سهام خود را از فریز در بیاورید!

به گزارش وبسایت دانشجویی، کارشناس بازار سرمایه گفت: در بعضی از مواقع کارگزار ناظر به دلیل بدهی مشتری خود، اوراق سهامدار را فریز می نماید.

سهام خود را از فریز در بیاورید!

سعید حسینی پناه کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار، در پاسخ به این پرسش که، فریز سهام به چه معناست؟، اظهار کرد: در بعضی از مواقع کارگزار ناظر به دلیل بدهی مشتری خود، اوراق سهامداران را فریز می نماید و به سهامدار اجازه نمی دهد که در کارگزاری دیگر و یا کارگزاری ثبت نامی خود سهم خود را به فروش برساند.

  • شستا عظیم ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس را رقم خواهد زد

او بیان نمود: بعد از فریز سهم به واسطه کارگزار، کارگزار اجازه دارد تا دو برابر طلب خود از مشتری، سهام مشتری را فریز کند و زمانی که مشتری بتواند بدهی خود را تسویه کند، سهم بلوک شده او آزاد می گردد.

کارشناس بازار سرمایه اضافه نمود: به طور مثال، فردی 4 هزار سهم پالایشی به قیمت یک هزار و 400 و حدود 20 هزار سهم خودرویی به قیمت 250 - 230 تومان دارد، بعلاوه 5 میلیون هم به کارگزاری بابت اخذ اعتبار بدهکار است، در این صورت، کارگزاری سهم پالایشی و خودرویی فرد را بابت طلب خود، فریز می نماید و فرد نمی تواند اعتراضی مبنی فریز سهم، داشته باشد.

او گفت: بعلاوه فرد می تواند به کارگزاری مراجعه کند و درخواست کند تا سهم خودرویی را فریز و سهام پالایشی را آزاد کند.

حسینی پناه در پاسخ به این پرسش که، اگر فرد به اندازه بدهی خود در پرتفوی نقدینگی داشته باشد، باز هم سهام او فریز می گردد؟، تشریح کرد: گاهی اوقات فرد در پرتفوی خود به اندازه بدهی خود به کارگزار نقدینگی دارد، در این مواقع، کارگزاری پول موجود در پرتفوی فرد را بلوکه نموده و به جای طلب خود بر می دارد و کاری به سهم فرد ندارد، ولی در زمانی که، نقدینگی فرد پایین است، کارگزار برای اخذ طلب خود رو به سهم فرد می آورد.

کارشناس بازار سرمایه تاکید نمود: با این حال کارگزاری در صورت عدم بدهکاری مشتری خود، اجازه ندارد سهام فردی را فریز کند و در مواقعی هم دیده شده که کارگزاری سهمی را فریز نموده، ولی سپس طبق شفافیت ایجاد شده، سهم مشتری از فریز خارج شده است.

حسینی پناه در پاسخ به این پرسش که، افراد چگونه متوجه فریز شدن سهام خود می شوند؟، گفت: گاهی اوقات نشانی از فریز شدن سهم دیده نمی گردد و در مواقعی، فرد سهم خود را برای فروش می گذارد و کارگزار طلبی را که از فرد دارد، بعد از ورود نقدینگی حاصل از فروش سهم از پرتفوی سهامدار کسر می نماید.

او بیان نمود: در بسیاری از مواقع، داخل پرتفوی هر فرد، در قسمت پیغام ناظر، خبر فریز سهام به وسیله کارگزار ثبت می گردد. در بعضی مواقع هم فریز سهم به دلیل مباحثی مانند، طلاق با حکم دادستان رخ می دهد که سهامدار می تواند با مراجعه به کارگزار خود از دلیل آن آگاه گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 604

به "سهام خود را از فریز در بیاورید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهام خود را از فریز در بیاورید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید