بقایای دنباله دار هالی این هفته یک بارش شهابی می آفریند

به گزارش وبسایت دانشجویی، با به اوج رسیدن بارش شهابی اتا دلوی رصدگران در آسمان این هفته می توانند انتظار چند شب هیجان انگیز را داشته باشند.

بقایای دنباله دار هالی این هفته یک بارش شهابی می آفریند

بارش شهابی اتا دلوی که از سه شنبه شب شروع می گردد و تا پنج شنبه ادامه دارد، چهارشنبه پیش از طلوع آفتاب به اوج خود می رسد. عرض های جغرافیایی پایین تر بهترین شرایط رصدی را دارند و تنها کاری که برای دیدن آن باید انجام دهید دقت در آسمان تاریک بالای سر است.

بارش شهابی اتا دلوی چیست؟

همان طور که نام بارش هم نشان می دهد، کانون آن ها در ستاره اتا از صورت فلکی دلو (Aquarius) یا آبریز است و هر سال با عبور زمین از بقایای دنباله دنباله دار هالی (1P/Halley) بارش شهابی اتا دَلوی (Eta Aquarids) به اوج خود می رسد. بارش شهابی جباری (Orionids) در ماه اکتبر (مهر و آبان) هم از همین دنباله دار ناشی می گردد.

دنباله دار معروف هالی تقریبا هر 76 سال از زمین قابل مشاهده خواهد بود. آخرین بار در سال 1986 دیده شده است و تا سال 2061 دیگر قابل مشاهده نخواهد بود.

به گفته ناسا هر ساله هنگامی که زمین از مدار این دنباله دار می گذرد، بقایای این دنباله دار با سرعت 240 هزار کیلومتر بر ساعت به جو می رسند و این سرعت زیاد باعث می گردد تا شهاب ها به خوبی قابل مشاهده باشند. شهاب های پرسرعت معمولا گردوغبار درخشانی را در پشت سر خود برجای می گذارند و شلیک های ستاره ای باشکوهی خلق می نمایند.

در شرایط عادی در این بارش شهابی سالانه حدود 30 شهاب در ساعت قابل مشاهده خواهد بود اما این میزان برای عرض های شمالی تر تا حدود 10 شهاب در ساعت کاهش می یابد.

زمان و مکان مشاهده بارش

اگرچه بارش شهابی اتا دلوی از هر دو نیمکره قابل مشاهده است اما عرض های جغرافیایی جنوبی تر، شرایط رصدی بهتری دارند و مناسب ترین زمان دیدن آن یک تا دو ساعت پیش از طلوع آفتاب در چهارشنبه 15 اردیبهشت (5 می) است. برای رصد نباید در کانون بارش متمرکز شوید بلکه باید در اطراف آن و سراسر آسمان در جست وجوی شهاب ها باشید.

در آسمانی صاف و تا جای ممکن دور از آلودگی نوری حضور یابید و حدود 20 دقیقه تا نیم ساعت به چشمان خود فرصت دهید تا به تاریکی آسمان عادت نمایند. کانون بارش در شرق و ارتفاع پایین واقع شده است که با شکل Y-مانند ظرف آب از صورت فلکی دلو معین است. اما همان طور که بیان شد برای تماشای شهاب ها نباید بر کانون بارش متمرکز شد و هر جای آسمان احتمال دیدن آن ها وجود دارد.

عکس کاور: عکسی ترکیبی از بارش شهابی اتا دلوی در استرالیا سال 2013

Credit: Colin Legg

منبع: CBS News

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 516

به "بقایای دنباله دار هالی این هفته یک بارش شهابی می آفریند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بقایای دنباله دار هالی این هفته یک بارش شهابی می آفریند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید