انقضای گواهینامه فرودگاه امام به علت نقص در سطوح زیر ساختی
به گزارش وبسایت دانشجویی، مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از انقضای گواهینامه فرودگاه امام به علت نقص در سطوح زیر ساختی اطلاع داد.
میثم شاکر، مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور اعلام نمود که گواهینامه فرودگاه امام به علت نقص در سطوح زیرساختی منقضی شده است. پی در این رابطه گفت:
گواهینامه قبلی بر اساس مدل قبلی مقررات در سال 2018 کسب شده بود اما بدلایلی برخی از نواقص در زیرساخت ها مشاهده شده و این گواهینامه منقضی شده است که مجددا درخواست گواهینامه ارسال شده که در حال آنالیز است.
شاکر با بیان اینکه نداشتن گواهینامه نافی انجام عملیات پروازی نیست اضافه نمود:
سازمان بین المللی هوانوردی (ایکائو) بر اساس برنامه ممیزی که دارد استاندارد ها و توصیه نامه هایی را منتشر می نماید که مقدار انطباق اعضای کنوانسیون شیکاگو را بر اساس آن می سنجد.
وی با بیان اینکه این برنامه هر چند سال یکبار بر اساس عملکرد کشور های عضو مورد ارزیابی قرار می گیرد و سال جاری این ممیزی را شهریور ماه در حوزه های فرودگاه ها، ناوبری و سانحه خواهیم داشت، توضیح داد:
به این منظور بعد از سال 2010 یعنی پس از حدود 12 سال، ایکائو مایل است مقدار انطباق کشور ما را در حوزه های یاد شده با استاندارد های جهانی بسنجد. بر این اساس از دفتر منطقه ای ایکائو که در قاهره مستقر است درخواست یک کارشناس فنی در حوزه فرودگاه ها برای پیش ممیزی داشتیم.
شاکر در با اشاره به اینکه پرواز های بین المللی کشور ما از 10 فرودگاه صورت می گیرد، از ارزیابی این 10 فرودگاه به وسیله ایکائو اطلاع داد. وی در پاسخ به این سوال که اگر نظر کارشناسان بر عدم تایید فرودگاه ها باشد آیا باعث محدودیت های فرودگاهی و پروازی می گردد گفت:
ایکائو هرگز محدودیت ایجاد نمی نماید، ولی از آنجا که گزارش ایکائو در دسترس سایر کشور های عضو قرار می گیرد، شرکت های هواپیمایی با توجه به آن تصمیم می گیرند در مورد مقدار پرواز ها خود به آن فرودگاه کاهش، افزایش یا محدودیت خاص اعمال نمایند؛ که البته می تواند یک هشدار جدی برای رعایت استاندارد ها و مقررات باشد.
وی ادامه داد:
در سال 2010 هشت فرودگاه بین المللی داشتیم که این عدد در حال حاضر با فرودگاه زاهدان و بندرعباس به 10 فرودگاه بین المللی رسیده است، فرودگاه های بین المللی باید 100 درصد دارای گواهینامه باشند فعلا از برنامه منطقه عقب هستیم و باید کوشش بیشتری کنیم.
شاکر با یادآوری این موضوع که گواهینامه فرودگاه امام بر اساس مدل قبلی مقررات در سال 2018 بود، اظهار داشت:
به علت وجود برخی از نواقص که در سطح زیرساخت مشاهده شده باعث شد این گواهینامه منقضی گردد البته مجددا درخواست گواهینامه اجرا شده که در حال آنالیز است، اما نداشتن گواهینامه نافی انجام عملیات نیست.
مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی با تاکید بر غیرممکن بودن صدور گواهینامه بدون رعایت استاندارد ها، تصریح داشت:
نداشتن استاندارد ها نافی عملیات نیست با انجام ارزیابی ایمنی تمهیدات عملیاتی شدن فرودگاه ممکن است و فرودگاه امام یک برنامه عملیاتی ارائه نموده که بتواند این نواقص را در بازده یکساله رفع کند.
وی گفت:
نگران رعایت قوانین هستیم؛ چراکه رعایت نکردن قوانین و استاندارد ها بزرگترین خطا از نظر ایکائو است، و شفافیت در ارائه گزارش ها مهم ترین اصلی است که باید رعایت گردد.
منبع: کجارو / خبرگزاری صدا و سیما