آخرین شرایط سدهای تهران؛ همه زیر نرمال!

به گزارش وبسایت دانشجویی، چند روزی است که خبرهایی از کمبود منابع آبی سدهای تهران در رسانه ها منتشر می گردد و حتی بعضی از آنها نوشته بودند آب فقط برای چند روز به جای مانده است. شرایط این روزهای سدهای اطراف تهران چگونه است؟

آخرین شرایط سدهای تهران؛ همه زیر نرمال!

به گزارش اکوایران، چند روز قبل خبرگزاری صداوسیما از کاهش ذخایر سد لتیان اطلاع داد و گزارشگر این رسانه در یک ارتباط تصویری زنده گفت که ارتفاع حجم آب سد لتیان 19 میلیون متر مکعب پایین تر از تراز طبیعی است که نسبت به هفته گذشته، یک میلیون مترمکعب کاهش داشته و این مقدار آب بدون در نظر گرفتن آب سایر سدها، به میزان مصرف 6 روز شهروندان است.

هرچند، هم مشاهدات میدانی و هم آمارها و گزارش های رسمی از شرایط بسیار نامطلوب آبی در کل کشور از جمله در تهران حکایت دارند، اما ادعای گزارشگر صداوسیما درباره چند روز باقی ماندن ذخیره آبی مرکز، غیرکارشناسی و بدون در نظر گرفتن چندین مولفه مهم دیگر است.

پس از پیگیری های خبرنگار اکوایران از شرکت آب منطقه ای تهران، این شرکت گزارشی اجمالی از شرایط سدهای پنجگانه استان تهران در اختیارمان قرار داد.

بر اساس اطلاعیه این شرکت، حجم مخازن در پنجم آذر سال جاری 299 میلیون مترمکعب بوده و در روز مشابه سال گذشته این عدد معادل 386 میلیون مترمکعب ثبت شده است که اختلاف آن 87 میلیون مترمکعب کسری مخزن را نشان می دهد.

این شرکت گفت: سال آبی گذشته نیز شرایط مناسبی از نظر ذخیره سدهای پنجگانه تهران نداشته ایم و در تمام سدهای تحت پوشش با کاهش در ورودی مخازن سدها روبرو هستیم. در مجموع شرایط برای هر پنج سد زیر حد نرمال و کمتر از میانگین است و تمام سدها شرایط مشابهی را نسبت به سال های قبل از نظر کاهش مقدار آورد و بارندگی تجربه می نمایند.

بر اساس این گزارش، آخرین شرایط از سایر سدهای تهران به این گونه است: سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب با کاهش حجم 17، 6، 5 ،29 و 29 میلیون مترمکعبی نسبت به سال قبل روبروند و بارش ها نیز تا به امروز کمتر از میانگین و زیر نرمال بوده و تا به امروز بارش قابل توجهی اتفاق نیفتاده است.

شرکت آب منطقه ای درخصوص افزایش دما در آذرماه هم اعلام نموده: سازمان هواشناسی افزایش دمای بین نیم تا یک و حتی دو درجه سانتیگراد را تا نیمه دوم آذر پیش بینی نموده است؛ البته این مساله در منطقه ها مختلف کشور متفاوت بوده اما آنچه مسلم است، این روند نیز تا نیمه اول آذرماه همراه با افزایش میانگین دما ادامه خواهد بود.

بعلاوه با در نظر گرفتن مقدار بارندگی، می توان گفت که از ابتدای سال آبی جاری (1401-1402) مقدار بارش ها نسبت به سال آبی قبل از آن 59 درصد و نسبت به بازه بلندمدت 70 درصد کاهش یافته است.

منبع: فرارو
انتشار: 7 آذر 1401 بروزرسانی: 7 آذر 1401 گردآورنده: nbdfars.ir شناسه مطلب: 1006

به "آخرین شرایط سدهای تهران؛ همه زیر نرمال!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط سدهای تهران؛ همه زیر نرمال!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید