تکنیک و نحوه صحیح حمام کردن را یاد بگیرید

به گزارش وبسایت دانشجویی، آیا تا به حال به این موضوع فکر نموده اید که روش صحیح حمام کردن چیست؟ شاید به نظرتان برسد پریدن زیر دوش آب گرم، شستن سر در حمام و شستن کثیفی، روغن و عرق از روی بدنتان کار سختی نباشد؛ با این وجود تکنیک هایی وجود دارد که می تواند روش دوش گرفتن شما را کارآمدتر کند.

تکنیک و نحوه صحیح حمام کردن را یاد بگیرید

در این مقاله شما با روش صحیح حمام کردن، مدت زمان دوش گرفتن و اشتباهاتی که باید از انجام آن ها خودداری کنید، آشنا می شوید. اگر کنجکاو شده اید تا یک بار برای همواره با روش دوش گرفتن اصولی آشنا شوید، مقاله را تا انتها دنبال کنید.

نحوه استفاده صحیح از وان حمام

در انتها یک روز خسته نماینده، هیچ چیزی به میزان هدیه دادن یک حمام آب گرم به خودتان نمی تواند لذت بخش باشد. آب گرم می تواند به شما یاری کند پس از یک روز طولانی آرام شوید، درد عضلاتتان را التیام بخشید و در یک شب زمستانی گرم شوید.

اگر نحوه صحیح حمام کردن در وان را نمی دانید و می خواهید روش اصولی آن را یاد بگیرید، مراحل زیر را گام به گام دنبال کنید.

  1. مرحله اول که اختیاری ست، می تواند شستن بدن با آب باشد. بعضی از افراد دوست دارند قبل از غوطه ورشدن در وان حمام، سریع دوش بگیرند تا هرگونه آلودگی را از بدنشان پاک نمایند.
  2. گام دوم که به شما یاری می نماید مراحل صحیح حمام کردن را طی کنید، تمیزکردن وان است. از یک حوله کاغذی یا پارچه برای پاک کردن داخل وان استفاده و هرگونه به جای مانده صابون یا موهای جمع شده را پاک کنید.
  3. وان را با آب ولرم پر کنید. آب داغ پوست شما را می سوزاند و خشک می نماید. می توانید دمای آب را با دست خود به دقت تست کنید.
  4. چهارمین گام برای صحیح حمام کردن یادگیری نحوه شستن بدن است. ساده ترین کار، تمیزکردن بدن همراه با صابون و لیف است اما باید مراقب باشید پوست خود را بیش از حد لایه برداری نکنید.
  5. لازم نیست هر بار که حمام می کنید موهای خود را بشویید؛ اما اگر تصمیم به انجام این کار دارید، نحوه شستن سر در حمام به این صورت است که ابتدا موهای خود را شامپو بزنید و سپس آبکشی کنید.
  6. موهای خود را با نرم نماینده ماساژ دهید و سعی کنید بیشتر نرم نماینده را به ساقه مو بزنید. در انتها موهای خود را با آب سرد آبکشی کنید تا کوتیکول های مو بسته شوند و رطوبت را مدت بیشتری در خود نگه دارند.
  7. آخرین مرحله در یادگیری صحیح حمام کردن، استفاده کردن از مرطوب نماینده برای آب رسانی پوست است.

شیوه صحیح دوش گرفتن

برخلاف تصور بسیاری از مردم، شما مجبور نیستید هر روز دوش بگیرید. اگر چند بار در هفته دوش بگیرید، پوست شما شاداب تر به نظر می رسد. به خصوص در ماه های زمستان که هوا خشک است و زیاد عرق نمی کنید، لازم نیست با دوش گرفتن بیش از حد، پوستتان را خشک کنید. برخلاف کسانی که هر روز حمام نمی نمایند، افراد زیادی هستند که فقط با دوش گرفتن روزانه احساس تمیزی و راحتی می نمایند.

مهم نیست که شما جزو کدام دسته از افراد هستید، مهم این است که روش دوش گرفتن را به صورت اصولی بلد باشید. در ادامه با روش صحیح حمام کردن زیر دوش آشنا می شوید.

اولین مرحله این است که آب را به دمای ایده ال برسانید. این بدان معنا نیست که باید با آب داغ دوش بگیرید. در واقع متخصصان پوست می گویند روش صحیح حمام کردن با آب ولرم یا کمی گرم است.

یادتان باشد قبل از استفاده از هرگونه شوینده ای، ابتدا پوست خود را مرطوب کنید. با استفاده از یک لیف، دستمال یا دستانتان صابون یا شوینده را روی بدن خود بمالید. از گردن و شانه هایتان آغاز و در طول بدن به سمت پایین حرکت کنید. در نهایت از قلم نیاندازید که پاهایتان را هم بشویید.

روش درست شستن سر در حمام به این صورت است که ابتدا باید میزانی شامپو کف دستتان بریزید و با کمی آب، آن را رقیق کنید و کف سرتان را با آن بشویید. برای جلوگیری از خشک شدن ساقه موهایتان، لزومی به مالیدن مستقیم شامپو به این قسمت از موهایتان نیست. فقط کافی ست دستانتان را که با کف پوشیده شده است، یک بار از بالا به پایین روی تمام موهایتان بکشید.

اگر می خواهید روش صحیح حمام کردن را رعایت کنید، در این مرحله باید از نرم نماینده بهره ببرید تا گره موهایتان به راحتی باز گردد. نرم نماینده را کف دستتان بریزید و به آرامی با استفاده از انگشتانتان موها را شانه کنید تا نرم نماینده روی موهایتان پخش گردد. یادتان باشد برای جلوگیری از ریزش مو، نرم نماینده را به ریشه موهایتان نزنید.

آبکشی باید با آب ولرم و خنک انجام گردد. این کار باعث می گردد که فولیکول های موهای شما بسته گردد و جریان خون را در سراسر بدنتان تقویت کند.

باید ها و نباید های روش صحیح حمام کردن

اگر می خواهید روش صحیح حمام کردن را یاد بگیرید و در درازمدت به موها و بدنتان آسیب نرسانید، بایدها و نبایدهای زیر را در خاطرتان نگه دارید.

زیاد دوش نگیرید

چند روز یکبار دوش بگیریم؟ این که چند بار باید دوش بگیرید به سطح فعالیت شما بستگی دارد. کارشناسان می گویند هیچ قانونی برای این که چند روز یکبار دوش بگیریم وجود ندارد؛ اما اگر فعالیت زیادی در طول روز ندارید، می توانید حمام کردن را از هر روز به چند بار در هفته کاهش دهید.

کوتاه دوش بگیرید

قرارگرفتن در معرض آب می تواند منجر به خشکی پوست و مو گردد. نحوه صحیح حمام کردن این است که در سریع ترین حالت ممکن دوش بگیرید. به بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک یا پوست بسیار خشک هم توصیه می گردد که مدت زمان دوش گرفتن را به پنج دقیقه کاهش دهند.

با آب داغ دوش نگیرید

آب داغ، روغن طبیعی بدن را از بین می برد و سریع تر به پوست آسیب می رساند، بنابراین روش صحیح حمام کردن استفاده از آب ولرم یا خنک است.

موهایتان را زیاد نشویید

مو از سلول های مرده پوست ساخته شده است و به میزان بقیه پوست ما احتیاجی به شستشو ندارد. روش صحیح حمام کردن به شما این را نمی گوید که چند وقت یک بار موهایتان را بشویید، بلکه می گوید باید از شستن بیش از حد موهایتان خودداری کنید. شستن مکرر مو باعث خشکی و ریزش مو می گردد.

موهایتان را خیلی کم نشویید

در خصوص شستن موها این را باید در نظر داشته باشید که نباید موهایتان را به حدی کم بشویید که باعث ایجاد شوره در پوست سرتان گردد. برترین روش صحیح حمام کردن رعایت تعادل و شستن به موقع موهایتان است.

مردم اغلب برای این که پوست سر و موهایشان خشک نگردد از شستشوی پوست سر غافل می شوند. این کار می تواند منجر به تجمع روغن در پوست سر، پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست گردد. بهتر است پوست سر خود را حداقل هر هفته بشویید.

روی کثیف ترین منطقه ها تمرکز کنید

دست ها و پاهای شما همواره به صابون احتیاج ندارند. نحوه شستن بدن، تمرکزکردن روی شستن زیر بغل، کشاله ران و پاهاست.

پوستتان را بااحتیاط بشویید

بعضی از کارشناسان می گویند صابون می تواند چربی پوست شما را از بین ببرد. اگر پوست خشکی دارید بهتر است از شوینده هایی بهره ببرید که رطوبت پوستتان را تامین نمایند.

از بالا آغاز کنید

نحوه صحیح حمام کردن، شستن بدن از بالا به پایین است. اجازه دهید مواد شوینده از بالا به پایین روی پوستتان حرکت نمایند و به پوستتان تمیزی و شادابی ببخشند.

بعد از دوش گرفتن اصلاح کنید

بهتر است پس از دوش گرفتن اصلاح کنید. بعد از دوش گرفتن موهای بدنتان نرم و فرایند اصلاح برای شما راحت تر می گردد.

بدنتان را به آرامی خشک کنید

برترین روش خشک کردن بدن به جای مالش شدید پوست، خشک کردن آرام آن با حوله است. مالیدن محکم حوله به پوستتان می تواند باعث تحریک و خارش پوست بدنتان گردد. بهتر است میزان کمی رطوبت روی پوستتان بماند که پس از استفاده از مرطوب نماینده، باعث بسته شدن منافذ پوست و ماندن رطوبت در بدن گردد.

از مرطوب نماینده بهره ببرید

فورا و در عرض دو تا سه دقیقه پس از دوش گرفتن باید از مرطوب نماینده بهره ببرید. استفاده سریع از مرطوب نماینده بعد از دوش گرفتن می تواند سدی برای جلوگیری از خشکی پوست ایجاد کند و پوست را صاف نگه دارد.

بهتر است لوسیون و مرطوب نماینده ای که استفاده می کنید بدون عطر باشد تا بتواند مدت بیشتری رطوبت را در پوست به دام بیندازد.

در نهایت نحوه صحیح حمام کردن چگونه است؟

چه در وان، حمام می کنید و چه سرپا دوش می گیرید، برای این که تمیزی بدن و موهایتان به قیمت آسیب زدن به آن ها تمام نگردد، بهتر است این موارد را رعایت کنید:

کوتاه دوش بگیرید، موهایتان را بیش از حد نشویید، با آب داغ دوش نگیرید، پوستتان را محکم نشویید و برای حفظ رطوبت پوست حتما از مرطوب نماینده بعد از حمام بهره ببرید.

این نکات به ظاهر ساده و بی اهمیت به شما یاری می نماید که در کنار لذت بردن از حس بی نظیر پاکیزگی، سلامتی بدنتان را هم حفظ کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 14 خرداد 1401 بروزرسانی: 14 خرداد 1401 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 891

به "تکنیک و نحوه صحیح حمام کردن را یاد بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنیک و نحوه صحیح حمام کردن را یاد بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید