دهک پُردرآمد از فهرست یارانه نقدی حذف شد

به گزارش وبسایت دانشجویی، با اقدام برای تغییر نرخ یارانه و پرداخت آن به 9 دهک، عملا دهک دهم به عنوان دهک پردرآمد از فهرست یارانه نقدی حذف شد.

دهک پُردرآمد از فهرست یارانه نقدی حذف شد

به گزارش ایسنا، از سال 1389 با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و پرداخت یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی که تا فروردین امسال ادامه داشت، همیشه افراد با تنوع اقتصادی و در 10 دهک در فهرست یارانه بگیران قرار داشتند. در آخرین اعلامی که سازمان هدفمندی یارانه ها در سال 1400 داشت، حدود 77.1 میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می کردند که نزدیک به 95 درصد جمعیت ایران را تشکیل می داد. این فرایند که از دولت دهم پایه گذاری شده بود همیشه به علت مغایرت با قانون هدفمندی یارانه ها و هزینه سنگین تحمیل شده که موجب کسری منابع نیز در مقاطعی شد، مورد انتقاد کارشناسان و البته مسئولان در بخش های مختلف قرار داشت.

این در حالی است که با وجود تاکید چند ساله قانون بودجه مبنی بر حذف سه دهک پردرآمد، یا اقدام جدی انجام نشد و یا زمانی که دولت ورود کرد به نتیجه مطلوبی نرسید؛ تاکید بر این بود که بانک های اطلاعاتی تکمیل نیست که دولت بتواند حذف را با شناخت دقیق انجام دهد و این می تواند موجب آسیب اقشار ضعیف شده و تبعات اجتماعی داشته باشد.

به هر حال این روال نه تنها اصلاح نشد، بلکه در آبان 1398 با افزایش قیمت بنزین، پرداخت یارانه نقدی جدیدی در دستور کار نهاده شد که از محل مابه التفاوت نرخ بنزین بود و در قالب یارانه معیشتی به تناسب اعضای خانوار بین 55 تا 205 هزار تومان معین شد.

مشمولان یارانه معیشتی حدود 60 میلیون نفر تخمین زده شد که از بین جمعیت حدود 78 میلیون نفری یارانه بگیران نقدی گزینش شده بودند، به عبارتی دولت حدود 18 میلیون را کنار گذاشت و از اعلام مسئولان اینگونه بر می آمد که سه دهک پردرآمد را از فهرست یارانه بگیران حذف و یارانه معیشتی برای مابقی پرداخت می گردد.

در این حالت در فهرست 78 میلیون نفری یارانه 45 هزار و 500 تومانی از 10 دهک ولی در بین 60 میلیون نفر یارانه بگیران معیشتی تقریبا هفت دهک حضور داشتند و بارها این نقد مطرح شد که چرا دولت همین غربالگری را برای یارانه بگیران نقدی انجام نداده است .

اما اعلام واریز یارانه 300 تا 400 هزار تومانی نشان از پرداخت به کمتر از 72 میلیون نفر دارد که برای دهک یک تا سه برای هر نفر 400 هزار و برای چهار تا 9 به ازای هر نفر 300 هزار تومان پرداخت شده است.

بر این اساس حداقل پنج میلیون نفر از فهرست یارانه بگیران کنار رفته اند که عملا حذف دهک دهم را نشان می دهد ، این در حالی است که در قانون بودجه امسال دولت مکلف به حذف سه دهک اول پردرآمد است و جهت اجرای قانون باید دهک نهم و هشتم را نیز در امسال حذف کند در نتیجه باید منتظر ادامه اقدامات دولت در غربالگری فهرست یارانه بگیران بود.

منبع: فرارو
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 910

به "دهک پُردرآمد از فهرست یارانه نقدی حذف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهک پُردرآمد از فهرست یارانه نقدی حذف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید