 گامی مهم در جهت ساخت دارو و درمانی دقیق در پیشگیری از دیابت و عوارض آن است.

این مطالعه جدید در مجله Nature Medicine منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 260

به "کشف 6 زیرگروه متمایز از پیش دیابت توسط یک مطالعه 25 ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف 6 زیرگروه متمایز از پیش دیابت توسط یک مطالعه 25 ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید