فوتبالِ گل واژه ای ایران!

به گزارش وبسایت دانشجویی، لیگ برتر ایران در شرایطی به سه هفته پایانی رسیده که فقر گل زنی در آن بیداد می کند؛ میانگین گل های زده شده در این لیگ پایین تر از استاندارد های بین المللی که هیچ، پایین تر از بسیاری از ادوار گذشته همین لیگ ایران هم هست. با این حال، جذابیت به وجودآمده در بالا و پایین جدول، بسیاری را بر آن داشته تا پیش از بررسی ضعف فنی موجود در فوتبال ایران، روی موضوعات مختلفی متمرکز شوند و سوژه ها را از دل مسائل دیگری در حوزه فنی بیرون بکشند.

فوتبالِ گل واژه ای ایران!

اگرچه ازلحاظ فنی سطح فوتبال ایران از سطح استاندارد بین المللی پایین تر است، ولی به نظر می رسد در تولید حاشیه حرف زیادی برای گفتن داشته باشد! شاید در این لیگ نتوان گل های زیادی در هر بازی دید، ولی قاعدتا از هر بازی می توان دست کم چند مورد حاشیه ای بیرون کشید.

حواشی در فوتبال ایران این روز ها چنان رو به فزونی گذاشته که بعضا می شود از دل هر حاشیه ای، یک حاشیه نو دیگر تولید کرد و آن را در فضای رسانه ای منتشر کرد و به خورد مخاطب داد. غالبا وقتی پای دو باشگاه پرسپولیس و استقلال هم در میان باشد، این حواشی خریدار بیشتری دارد و جذابیت دوچندانی هم پیدا می کند. حالا هم که قرار است چند روز دیگر، این دو در دربی حساس جام حذفی به مصاف هم بروند، پس هر حرفی پررنگ تر از هر زمان دیگری بازتاب پیدا می کند.

حاشیه تازه شکل گرفته در فوتبال ایران، اما به نظر می رسد فراتر از کُری خوانی های مرسوم بین هواداران، مسئولان و بازیکنان دو تیم باشد، چون سطح ادبیات ها را تغییر داده و حالا واژه های نوتری برای متهم کردن طرف مقابل به زبان می آید. فارغ از مباحثی که همیشه بین این دو باشگاه بوده و هر رقیب به نوبت دیگری را متهم به استفاده از رانتِ عوامل بیرونی می کند، هوچی گری نقش کلیدی پیدا کرده است. این روز ها در واقع اعضای هر دو تیم، طرف مقابل را به هوچی گری متهم و برایش علت و مدرک رو می کنند. پرسپولیسی ها می گویند استقلالی ها با هوچی گری درپی گرفتن امتیاز هستند و طرف مقابل هم متقابلا چنین پاسخی دارد. هوچی گری شروع تغییر ادبیات بین مربیان و بازیکنان دو تیم بود، چون رفته رفته واژه های دیگری هم به این پاسخ گویی ها اضافه شده که بعضا در نوع خود بسیار عجیب است.

از یحیی به استقلال، از استقلال به یحیی

این موضوع که استقلالی ها، پرسپولیس را متهم به حمایت دولت از این تیم کرده و واژه تیم حکومتی را مدام تکرار می کنند، موضوع چندان نوی نیست. پرسپولیسی ها هم تأکید دارند مسئولان باشگاه استقلال با استناد به چنین شایعاتی سعی در فریب تماشاگران خودی دارند و درپی توجیه ناکامی هایشان هستند.

به همین علت است که یحیی گل محمدی هم در کنفرانس خبری بعد از دیدار با آلومینیوم اشاره ای به شرایط تیم رقیب کرد و آن ها را متهم به هوچی گری کرد. هوچی گری فقط اعتراض نیست. هوچی گری این است که مدیرعامل تیم حریف روزی دو مصاحبه کند تا جایگاه ازدست رفته را با بی احترامی به تیم ما به دست بیاورد. هوچی گری این است که دو تا سه هفته مانده به دربی به داوری فشار بیاورند و راجع به تیم ما صحبت می کنند. شرایطی که امسال برای آن ها بوده خیلی خوب بود. 98 میلیارد اسپانسر داده و 50-60 میلیارد هم متمول های هیئت مدیره به آن داد ه اند. 160 میلیارد امسال پول گرفتند -به جز پول های دیگر- بیشترین هزینه را این تیم کرده، ولی همیشه فشار روی ما بوده و برای ما سقف قرارداد تعیین کردند. گل محمدی مدعی است استقلالی ها مظلوم نمایی می کنند که اگر چنین نیست، قراردادهایشان را منتشر کنند تا تعیین شود رقم قرارداد بازیکنان این تیم سه برابر پرسپولیسی ها ست!

م و گ هم وارد شدند!

ساعاتی بعد از صحبت های یحیی گل محمدی، باشگاه استقلال با صدور بیانیه ای به یحیی گل محمدی، سرمربی پرسپولیس تاخت و در بیانیه ای چهاربندی، صحبت های گل محمدی را کذب توصیف کرد. جنجالی ترین بخش این بیانیه، اما مربوط به بند اول بود که به گل محمدی هشدار داده شده اگر چنین رفتاری ادامه داشته باشد، از ارتباطش با م و گ پرده برخواهند داشت. اعداد و ارقامی که آقای گل محمدی درباره تیم استقلال اعلام می کند، متصل به کدام مرجع و منبع است؟ اگر ایشان تنها بر روی برخی شنیده ها و شایعات حکم می کند، آیا به باشگاه استقلال هم این اجازه را می دهند که درباره مطالب مطرح شده در ماه های گذشته پیرامون ارتباط ایشان با افرادی مثل آقای میم و آقای گاف، قضاوت کند؟

با صدور چنین بیانیه ای، داستان هوچی گری برای اندک زمانی به دست فراموشی سپرده شد و این شایعه قوت گرفت که م و گ چه افرادی هستند. عده ای به همین علت این دو نفر را در زمره ایجنت هایی قرار دادند که با یحیی گل محمدی و باشگاه پرسپولیس کار می کنند، ولی هنوز همه چیز مبهم است و جزئیات روشنی درباره اش وجود ندارد.

لطیفه و گل واژه!

مطابق با انتظار باشگاه پرسپولیس هم بی کار ننشست و با صدور بیانیه ای پنج بندی، پاسخ بیانیه چهاربندی استقلال را داد. در این بیانیه که همچنان روی انتشار قرارداد بازیکنان دو باشگاه تأکید شده، به کلمه عجیب گل واژه رسیده که در بند چهار آمده است. این همه تهمت زدید، تهدید کردید و لطیفه و گل واژه تحویل مردم دادید، اما یادتان رفت بگویید چه کسی شروع کننده این جنجال ها بود؟ چرا آقای احمد مددی، مدیرعامل باشگاه استقلال، باید در شرایطی که همه چیز در سکون است، علیه سرمربی محترم و رئیس هیئت مدیره پیشین پرسپولیس اظهارنظر کند؟ رفتار و گفتار او، چیزی شبیه به پاشیدن بنزین روی آتش بود. حالا که بازتاب حرف هایش را دیده، پای خود را کنار می کشد. مددی مشغول سوءاستفاده از برند باشگاه استقلال است و به جای صحبت کردن درباره جنجالی که به پا کرده، از کانال رسمی این باشگاه بهره برداری می کند تا تقصیرات را با همه استقلالی ها تقسیم کند.

مظلوم نمایی، هوچی گری، ارتباط نامتعارف و گل واژه تازه ترین کلماتی است که وارد ادبیات فوتبالی ایران شده و مدیران، مربیان و بازیکنانِ دو تا از بهترین باشگاه های ایرانی را درگیر خود کرده است. به راستی آیا کسی به واژه فرهنگی که پیش از کلمه ورزشی، برای این دو باشگاه درنظر گرفته شده، اندیشیده است؟ باشگاه فرهنگی- ورزشی استقلال و باشگاه فرهنگی- ورزشی پرسپولیس؛ فعلا که فوتبال ایران، به ویژه در این روزها، چندان فرهنگی نیست و بیشتر شبیه به فوتبال گل واژه ای شده است؛ فوتبالی که فقر گل و غنای حاشیه دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 566

به "فوتبالِ گل واژه ای ایران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوتبالِ گل واژه ای ایران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید