آینده خصوصی سازی در گذشته پژوهی

به گزارش وبسایت دانشجویی، یکی از موضوعات مهمی که دولت سیزدهم طی 4 سال آینده باید دنبال کند، خصوصی سازی است؛ اما قبل از آنکه دولت راستا خصوصی سازی را ادامه دهد، باید به یک سؤال پاسخ داده گردد و آن اینکه چرا خصوصی سازی در ایران پیروز نشد و دولت سیزدهم، چه تجربه ای از خصوصی سازی گذشته می تواند بگیرد؟

آینده خصوصی سازی در گذشته پژوهی

اولین موضوعی که در این مبحث باید به آن پرداخته گردد، تغییر نگرش جامعه، سیاستگذاران و مسئولان نسبت به خصوصی سازی است، در حال حاضر دیدگاه مناسبی نسبت به خصوصی سازی در کشور وجود ندارد. از طرفی زمانی که سرمایه ها در بخش دیگر چون سازمان ها و بانک ها متمرکز است و به آنها اجازه داده می گردد که طرح های توسعه ای خود را پیش ببرند، دیگر منابعی برای توسعه بخش خصوصی باقی نخواهد ماند که بتواند فعالیت های خود را توسعه دهد.

در شرایط امروز بخش خصوصی چندان توانمند و قوی نداریم، مگر بخش محدودی که دارنده معادن و صنایع پتروشیمی هستند؛ لذا برنامه توسعه ای زمانی مفید واقع می گردد که خصوصی سازی را عمومی کرد، بر این اساس ضرورت دارد، فعالان مالی توانمند به منابع دسترسی پیدا نمایند و با توجه به شرایط علمی خود فعالیت های توسعه ای کشور را دنبال و اقتصاد را پویا نمایند.پرکاری، درستکاری، دانش و مثبت اندیشی، 4 موضوع محوری است که در توسعه کشور بسیار مفید است. زمانی محورهای یاد شده در اقتصاد پیاده سازی می گردد که محیط و فضای کسب و کار اجازه این گونه نگاه و تفکرات را داشته باشد.متأسفانه در بعضی از بخش ها، می بینیم که خصوصی سازی دچار چالش می گردد؛ لذا باید شرایط این مجموعه ها آنالیز و آسیب شناسی گردد و این سؤال پرسیده گردد که چرا و چگونه یک بخشی که خصوصی سازی در آن اجرایی شد، با چالش روبرو شده است؟

یکی از مهم ترین نکات این است که فرهنگ سازی در حوزه خصوصی سازی صورت نگرفته است. در خیلی از بخش ها، خصوصی سازی به نفع مردم و جامعه است اما چون فرهنگ سازی درست صورت نگرفته، نسبت به اجرای خصوصی سازی مقاومت هایی شکل می گیرد. اگر کار فرهنگی اجرا شده بود مردم می دانستند که عبور از دره و یا کانال خصوصی سازی باید چگونه باشد و یا چه همکاری و یا همراهی ضروری است.از طرفی تمام خصوصی سازی های که اجرا شده باید مورد پژوهش قرار گیرد تا به صورت شفاف معین گردد که واحدها چه سرنوشتی دارند و نتیجه خصوصی سازی آنها چه بوده است؛ به هر ترتیب گذشته چراغ راه آینده است، وقتی گذشته پژوهی نکنیم، آینده درست نمی گردد.

چندین سال است که شعار درستی به نام خصوصی سازی می دهیم و باید این موضوع به شیوه درست و همان گونه که در سایر کشورها دنبال می گردد، اجرایی گردد. هیچ کشور و جامعه ای حتی با سیاست های مختلف مالی، بدون خصوصی سازی نتوانستند به موفقیت و پیشرفت دست پیدا نمایند. چین با اقتصاد کمونیستی، مالزی با اقتصاد باز و امارات با حکومت فردی راستا توسعه خود را به وسیله خصوصی سازی دنبال کردند و در حقیقت راستا توسعه آنها یک مدل دارد، لذا ایران هم مستثنی از قاعده جهانی نیست.

*عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران

منبع: ایران

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 635

به "آینده خصوصی سازی در گذشته پژوهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده خصوصی سازی در گذشته پژوهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید