GPU تراشه A16 عملکرد ناامیدکننده ای نسبت به نسل قبلی خود دارد

به گزارش وبسایت دانشجویی، نوترین تست های عملکرد پردازنده گرافیکی (GPU) تراشه A16 Bionic اپل نسبت به نسل قبلی خود یعنی تراشه A15، از پیشرفت دور از قابل انتظار و ناامیدکننده آن خبر می دهند. تراشه نو A16 Bionic اپل در سری آیفون 14 به عنوان قلب تپنده مدل های پرو یعنی آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس به انجام وظیفه می پردازد. پیش تر نیز این تراشه در آزمایش های پردازنده گرافیکی متعددی قرار گرفته که نتایج آن نسبت به نسل قبلی بهبود چندانی را نشان نداده است.

GPU تراشه A16 عملکرد ناامیدکننده ای نسبت به نسل قبلی خود دارد

A16 Bionic با سری آیفون 14 معرفی گردید و چندین تست عملکرد را در بنچمارک های مختلف پشت سر گذاشته است. تست های عملکرد فعلی در پی آنالیز این موضوع بودند که این چیپست نو چقدر بهتر از نسل قبلی خود و سایر تراشه های پرچم دار مانند اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 است. این تست ها به وسیله یوتبری به نام Golden Reviewer انجام شد و تراشه A16 Bionic در تست Wildlife Extreme 3DMark امتیاز 3359 را کسب کرد که بالاتر از هر چیپست تست شده دیگری بوده است.

با این حال نتایج به دست آمده از این تست نشان می دهد که امتیاز کارایی 444.1 این تراشه کمتر از پردازنده های Dimensity 8100 و Dimensity 9000 مدیاتک بوده، اما حدود 20 درصد قدرتمندتر و کارآمدتر از تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 کوالکام ظاهر شده است. برای یادآوری باید اشاره کنیم که این تراشه با لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC ساخته شده و تعداد ترانزیستورهای آن با بهبود ناچیز 6 درصدی نسبت به نسل قبلی، از 15 به 16 میلیارد افزایش یافته است. همچون قبل، این تراشه اپل از پردازنده مرکزی 6 هسته ای شامل 2 هسته پرقدرت و 4 هسته کم مصرف بهره می برد و موتور پردازش عصبی 16 هسته ای این تراشه نیز اکنون قابلیت انجام 17 تریلیون عملیات بر ثانیه را دارد.

در مقایسه با تراشه A15 Bionic، این تراشه نو اپل تنها 5 درصد قدرتمندتر و 20 درصد کارآمدتر بوده است. چند تست بنچمارک دیگر A16 Bionic را به عنوان قدرتمندترین تراشه موبایل از نظر پردازنده گرافیکی معرفی نموده اند. آن طور که به نظر می رسد به علت اینکه A15 همچنان فاصله زیادی از رقبا دارد، اپل هم برای A16 توجه زیادی به بهبود عملکرد نشان نداده و عمدتا روی کاهش مصرف انرژی این تراشه نو سرمایه گذاری نموده است.

این شرکت در مراسم رونمایی از این تراشه ادعا نموده بود که هسته های پرقدرت این تراشه حدود 20 درصد توان مصرفی کمتری درمقایسه با نمونه های به کاررفته در A15 دارند و هسته های کم مصرف نیز یک سوم رقبا انرژی مصرف می نمایند. بعلاوه به گفته اپل، پردازنده این تراشه نسبت به نزدیک ترین تراشه رقیب حدود 40 درصد سریع تر است. به هر حال معیارهای عملکردی این تراشه، از بهبود قابل توجهی در کارایی A16 Bionic نسبت به A15 Bionic خبر می دهند. اما این موضوع در خصوص قدرت خام این تراشه چندان صدق نمی کند.

منبع: Gizmochina

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 مهر 1401 بروزرسانی: 14 مهر 1401 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 984

به "GPU تراشه A16 عملکرد ناامیدکننده ای نسبت به نسل قبلی خود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "GPU تراشه A16 عملکرد ناامیدکننده ای نسبت به نسل قبلی خود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید